Lukket aluminium-kredsløb sparer 350.000 ton CO₂

16. juni 2020

Audi

  • Et lukket aluminiumkredsløb blev etableret på Audis fabrik i Neckarsulm i 2017. Det samme blev etableret i Ingolstadt i begyndelsen af året.
  • Aluminiumskredsløbet har sparet mere end 350.000 ton CO₂ siden introduktionen
  • Koncept om genanvendelse af aluminium er integreret i produktionen af syv modellinjer
  • Marco Philippi, chef for indkøbsstrategi: "Brug af sekundær aluminium muliggør energibesparelser på op til 95 % sammenlignet med primær aluminium"

Audi har en lang tradition for at bruge aluminium. Den første Audi A8 med Audi Space Frame – banebrydende inden for letvægtskonstruktion – blev præsenteret i 1994. Audi fortsætter med at bruge letvægtsmetal i forskellige komponenter af, hvad der nu er fjerde generation af luksus-sedanen som en del af et innovativt multi-materiale mix. Produktionen af aluminium er dog meget energiintensiv, og Audi styrer derfor materialet i et genanvendelseskredsløb. Det sparer dyrebare primære råvarer og hjælper med til, at bilerne går ind i brugsfasen med en bedre miljømæssig balance. Presseværkerne i Ingolstadt og Neckarsulm bruger genanvendt aluminium til dele af modellinjerne Audi A3, A4, A5, A6, A7 og A8, og også til dele af Audi e-tron og e-tron Sportback. Andre fabrikker vil følge efter.

"Effektiv og nøjsom ressourceanvendelse er lige så vigtig for os som reduktionen af vores CO₂-emissioner," siger Marco Philippi, chef for indkøbsstrategi. "Energitilførslen til genbrug af sekundær aluminium er op til 95 % lavere end til produktion af primær aluminium."

Audi introducerede aluminiumkredsløbet på Neckarsulm fabrikken tilbage i 2017. Aluminiumarkets afskæringer, der kommer fra presseværkerne, sendes direkte tilbage til leverandøren. Leverandøren genbruger disse i aluminiumark af samme kvalitet, som Audi derefter bruger i produktionen. Audi i Neckarsulm kører dette aluminiumkredsløb med to leverandører, hvilket øger mængden af aluminium, der forvaltes i det lukkede kredsløb. Dette gav en besparelse på omkring 150.000 ton CO₂ i 2019, to tredjedele mere end året før. Ingolstadt-fabrikken introducerede også for nylig lukkede aluminiumkredsløb. Fabrikken i Győr planlægger at introducere det næste år, og yderligere fabrikker og modellinjer vil følge efter. Sekundær aluminium anvendes i øjeblikket i forskellige karosseridele af Audi A3, A4, A5, A6, A7 og A8, og også i dele af Audi e-tron og e-tron Sportback.

Overgangen til elektrisk mobilitet øger den andel af CO₂-emissionerne, som forsyningskæden tegner sig for. Her og i de forudgående produktionsprocesser vil Audi set i perspektiv generere næsten en fjerdedel af sine CO₂-emissioner i 2025 baseret på det forventede flådegennemsnit. Audi arbejder derfor sammen med sine leverandører om besparende foranstaltninger, der vil have en effekt i denne tidlige produktionsfase. I 2018 havde virksomheden allerede indledt et fælles CO₂-program med sine leverandører for at finde frem til tiltag, der kunne reducere CO₂-udledningen i forsyningskæden yderligere. Mulighederne ligger primært i lukkede materialekredsløb, den successive stigning i brugen af sekundære materialer, brugen af forarbejdede eller genanvendte materialer, i polymerkomponenter og i brug af grøn elektricitet. Disse foranstaltninger forventes at være fuldt effektive i 2025 og have et gennemsnitligt reduktionspotentiale på 1,2 tons CO₂ pr køretøj.