Ny generation af de sportslige Audi S3-modeller

11. august 2020

Audi

For godt 20 år siden grundlagde Audi med den første S3 segmentet for sportslige kompakte premiumbiler. Nu præsenterer mærket den nye generation – som S3 Sportback og S3 Limousine. Deres 2.0 TFSI-motor yder 310 hk og leverer et drejningsmoment på 400 Nm. Begge modeller accelererer fra 0 til 100 km/t på 4,8 sek. En 7-trins S tronic, det intelligent regulerede quattro-firehjulstræk og en S-specifik undervogn overfører kraften til vejbanen. En lang række andre nyheder fra den nye Audi A3 – eksempelvis når det gælder betjeningskoncept, infotainment og assistentsystemer – fuldender S3-modellernes hightech-karakter.

Design og lys viser karakterstyrke
Man genkender let S3-modellernes dynamiske karakter. Singleframe-grillen med sit rombeformede gitter og de imponerende luftindtag dominerer fronten, mens sidespejlhusene skinner i aluminiumsoptik. Karrosseriets skulderlinje forløber i ét stærkt stræk fra forlygterne til baglygterne. Fladerne under linjen buer indad, og det er et kendetegn ved Audi designet, som kraftigt fremhæver hjulkasserne. Som ekstraudstyr fås den nye S3 Sportback og S3 Limousine med matrix-LED-forlygter. Deres digitale dagskørelys består af et pixelfelt med 15 LED-segmenter, hvoraf de 10 danner to lodrette linjer. På bagenden understreger den store diffusor og de fire afgangsrør bilernes sportslige fremtoning.

Kraftfuld drivlinje
Med sine 310 hk og et drejningsmoment på 400 Nm sørger 2.0 TFSI-motoren for kraftfuld fremdrift i S3-modellerne. Hightech-features som fx Audi valvelift system (AVS), som ændrer udstødningsventilernes slaglængde efter behov, sikrer en god opfyldning af forbrændingskamrene, mens termostyringen bidrager til en høj effektivitet. Begge modeller accelererer fra 0-100 km/t på 4,8 sek., og den elektronisk begrænsede tophastighed er 250 km/t. Via det standardmonterede Audi drive select-system kan føreren gøre lyden fra den stærke firecylindrede turbomotor endnu mere markant.

En lynhurtigt skiftende 7-trins S tronic med friløbsfunktion og quattro-firehjulstrækket overfører momentet til vejbanen. Den hydrauliske lamelkobling foran bagakslen forskyder efter behov momentet komplet variabelt mellem for og bag. På den måde kombinerer S3 dynamik med stabilitet og effektivitet. Styringen overtages af den modulopbyggede køredynamikregulator – et nyt system, som kobler quattro-firehjulstrækket tæt sammen med den elektroniske stabilitetskontrol og de regulerede støddæmpere (ekstraudstyr).

Dynamisk undervogn
Med den fireleddede bagaksel og den progressive styring har S-sportsundervognen allerede som standard optimale forudsætninger for masser af køreglæde. Karrosseriet er sænket 15 mm, og som ekstraudstyr tilbyder Audi også S-sportsundervognen med støddæmperregulering. I støddæmperne styres oliegennemstrømningen af ventiler, så de i løbet af tusindedele af sekunder tilpasses enkeltvis og permanent til vejbanens tilstand, kørselssituationen og førerens ønske.

Spredningen mellem komfort og dynamik er endnu større end i forgængermodellen. Den nye elektriske bremsekraftforstærker sikrer en stærk og spontan opbremsning, og alle fire bremseskiver er indvendigt ventilerede. Som standard monterer Audi sorte bremsesadler, mens de fås i rød som ekstraudstyr. S3-modellerne kører som standard på 19” fælge.

Sportslig kabine
S3-modellernes sportslige og elegante design videreføres også i kabinen – med den nye, kompakte gearvælger til den 7-trins S tronic, med dekorindlæg i aluminium eller kulfiber og med dørhåndtag, der har et design, der minder om forlygterne. Cockpittet er fokuseret på føreren, og de markante luftdyser udgør én samlet enhed sammen med instrumentafdækningen, hvilket understreger den sportslige karakter. Som standard vises de digitale visninger på et 10,25” display. Som alternativ kan man vælge Audi virtual cockpit og dets ”plus”-variant – begge med en størrelse på 12,3”, sidstnævnte desuden med tre forskellige skærmvisninger. I midten af instrumentpanelet sidder der et 10,1” touchdisplay omkranset af en stor black panel-overflade. Det registrerer indtastning af bogstaver med håndskrift og giver akustisk tilbagemelding. Som næste niveau for betjening af infotainment er den naturlige stemmebetjening også standardudstyr.

Som ekstraudstyr giver ambientebelysningspakke plus målrettede lyseffekter i mørket. Sportssæderne er nyudviklede, og deres standardmonterede indtræk er primært fremstillet af genanvendte PET-flasker. Stilfulde kontrastsyninger giver et farvemæssigt præg.

Ny generation af infotainment
Ligesom i Audi A3 er MMI-betjeningskonceptet i de nye S3-modeller baseret på tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB3). Den har en 10 gange højere processorhastighed end forgængeren, udfører opkoblingsopgaverne med LTE Advanced-hastighed og har et integreret Wi-Fi-hotspot. Navigationssystemet byder på prognoser om udviklingen i trafiksituationen, satellitbilleder i høj opløsning fra Google Earth samt informationer om trafikflowet. Individuelle indstillinger som ofte benyttede destinationer eller den foretrukne klimaregulering kan gemmes i op til seks forskellige brugerprofiler.

Car-to-X-tjenesterne er også en del af udbuddet af onlinetjenester fra Audi connect. De hjælper med at lokalisere parkeringspladser langs vejen eller med at følge den grønne bølge via kommunikation med lyskrydsene – fx i de tyske byer Düsseldorf eller Ingolstadt. Opkoblingen mellem den nye Audi S3 og brugerens smartphone foregår gratis via myAudi-appen, men også via Apple CarPlay, Android Auto og via Audi phone box. Den kobler smartphonen op til den udvendige antenne og oplader den induktivt. En anden feature er Audi connect Nøgle, som giver mulighed for at låse bilen op og låse den samt starte motoren via en Android-smartphone. Til Hi-Fi-fans fås et Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-lyd, som skaber et særligt rumligt lydbillede.

Omfattende førerassistentsystemer
Også når det gælder førerassistentsystemerne, demonstrerer de nye S3-modeller Audis tekniske kompetencer. Audi pre sense front (automatisk nødbremse med registrering af køretøjer og fodgængere), undvigeassistenten med drejeassistent og vognbaneafvigelsesadvarslen er en del af standardudstyret og har potentiale til at forhindre ulykker. Som ekstraudstyr kan man tilvælge flere assistentsystemer som fx vognbaneskift- og udstigningsadvarslen samt assistenten til registrering af tværgående trafik og parkeringsassistenten. Den adaptive kørselsassistent hjælper i forbindelse med længde- og tværføringen. Den holder hastigheden og afstanden til den forankørende konstant og hjælper med vognbaneføringen ved hjælp af blide indgreb i styretøjet. Effektivitetsassistenten bidrager til en forbrugsoptimeret kørestil.

Audi S3 i Danmark
De nye Audi S3 Sportback og Limousine introduceres i Danmark i løbet af efteråret 2020. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke ligger fast.

Se flere billeder og video på Audi MediaCenter

Forbrugsangivelser
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse (danske WLTP-angivelser).

Audi S3 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 12,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 185

Audi S3 Limousine
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 12,7
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 180

Der tages forbehold for eventuelle ændringer og fejl.