ID.5 scorer højest mulige karakter i Euro NCAP-test af assistentsystemer

16. maj 2022

Volkswagen

  • Euro NCAP tildeler Volkswagen den højeste mulige karakter – ”Very Good” – for de nyeste assistentsystemer i ID.5
  • Med avancerede assistentsystemer og brug af kollektive data tager Volkswagen det næste skridt på vejen mod automatiseret kørsel
  • "Travel Assist med kollektive data" tilbydes nu som ekstraudstyr i alle nyproducerede ID.-modeller udstyret med ID. Software 3.0

Volkswagens nye elektriske ID.5 kommer med en stribe af avancerede assistentsystemer, som Euro NCAP nu har testet og tildelt bedømmelsen "Very Good" og 4 ud af 4 mulige point - den højest mulige score. Euro NCAP var imponeret over de innovative systemer i ID.5, der både yder maksimal komfort og et fremragende niveau af assistance under kørslen. Med "Driver Assistance Test" har Euro NCAP udvidet sit testprogram ud over den klassiske kollisionstest og indført et struktureret evaluerings- og klassifikationssystem inden for komfort- og assistentsystemer. Formålet er at give forbrugerne et realistisk indblik i disse avancerede assistentsystemers effektivitet.

De nye testprocedurer inden for assistentsystemer omfatter et par kritiske scenarier for motorvejskørsel, såsom typiske manøvrer i forbindelse med pludselige vognbaneskifte, hvor systemernes effektivitet testes i forhold til at understøtte føreren for at undgå ulykker. "Assistance Competence"-testen vurderer chaufførens involvering, dvs. hvordan chauffør og assistentsystem arbejder sammen, og hvordan systemet sikrer, at chaufføren forbliver involveret i kørslen. "Sikkerhedsbackup"-testen evaluerer køretøjets evne med hensyn til at undgå kollisioner og afbøde de potentielle konsekvenser af en ulykke. I sin vurdering fremhæver Euro NCAP: “Volkswagen ID.5 yder ”Very Good” assistance under kørslen med et tilsvarende niveau af involvering af føreren i bilen. Kombineret med et fremragende sikkerhedsback-up assisterer systemet generelt føreren af bilen fornemt ved motorvejskørsel."

I ID.5 bruger Volkswagen innovative, fuldt opkoblede assistentsystemer, og "Travel Assist med kollektive data" (ekstraudstyr) er det bedste eksempel på dette. Inden for systemets grænser kan det aktivt holde køretøjet i vognbanen og opretholde både den rette sikkerhedsafstand til det forankørende køretøj og den maksimale hastighed, som føreren har indstillet systemet til. Systemet bruger blandt andet den adaptive vognbaneassistent, som aktivt holder køretøjet i midten af vognbanen. Men "Travel Assist med kollektive data" er ydermere i stand til at tilpasse sig kørerstilen og kan også holde køretøjet i højre eller venstre side af vognbanen, hvis føreren af bilen måtte ønske dette.

På motorvejen kan "Travel Assist med kollektive data" aktivt understøtte føreren af bilen i forbindelse vognbaneskift ved hastigheder på 90 km/t og derover. Hvis funktionen er aktiveret, kan vognbaneskiftet startes og udføres ved at trykke på blinkerarmen. Forudsat at bilens sensorer registrerer, at intet køretøj i bilens omgivelser udgør en risiko for kollision, og at rattet med indbyggede pulsføler genkender førerens hænder, starter køretøjet derefter automatisk overhalingsmanøvren og skifter vognbane. Føreren kan til enhver tid gribe ind og overtage kontrollen over bilen.

Travel Assist er også udstyret med forudseende styring af hastighed og kurveassistance. Køretøjets hastighed tilpasses automatisk de gældende hastighedsgrænser og vejens forløb (sving, rundkørsler osv.). I og med at anonymiserede kollektive data fra andre Volkswagen-biler er tilgængelige, kan den nye "Travel Assist med kollektive data" også assisterer på veje med kun én vognbanemarkering, - for eksempel på landeveje uden midtermarkering.

"Travel Assist med kollektive data" tilbydes i Europa til alle nyproducerede ID.-modeller udstyret med ID. Software 3.0. Dermed lever Volkswagen op til sit mål om at gøre teknologi af høj kvalitet tilgængelig i alle bilklasser.

Samlet set blev adskillige assistentfunktioner testet af Euro NCAP. Det omfatter standardfunktioner såsom nødbremseassistenten "Front Assist" og vognbaneassistentsystemet "Lane Assist". Derudover blev ekstraudstyr som den forudseende adaptive fartpilot (Predictive ACC), Side Assist og Emergency Assist vurderet af sikkerhedseksperterne.

Euro NCAP fremhæver desuden de tydelige og intuitive cockpitdisplays, og især augmented-reality-head-up displayet"[...]som viser assistentsystemernes aktuelle status direkte i førerens synsfelt". På denne måde kan kunderne til enhver tid se, hvilke systemer der er aktive, eller hvilket system der i aktuelt understøtter dem i kørslen.

Allerede tilbage i marts blev ID.5 tildelt topkarakteren fem stjerner i den anerkendte Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) sikkerhedstest. Euro NCAP vurderede den elektriske SUV-coupé som værende fremragende i alle fire testkriterier; i beskyttelsen af voksne passagerer, børn og sårbare trafikanter, og i forhold til standardassistentsystemer.

Siden 1997 har European New Car Assessment Program tjent som en præcis målestok for sikkerhedsniveauet i nye biler. Det giver bilisterne up-to-date informationer om sikkerheden i nye populære bilmodeller. I de senere år er testprocedurerne og kravene blevet skærpet og udvidet. Flere detaljer her: www.euroncap.com.

ID.5 introduceres i Danmark til juni.

Du kan læse mere om ID.5 her.

Prisliste på ID.5 Pro og ID.5 GTX