Volkswagen blev det mest solgte bilmærke og ID.4 den mest solgte elbil i Danmark i 2021

04. januar 2022

Volkswagen

2021 blev endnu et år præget af store udfordringer for bilbranchen i form af komponentmangel og COVID19-restriktioner. Alligevel formåede Volkswagen at manøvrere gennem disse udfordringer og kunne køre ud af 2021 som det mest solgte bilmærke i Danmark for 11. år i træk.

Bilsalget i Danmark gik cirka 7 % tilbage i 2021 i forhold til året før og totalmarkedet landede på 185.328* biler, og ud af dem var de 19.513* fra Volkswagen. Det placerer mærket på en førsteplads med en markedsandel på 10,4 %. Volkswagens salg i 2021 var ikke båret frem af en enkelt eller to modeller, succesen er funderet i et bredt modelprogram med stor diversitet i forhold pris, størrelse, biltype og ikke mindst drivlinje-teknologier. Med andre ord har Volkswagen et modelprogram, der rammer et bredt udvalg af de danske bilkøberes behov og budget.

Den mest solgte Volkswagen blev en af de velkendte og klassiske modeller. Den populære Polo, der i efteråret 2021 kom i en opdateret version med nyt design og opgraderede assistent- og infotainmentsystemer, blev den mest solgte Volkswagen med et samlet salg på 2.792 eksemplarer.

Selvom det var en klassisk Volkswagen-model med forbrændingsmotor, der blev den mest solgte Volkswagen, blev det samtidig året, hvor mærkets elektriske omstilling tog fart. De danske bilkøbere viste for alvor i 2021, at de er omstillingsparate og klar til at skifte den konventionelle fossilbil ud med en elektrificeret bil. Mere end 65.000 nye opladelige biler kom ud på de danske veje i 2021 fordelt på 40.464* plug-in-hybridbiler og 24.917* elbiler.

Volkswagen-mærkets omfattende elektriske offensiv slog igennem i 2021 og resulterede i et salg på 5.158 elbiler, og med en markedsandel på 20,7 % blev mærket nummer et i elbilsegmentet. Mere end hver fjerde ny Volkswagen var 100 % elektrisk og e-up!, ID.3 og ID.4 udgjorde tilsammen 26 % af Volkswagen samlede salg i 2021. Volkswagen elektriske succes var især båret frem af ID.4, der blev introduceret i marts 2021. Da året var omme, var der kommet 2.669 eksemplarer af ID.4 ud at køre på de danske veje, som gjorde modellen til den mest solgte elbil i Danmark og den fjerde mest solgte SUV i klassen uanset type drivlinje-teknologi.

Med sine gode køreegenskaber, høje sikkerhed og lange rækkevidde har ID.3 ligeledes positioneret sig som en af de mest populære elbiler og kørte ud af 2021 med et samlet salg på 1.732 eksemplarer. Det gjorde modellen til den tredje mest solgte elbil og den femte mest solgte bil uanset drivlinje-teknologi i det, der populært kaldes for Golf-klassen.

Volkswagens nye innovative, elektriske ID.-modeller har naturligt tiltrukket sig de danske bilkøberes opmærksomhed i 2021, men ID.-modellerne fik følgeskab af gammel kending – e-up!. Den blev solgt i 747 eksemplarer og bidrog dermed væsentligt til at gøre Volkswagen til det mest solgte bilmærke inden for elbiler. Med en startpris på kun 174.994 kr. og en brugbar rækkevidde op til 260 km (WLTP) bidrager e-up! til at gøre den elektriske omstilling tilgængelig for flere.

Direktør for Volkswagen personbiler, Michael Ebeling, udtaler:

”2021 var ikke noget nemt år, og men vi kommer ud af året med et tilfredsstillende resultat. Volkswagen står samtidig et godt sted i forhold til af accelerere den elektriske omstilling i 2022, hvor ID.-familien til april udvides med den elegante ID.5 coupé-SUV og i efteråret den ikoniske ID.Buzz – en MPV med plads op til 7 personer.”

*Kilde: bilstatistik.dk