Nyt Vehicle Dynamics Manager-system sikrer suveræn køredynamik i Golf 8 GTI

20. maj 2020

Volkswagen

  • Vehicle Dynamics Manager-system giver køreoplevelsen i Golf 8 GTI en ny dimension
  • Golf GTI er iklædt et design, der udstråler en suveræn, sportslig karakter
  • Interiøret fusionerer digitalisering og klassisk Golf GTI-sportsappeal

En ekstrem adræt køreoplevelse, en suveræn undervogn, et karakteristisk design, en perfekt ergonomi og ubegrænset køreglæde – alt dette udgør DNA’et i en ægte sportslig bil. Hos Volkswagen kaldes det for GTI. Den nye og 8. generation af Golf GTI er mere digital, online, skarpere i designet, mere adræt end nogensinde og har fuld fart på mod lanceringen til efteråret. En potent 245 hk stærk 2,0 TSI-motor leverer suveræne præstationer, og det nye Vehicle Dynamics Manager-system styrer den elektromekaniske undervogn. Maksimal dynamik, maksimal komfort – den nye Golf GTI har begge dele.

8. generation af Golf GTI afspejler status quo indenfor forhjulstræk, og det nye Vehicle Dynamics Manager-system spiller her en afgørende rolle. ”Dette styresystem koordinerer centralt alle undervognens elektromekaniske funktioner,” forklarer Karsten Schebsdat, leder af udviklingsafdelingen for køredynamik, styretøj og styresystemer. ”Kombinationen af en ny opsætning af undervognen plus et spærredifferentiale og Vehicle Dynamics Manager-systemet gjorde det muligt for os et løfte Golf GTI’s exceptionelle præstationer til et endnu højere niveau. Dette gør sig endnu mere gældende, hvis Golf GTI er udstyret med adaptiv undervogn, der har ny software og justerbare støddæmpere.”

Bag rattet af Golf 8 GTI kan man vælge sit eget setup ved at benytte køreprofilindstillingen og den adaptive DCC-undervogn. De skarpere dynamiske egenskaber garanterer en mere præcis køreoplevelse, og understyring er praktisk taget elimineret på Golf 8 GTI.

Designet kombinerer en suveræn sportslig karakter med funktionalitet

Designet på Golf 8 GTI lever op til den mærkebart forbedrede dynamik, og designchef for Volkswagen, Klaus Bischoff, forklarer: ”Den nye Golf GTI besidder visuelt et lavt tyngdepunkt, hvilket vi opnåede med det brede luftindtag i frontkofangeren og den markante skulderlinje. Denne suveræne, sportslige karakter udtrykker æstetisk bilens potentiale.”

De standardmonterede LED-forlygter er placeret lavt i bilens front, og som ekstraudstyr kan Golf GTI bestilles med IQ.LIGHT-LED-matrix-forlygter, der sammen med kølergrillen udgør et markant tværgående designelement. Den karakteristiske røde GTI-linje løber i hele frontens bredde, og for første gang oplyses striben i kølergrillen med en tynd liste med LED-lys, der løber ud i LED-forlygternes kørelys og giver Golf GTI et unikt designudtryk. Set i profil underbygger de 17” store Richmond-alufælge på perfekt vis bilens sportslige appeal. Bagtil forlænger en tagspoiler taglinjen og øger aerodynamisk downforce på bagakslen. Nederst bagpå er bagkofangeren udstyret med en sportslig diffuser, der adskiller GTI-versionen fra de mindre motorvarianter af Golf. Traditionen tro er også den nye Golf GTI udstyret med veldimensionerede runde udstødningsrør i begge sider.

State-of-the-art digitalisering møder klassisk GTI-stil

Allerede tilbage i 1976 skabte Volkswagens designere i den første Golf GTI et interiør med en karakteristisk sportslig stil. Den er bevaret i den nye Golf 8 GTI, hvor det digitaliserede interiør byder på typiske GTI-detaljer. Golf GTI har ikke længere en tændingslås, den er erstattet af en Engine Start/Stop-knap, der pulserer med rødt lys fra dørene åbnes til motoren startes. Det tre-eget sportsrat fra tidligere tider er i Golf 8 GTI forvandlet til et nyt læderbeklædt multifunktionssportsrat med berøringsaktiverede funktioner og Travel Assist-funktionen, der gør Golf GTI delvist selvkørende ved hastigheder på op til 210 km/t. Rattets tre sølvlakerede eger er bevaret, men i GTI-versionen er de opgraderet med den røde farve, der også er at finde på andre dele af interiøret. Interiøret omfatter også andre GTI-stilelementer såsom sportssæder beklædt i stof med en nyfortolkning af det klassiske ternede GTI-mønster.

Den 100 % digitale instrumentering lyser op, så snart dørene åbnes. Det er en fusion af Digital Cockpit, der i GTI-versionen kan vise omdrejningstælleren i midten, og det nye infotainmentsystem med 10” touchskærm. Denne visuelle og funktionelle fusion af systemerne skaber en ny og konsekvent digital arkitektur. Det er muligt via indstillinger i infotainmentsystemet at ændre baggrundsbelysningen i diverse displays og ambiente-belysningen andre steder i interiøret, og du kan vælge mellem 30 forskellige farver.

Golf GTI introduceres i Danmark til efteråret.