TechFocus: Audi’s formel for plugin-hybrider

15. september 2020

Audi

En konventionel forbrændingsmotor eller en 100% elektrisk drivlinje? Det tredje svar på dette grundlæggende spørgsmål om moderne mobilitet er plugin-hybrid bilen. Få overblikket over de nuværende Audi teknologier samt nuværende og kommende modeller. Få samtidig klare svar på kritiske spørgsmål til plugin-hybrider.

Hvad er en plugin-hybrid helt præcist?
En plugin-hybrid bil kaldes også PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) eller opladningshybrid. Den er en kombinationen af en konventionel forbrændingsmotor og en elmotor, der forsynes med strøm fra et lithium-ion batteri, og muliggør emissionsfri kørsel lokalt og et lavt samlet forbrug. Et typisk kendetegn ved hybrider, der kombinerer en forbrændingsmotor og en elmotor, er, at elmotoren enten kan bruges isoleret til at drive bilen emissionsfrit på ren el eller kan hjælpe forbrændingsmotoren med ekstra boostkapacitet. Elmotoren fungerer også som en generator til rekuperation, hvor kinetisk energi konverteres til elektrisk energi og lagres i et lithium-ion-batteri. I dag er plugin-hybrid biler blevet etableret som den mest almindeligt anvendte form for hybridbril, hvor batteriet kan oplades eksternt.

Plugin-hybrider er en kompleks balancegang mellem to drivlinjers verdener. Hvad er Audi's formel for den mest optimale teknologipakke?
Audi har tre fokusområder i udviklingen af plugin-hybrider: en suveræn elektrisk køreoplevelse, enkel opladningsstyring og høj egnethed til daglig kørsel. Kombinationen gør plugin-hybrider til et attraktivt valg for mange kunder, især pendlere, fordi de muliggør lokal emissionsfri kørsel.

For det første er den elektriske køreoplevelse defineret af en kraftig elmotor, der leverer op til 105 kW, afhængigt af modellen. Dette sikrer kørsel på ren el inden for et stort hastighedsområde i forskellige kørselssituationer. Den sofistikerede drivlinjes styring af Audi's plugin-hybrider giver grundlag for hyppig og vedvarende elektrisk kørsel. Den intelligente drivlinjes styringssystem styrer samspillet mellem elmotoren og forbrændingsmotoren og bestemmer, hvornår bilen skal køre på ren el, hvornår den rekupererer eller coaster, mens forbrændingsmotoren er inaktiveret, samt hvornår forbrændingsmotoren aktiveres igen. Udnyttelse af forskellige køretøjssensorer og rutedata er afgørende for den intelligente styring af drivlinjen, en høj andel af elektrisk kørsel – især i den virkelige verden – og høj energieffektivitet.

Opladningsstyring er det andet fokusområde i Audi's PHEV-modeludvikling. Audi’s større PHEV-modeller har en opladningskapacitet på op til 7,4 kW, som oplader hybridmodellerne på ca. 2,5 timer. Denne opladningstid er ideel til det typiske brugermønster for PHEV-kunder: Den gør det muligt at oplade bilen nemt og hurtigt, en eller to gange om dagen, enten hjemme eller på arbejde. Ud over opladningssystemet med et kabel til husholdnings- og industristrømudtag omfatter standardudstyret i alle PHEV-modeller et Mode-3-kabel med type 2-stik til offentlige ladestationer.

I Danmark medfølger installation af en Clever-ladeboks på hjemmeadressen, når man køber en Audi plugin-hybrid og samtidig bestiller et Clever Unlimited-abonnement. Med Clever Unlimited får man ubegrænset opladning på ladeboksen hjemme og på Clevers netværk til en fast pris på 369 kr. om måneden.*

Høj egnethed til daglig kørsel er det tredje fokusområde, og det er i første omgang afledt af de to første fokusområder. Andre vigtige kriterier i forhold til egnethed i hverdagen er rigelig plads, høj variation og anvendelighed, og Audi's ingeniører har ydet en stor indsats i en pladsbesparende integration af batterierne i bagagerummet af Audi's PHEV-modeller. Fordi batterierne er placeret under det, er bagagerumsgulvet lidt forhøjet i forhold til de konventionelle modeller, men det er stadig plant, hvilket giver et regulært bagagerum, der er nemt at udnytte. God brugervenlighed omfatter også muligheden for anhængertræk, bortset fra A8 TFSI e, og at plugin-hybriderne må trække den samme vægt som de konventionelle modeller (undtagen Audi Q5, der må trække 1.750 kg, mens den med konventionel motor må trække 2.500 kg).

Hvilke plugin-hybrid modeller har Audi?
I øjeblikket omfatter Audis plugin-hybrid portefølje modelserierne A6, A7, A8, Q5 og Q7. Med PHEV-modellerne A6, A7, Q5 og Q7 kan kunderne vælge mellem en komfortorienteret version og en mere sportsligt konfigureret version med højere systemydelse, S-line udstyr og en mere stram opsætning af undervogn og drivlinje. Med A8 kan kunderne vælge en ydelsesversion med normal eller lang akselafstand.

Audi vil afsløre yderligere PHEV-modeller til den nye Audi A3, Q8 og Q3 i de kommende måneder og efterfølgende tilbyde plugin-hybridmodeller inden for otte modelserier.

Hvilke drivlinje-versioner bruger Audi?
Audi kombinerer en turboladet benzinmotor med direkte indsprøjtning (TFSI) med en elektrisk motor, hvis lithium-ion batteri er installeret under bagagerumsgulvet. I alle plugin-hybrid-modeller er hybriddrivlinjens elmotor integreret i gearkassen. Hybridmodulet består af elmotoren og en omskifterkobling, som kobler TFSI-motoren sammen med drivlinjen. Omskifterkoblingen ligger lige foran gearkassen – i Q5, A6 og A7 arbejder en 7-trins S tronic, mens der sidder en 8-trins tiptronic i Q7 og A8.

På alle plugin-hybrider overføres kraften via alle fire hjul – for maksimal trækkraft selv under ugunstige vej- og vejrforhold og for at understøtte sportslig kørsel. De seks-cylindrede modeller har permanent quattro firehjulstræk som standard, mens de fire-cylindrede modeller har quattro med ultra teknologi. Systemydelsen er 270 kW (367 hk) for de fire-cylindrede versioner (A6, A7, Q5) og 335 kW (456 hk) for de seks-cylindrede varianter (Q7, A8). På de europæiske markeder er A6-, A7- og Q5-modellerne desuden tilgængelige i en komfortversion, hvor 2.0 TFSI benzinmotoren og elmotoren leverer en systemydelse på 220 kW (299 hk). Q7 er derudover også tilgængelig med 280 kW (381 hk).

Hvilken batteriteknologi bruger Audi i PHEV-modellerne?
Den strøm, der forsyner elmotorerne, leveres af et batterisystem med væskekølede lithium-ion-celler, der sidder under bagagerumsgulvet. På de større modeller har det 385-volt batteri en kapacitet på 14,1 kWh, mens batteriet på Q7 er på 17,3 kWh. I A6, A7 og A8 består batteriet af 104 såkaldte poseceller samlet i otte moduler, mens batteriet i Q5 består af prismatiske celler.

Batteriets kølekredsløb er integreret i lavtemperaturkredsløbet, som forsyner elmotoren og elektronikstyringen. Elektronikstyringen omdanner jævnstrømmen fra højvoltsbatteriet til vekselstrøm til elmotoren, og ved rekuperationen gør den det modsatte.

Hvor lang tid tager det at oplade PHEV-modellerne?
Det tager ca. 2,5 time at oplade det 14,1-kWh batteri, der er installeret i de fleste modeller, hvis det er tilsluttet en 400-volt trefaset AC-oplader med en kapacitet på min. 7,4 kW.

Drivlinestyring: hvordan vælger føreren de forskellige driftsformer?
Hybridstyringssystemet er designet til maksimal effektivitet og komfort og vælger automatisk den optimale driftsstrategi. Føreren kan vælge mellem tre driftsformer: “Auto”, som er standard under aktiv rutevejledning, “EV” og “Hold”. I “EV” drives køretøjet udelukkende af elektrisk kraft, så længe føreren ikke overstiger et variabelt, mærkbart punkt i speederen. “EV” er standardindstillingen, hver gang køretøjet startes. I “Hold” sørger drivlinjestyringen for, at batteriets eksisterende opladningsstatus opretholdes, for eksempel for at muliggøre senere fuldt elektrisk kørsel i byområder. Alligevel inkluderer denne driftsform også fuldt elektrisk kørsel undervejs.

Hvordan fungerer drivlinjestyringen i Audi’s PHEV-modeller?
For at opnå en lang reel rækkevidde på ren el i PHEV-modellerne, er Audi afhængig af samspillet mellem den rigtige batteristørrelse og avanceret drivlinjestyring, der på grund af sin høje effektivitet og rekuperationskapacitet eliminerer behovet for større batterier. Den forudseende effektivitetsassistent (Predictive Efficiency Assistant) og den forudseende driftstrategi (Predictive Operating Strategy) er de teknologiske omdrejningspunkter i PHEV-modellerne. Formålet med begge systemer er at bruge den elektriske energi, der er lagret i lithium-ion-batteriet, så effektivt som muligt ved hjælp af forudseende drivlinje- og rekuperationsstyring og ved at returnere en stor mængde kinetisk energi tilbage i batteriet.

Se animationsvideo af PHEV med forudseende driftstrategi

Den forudseende effektivitetsassistent – kendt fra de konventionelle modeller – regulerer drivlinje og rekuperation afhængigt af situationen, baseret på umiddelbare og indlysende rutedata parametre såsom kommende bygrænse-skilte, vejkryds, rundkørsler, topografi med sving, stigninger og fald, kendte hastighedsgrænser samt forankørende biler registreret af radarsensoren. Assistenten informerer føreren ved at vise relevante oplysninger i displayet og opfordrer føreren til at løfte foden fra speederen med en haptisk impuls på speederen.

Den forudseende driftsstrategi styrer drivlinje- og rekuperationsadfærden langs hele ruten. Under aktiv rutevejledning analyserer den forudseende driftsstrategi navigationsdataene, oplysningerne fra den forudseende effektivitetsassistent og køretøjssensorerne. På baggrund af denne analyse udarbejder den en grov plan for hele ruten og en detaljeret plan for de næste kilometer forude. Ruteplanlægning tjener til formål at maksimere elektrisk kørsel i byområder for at nå frem til destinationen med et næsten tomt batteri.

Hvordan virker rekuperation?
Med hensyn til rekuperation, fungerer PHEV-drivlinjesystemet som den fuldt elektriske Audi e-tron. Den er designet til høj effektivitet og maksimal rekuperationskapacitet. Ved bremsning rekupererer Audi’s PHEV-modeller op til 80 kW effekt. Elmotoren håndterer alle mindre decelerationer, hvilket er størstedelen af bremsehændelser i hverdagen. Ved moderate bremsehændelser kombineres elmotoren med de hydrauliske hjulbremser, som kun anvendes ved et decelerationsniveau på over 0,4 g. En kompleks opsætning resulterer i en næsten umærkelig overgang mellem elmotorens generatorbremse og den konventionelle hjulbremse.

Hvilken rolle spiller termostyring?
Den komplekse termostyring er afgørende for en lang elektrisk rækkevidde og hurtig opvarmning af kabinen. Et højtemperaturkredsløb afkøler benzinmotoren og gearkassen, mens et lavtemperaturkredsløb afkøler batteri, oplader, elmotor og elektronikstyringen. Der er integreret en varmepumpe i termostyringen, og i den skaber 1 kW elektrisk energi op til 3 kW varmeydelse. For at gøre dette er den koblet til klimaanlæggets kølemiddelkredsløb og udnytter restvarmen fra højspændingskomponenterne til at temperering af kabinen.

Hvilke digitale muligheder åbner myAudi-appen med PHEV-modeller?
myAudi-appen er et praktisk værktøj til håndtering af bilen, og den overfører tjenester fra Audi connect porteføljen til smartphones. Ved hjælp af appen kan kunden tjekke batteri- og rækkeviddestatus, starte opladningsprocesser, programmere opladningstimeren og få adgang til opladnings- og forbrugsstatistik. Inden man sætter sig ud i sin bil, kan man desuden starte airconditionanlægget ved hjælp af appen.

Deltids EVs med fuldtidsfordele: hvorfor plug-in-hybrider er bedre end deres ry
Få klare svar på kritiske spørgsmål i vedhæftede dokument

Læs mere, se flere billeder og video

Oversigt over Audi plugin-hybrider i Danmark:

Audi A3 Sportback TFSI e:
Den nye A3 Sportback kan bestilles som plugin-hybrid i løbet af efteråret 2020.

Audi A6 Limousine Sport Prestige 50 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 66,7
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 35
Rækkevidde el: 56 km
Læs mere om Audi A6 Limousine TFSI e på audi.dk

Audi A6 Limousine Sport Prestige 55 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 62,5
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 36
Rækkevidde el: 55 km

Audi A6 Avant Sport Prestige 55 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 55,6
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 41
Rækkevidde el: 50 km
Læs mere om Audi A6 Avant TFSI e på audi.dk

Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 58,8
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 38
Rækkevidde el: 53 km
Læs mere om  Audi A7 Sportback TFSI e på audi.dk

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 58,8
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 40
Rækkevidde el: 52 km

Audi A8 L 60 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 34,5
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 65
Rækkevidde el: 43 km
Læs mere om Audi A8 L TFSI e på audi.dk

Audi Q5 50 TFSI e quattro:
Den opdaterede Q5 kan bestilles som plugin-hybrid forventeligt fra december 2020.

Audi Q7 55 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 31,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 72
Rækkevidde el: 43 km
Læs mere om Audi Q7 TFSI e på audi.dk

Audi Q7 60 TFSI e quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 31,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 73
Rækkevidde el: 42 km

Læs mere om Audi's plugin-hybrider på audi.dk/plugin

Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og er opgivet efter WLTP. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

*Abonnement udbydes af Clever A/S uafhængigt af Skandinavisk Motor Co. 14 dages fortrydelsesret. Forudsætter BS-betaling. Prisreduktion v/ fravalg af Clever Unlimited og Unlimited Network: 7.500 kr. Læs mere: clever.dk/vilkaar.
Clever Unlimited: 369 kr./md. Mindstepris i bindingsperioden (6 md.): 9.714 kr. Inkl. lån af ladeboks på privatadresse (DK). Installation af ladeboks: 7.500 kr. er inkl. i prisen, dog kan ekstraomk. forekomme, fx ved behov for grave- eller stilladsarbejde mv. Hvert kvartal tilbagebetales et beløb for den mængde strøm, som er brugt til opladning v/ ladeboksen efter fastsat takst, se clever.dk/tilbagebetaling.
Clever Unlimited Network: 245 kr./md. Mindstepris i bindingsperioden (6 md.): 1.470 kr.