Transporter T6.1 vinder guld i Euro NCAP-sikkerhedstest af 19 varevogne

17. december 2020

Volkswagen

  • Transporter T6.1 ”sætter standarden for varevogne med en totalvægt på op til 3,5 ton”
  • En bred vifte af avancerede assistentsystemer tilbydes til Transporter T6.1

Euro NCAP-organisationen har testet 19 varevogne med fokus på udvalget af assistentsystemer, og hvor effektive disse er. Volkswagen Erhvervsbilers Transporter T6.1 var den bedste i testen og blev tildelt en Euro NCAP guldmedalje. Volkswagen Erhvervsbiler oplever, at de danske virksomheder har større fokus på sikkerhed, når der skal indkøbes nye varevogne.

De seneste år har vi oplevet et sandt boom i online-shopping og et øget behov for kurerfirmaer, hvilket har ført til en markant stigning i antallet af varevogne ude på vejene. Det er en oplagt grund til, at Euro NCAP retter opmærksomheden mod varevogne med en totalvægt på op til 3,5 ton for at undersøge tilgængeligheden af assistentsystemer i disse biler, og hvor effektive de er.

Efter at have haft de 19 varevogne gennem et omfattende program af sikkerhedstests konkluderede Euro NCAP, at Transporter T6.1 fra Volkswagen Erhvervsbiler klarede sig bedst: ”Transporter giver kunderne mulighed for at tilkøbe et bredt udvalg af effektive assistentsystemer og vinder guldmedalje i Euro NCAP’s test. Transporter T6.1 sætter standarden for varevogne i 2021.”

Volkswagen Erhvervsbiler tilbyder en stribe af assistentsystemer til mærkets varevogne, så de kan matche kundernes forskellige krav til sikkerhed. Herunder er nogle af de mange assistentsystemer, der kan tilkøbes til en Transporter T6.1:

  • Sidevindsassistent: Stabiliserer bilen ved kraftig sidevind og vindstød med automatiske bremseindgreb.
  • Adaptiv fartpilot ACC inklusive områdeovervågningssystemet Front Assist med citynødbremsefunktion: Tilpasser automatisk hastigheden og sikkerhedsafstanden til det forankørende køretøj og kan – hvis føreren ikke reagerer – automatisk foretage nødopbremsning ved fare for kollision.
  • Nedkørselsassistent: Systemet sørger med en nedregulering af motorens omdrejninger og om nødvendigt med bremseindgreb for kontrollerede og komfortable nedkørsler.
  • Parkeringsstyreassistenten Park Assist: Understøtter ved parkering i tvær- og langsgående parkeringsbåse ved, at de optimale styrebevægelser udføres automatisk, mens føreren blot skal betjene speeder, bremsepedal og koblingspedal.
  • Side Assist: Overvåger bilens sider og viser på infotainmentsystemets display, hvis bilen kommer kritisk tæt på stolper eller mure.
  • Trailer Assist: Gør det nemmere at styre et vogntog med anhænger ved manøvrering i tværgående parkeringsbåse samt ved præcise bakkemanøvrer hen til læsseramper og andre steder.
  • Udkørselsassistent: Understøtter ved baglæns udkørsel fra en parkeringsbås. Hvis føreren ikke reagerer på advarselssignalet, når systemet registrerer fare for kollision med et køretøj, der er i bevægelse bagved bilen, foretages der automatisk et bremseindgreb.
  • Dynamisk skiltegenkendelse: Registrerer hastighedsgrænser, overhalingsforbud samt tidsmæssige og vejrafhængige begrænsninger med et specielt kamera og informerer føreren i kørecomputeren.
  • Vognbaneassistenten Lane Assist: Registrerer bilens egen vognbane via et multifunktionskamera og holder bilen i vognbanen ved hjælp af styreindgreb.
  • Fjernlysreguleringen Light Assist: Regulerer automatisk fjernlyset, så du altid har optimalt lys og samtidig undgår at blænde modkørende.

Volkswagen Erhvervsbiler oplever, at flere og flere kunder er bevidste om, at det kan være en god idé at investere i sikkerhed, når der skal indkøbes nye varevogne til virksomheden. Det giver øget sikkerhed til medarbejderne og medtrafikanter og kan samtidig reducere omkostninger til eventuelle skader. Det er et perspektiv, som erhvervsdrivende Torben Krøyer og Lars Mønsted Christiansen tog med i overvejelserne, da de skulle investere i ny Transporter:

Torben Krøyer, direktør og indehaver af Toico Ventilation, Gilleje

“Jeg har kørt Volkswagen Transporter i mere end 20 år. Det er kvalitet, og hvis ikke lærlingen havde overset et rødt lys i et kryds, havde min forrige Transporter, som havde kørt 350.000 km, kørt videre uden problemer. Heldigvis skete der kun materiel skade, men uheldet kunne formodentlig være undgået, hvis den havde haft Front Assist med citynødbremsefunktion. Det har min nye Transporter, ligesom den har sidebeskyttelse. Jeg har én gang prøvet at køre et sidepanel af på en stor sten på en byggeplads. Den slags sker jo aldrig, når man har god tid og er opmærksom. Det sker, når man har travlt og er en halv time bagud i kalenderen. Derfor har jeg bestilt min nye Transporter med stort set alle de nye førerassistentsystemer. Jeg vil gerne betale ekstra for den tryghed, de giver. Det handler om både sikkerhed og økonomi. Hvis jeg undgår bare én skade, har de nærmest betalt sig hjem. Hvis jeg kan slippe for, at bilen skal på værksted og til maler, og jeg ikke skal flytte værktøj og maskiner over i en lånebil, er dét det hele værd. Tid er penge, og min kassevogn er et arbejdsredskab, som skal kunne køre hver eneste dag.”

Lars Mønsted Christiansen, tømrermester, murer-, tømrer og snedkerfirmaet LMC, Brabrand

“Tidligere kørte jeg i en Audi Q5 på gule plader, så nu, hvor jeg igen kører i kassevogn, var det naturligt med den nye Transporter. Jeg har altid godt kunne lide Volkswagen og har haft både Touran og Touareg. Jeg har vænnet mig til førerassistentsystemerne i personbilerne, så dem vil jeg selvfølgelig også have i min kassevogn, fordi jeg tilbringer mange timer på vejen. F.eks. har jeg Lane Assist, ligesom jeg havde i min Q5. Vejbaneassistenten gør kørslen afslappet. Der skal jo kun få sekunders uopmærksom til, før man risikerer at krydse en vognbanelinje eller køre op i en forankørende, som bremser. Derfor nyder jeg også den adaptive fartpilot. Det er bare at sætte farten til den tilladte hastighed, og så følger min Transporter selv trafikken. Den kører jeg altid med, når jeg kører på motorvej. Jeg var heller ikke i tvivl om, at jeg ville have vejskiltegenkendelse. Hvis tankerne er et andet sted, kan man godt blive i tvivl om, hvor hurtigt man egentlig må køre. Så er det bare at kigge på displayet, som viser hele tiden viser den aktuelle hastighedsbegrænsning.”