Volkswagen præsenterer ID. XTREME offroad-konceptbil på ID.-træf i Locarno

13. september 2022

Volkswagen

  • ID. XTREME-konceptbil er baseret på en performance optimeret ID.4 GTX
  • ID. EXTREME demonstrerer potentialet og alsidigheden i Volkswagens elektriske MEB-platform
  • Den elektriske offroader er den hidtil stærkeste ID.-model

Volkswagen overraskede og elektrificerede publikum med præsentationen af ID. XTREME-konceptbilen ved weekendens ID. træf i Locarno. Den er baseret på den firehjulstrukne ID.4 GTX og kombinerer styrkerne fra en moderne elektrisk SUV med den følelse af eventyr, der kommer til udtryk i et robust terrængående køretøj.

ID. XTREME-konceptbilen fra Volkswagen er skabt med maksimal emotionel appeal og eventyrlyst for øje. Konceptbilen blev skabt af Andreas Reckewerths team (udviklingschef for MEB-baserede modeller) i Volkswagens udviklingsafdeling. "MEB-platformen har et enormt teknisk potentiale," siger Silke Bagschik, leder af MEB-produktlinjen. ”For mange af vores kunder er køretøjer meget mere end blot et transportmiddel. Med ID. XTREME løfter vi elektrisk mobilitet fra Volkswagen til et nyt niveau." Resultatet af projektet er et unikt terrængående køretøj, der imponerer med sit robuste udseende og imponerende præstationer. En højt ydende elmotor på bagakslen og softwaretilpasninger i den elektriske drivlinje øger konceptbilens systemeffekt fra 220 kW til 285 kW sammenlignet med en ID.4 GTX – med andre ord en effektforøgelse på 30 procent. "ID. XTREME-konceptbilen er skabt af entusiaster hos Volkswagen til ID. entusiasterne i Locarno. Vi har været spændt på at finde ud af, hvordan ID.-entusiaster ville reagere på den ekstreme ID.4 og baseret på den feedback bilen får, vil vi beslutte, hvordan vi skal fortsætte med projektet," tilføjer Silke Bagschik.

ID. XTREME’s eksteriørdesign understreger tydeligt, at det er et køretøj, der er klædt på til at klare ethvert off-road-eventyr. En forhøjet rallybil med 18-tommer offroad-hjul, en modificeret frontkofanger med ekstra beskyttelsesbøjle og 50 mm bredere skærmkanter giver konceptbilen et autentisk offroad-look. En tagholder med en stribe af LED-lys og en vognbund komplet beskyttet af plader i aluminium gør den fuldelektriske firehjulstrækker i stand til at køre på udflugt langt væk fra de asfalterede veje.

Akustisk byder ID. XTREME også på noget specielt: den elektriske drivlinje har en speciel motorlyd, der er udviklet sammen med Volkswagen Design og som udsendes via en lydgenerator i hjulkasserne. Interiøret byder også på iøjnefaldende nyheder såsom adskillige Alcantara-applikationer, modificerede sæder og designelementer i kontrastfarven orange. Og det siger sig selv, at ID. XTREME-konceptbilen er bæredygtig: den er baseret på en udtjent testbil fra udviklingsafdelingen og den kører med et brugt 82 kWh-batteri.

Volkswagen præsenterede ID. XTREME-konceptbilen for offentligheden for første gang på weekendens ID.-træf i Locarno. ID.-træffet er arrangeret af og for fans af elektrisk mobilitet og kan blive den grønne og bæredygtige pendant til det traditionelle GTI-træf ved Wörthersee i Østrig. I år mødtes ID.-entusiaster fra hele Europa ved bredden af Lago Maggiore fra 6. til 10. september for at dele deres erfaringer og oplevelser med elektrisk mobilitet.

ID.-træffet er iværksat og organiseret af private medlemmer af ID. Drivers Club og støttes af Volkswagen som en del af mærkets engagement i way-to-ZERO. Sammen med eksperter fra virksomheden deltager teamet fra Volkswagen Drivers Club i begivenheden for at give indsigt i den aktuelle udvikling inden for bæredygtig mobilitet. Ved siden af ID. XTREME, Volkswagen præsenterer også andre modeller fra ID. familie i Locarno.