Den samfundsmæssige betydning af selvkørende biler diskuteres med eksperter på IAA

14. september 2021

Audi

  • Paneldebat med eksperter på IAA om lovmæssige, etiske og politiske spørgsmål, der omgiver autonom kørsel
  • Christoph Lütge, Institut für Ethik inden for kunstig intelligens: ”Vi skal ikke kun se autonom kørsel som en teknisk udfordring. Det afgørende er, at vi fastholder dialogen med befolkningen og tager hensyn til menneskers bekymringer og behov. Kun på den måde vil vi kunne udnytte mulighederne med denne teknik fuldt ud.”
  • Smugkig på ekspertundersøgelse fra ”&Audi-Initiative”, som offentliggøres i oktober 2021

Rattet trækker sig tilbage på magisk vis, førersædet indtager en komfortabel position, og bilen kører automatisk videre. Med den rent elektriske konceptbil Audi grandsphere concept viser premiumproducenten på IAA, hvordan kabinen i en bil ændrer sig, når føreren i takt med udviklingen af automatiske kørselsfunktioner i fremtiden bliver til passager i bilen. Foruden et kig på fremtidens teknologier satte Audi i forbindelse med IAA fokus på de samfundsmæssige aspekter af autonom kørsel med en paneldebat i mærkets pavillon ”House of Progress” på Wittelsbacherplatz i München.

”Efter elektrisk mobilitet bliver den næste og mere radikale forandring omstillingen til intelligente og på sigt selvkørende biler”, siger Markus Duesmann, som er øverste chef hos AUDI AG. ”For os er autonom kørsel en afgørende teknologi, som kan gøre trafikken mere sikker og mobiliteten mere komfortabel og inkluderende.”

Med Audi grandsphere concept viser Audi på IAA, hvordan fuldautomatisk kørsel åbner muligheder for helt nye dimensioner af frihed. I Level 4-indstillingen forvandles kabinen til et oplevelsesrum uden rat, pedaler og instrumenter. Bilen overtager ikke kun kørslen, når det er muligt, men giver alle personer i bilen masser af muligheder til at udnytte denne frihed, om det så er til afslapning, arbejde eller underholdning. Sammen med CARIAD, Volkswagen koncernens softwaredivision, arbejder Audi på at indføre denne teknologi i anden halvdel af dette årti.

For at opnå en bred accept af autonom kørsel er det foruden kørselssystemernes udvikling også vigtigt at tage hensyn til de samfundsmæssige aspekter og de moralske spørgsmål i trafikken. Det vil være en stor omstilling for mennesker, at de helt bogstaveligt talt ikke selv har hånden på rattet, udtaler Duesmann. I forbindelse med IAA fokuserede Audi foruden de teknologiske løsninger derfor også på de samfundsmæssige spørgsmål, som revolutionen med autonom kørsel vil føre med sig.

På Wittelsbacher Platz i München blev der derfor afholdt en debat med deltagelse af Uta Karen Klawitter, chef for den centrale juridiske afdeling hos AUDI AG, Tobias Miethaner, afdelingsleder for ”Digitale Gesellschaft” i det tyske trafikministerium, Christoph Lütge, som er direktør for Institut für Ethik inden for kunstig intelligens på det tekniske universitet i München, og Saskia Lexen, som er projektleder i &Audi Initiative hos AUDI AG.

Klawitter, Miethaner og Lütge er tre ud af over 20 eksperter fra universiteter, virksomheder, forbund og politik, som &Audi Initiative har diskuteret de samfundsmæssige spørgsmål ved autonom kørsel med i foråret og sommeren 2021.

Ekspertundersøgelse offentliggøres i oktober 2021
Hvilke lovmæssige og politiske rammebetingelser har vi brug for, så visionen for fremtidens mobilitet kan blive en realitet, og så dataanvendelsen kan blive reguleret? Hvordan skal mennesker ændre holdninger, så nye teknologier som autonom kørsel kan vinde bred accept? Under debatten lagde Lütge vægt på vigtigheden af en tværvidenskabelig holdning til teknologien: ”Vi skal ikke se autonom kørsel alene som en teknisk udfordring. Det afgørende er, at vi fastholder dialogen med befolkningen og tager hensyn til menneskers bekymringer og behov. Kun på den måde kan vi udnytte mulighederne med denne teknik fuldt ud.” Miethaner havde det optimistiske synspunkt, at tilliden til autonom kørsel vil komme helt automatisk med den trinvise indfasning af bilerne: ”Jeg er overbevist om, at befolkningen ønsker denne teknik, når de opdager, at de kan bruge deres tid på en helt anden måde i fremtiden.” Klawitter udtalte sig optimistisk, hvad angår Level 4-lovgivningen i Tyskland: ”Med disse lovmæssige rammer kan vi på sigt udnytte alle anvendelsesmuligheder for autonom kørsel på Level 4 på vejene.”

Resultaterne offentliggøres i oktober 2021 med tre hovedpunkter: ”Lovgivning og fremskridt”, som blandt andet handler om aktuelle ansvarsspørgsmål, ”Tillid mellem menneske og maskine”, som omhandler de etiske spørgsmål ved autonom kørsel, og ”Opkoblet sikkerhed”, som omhandler relevante aspekter af databeskyttelse. Eksperterne beskæftiger sig også med spørgsmålene på baggrund af deres individuelle faglige områder. ”Vi er overbeviste om, at kun en tværvidenskabelig og gennemsigtig dialog om mulighederne og udfordringerne ved autonom kørsel kan give teknologien den nødvendige accept i befolkningen”, udtaler Saskia Lexen.

Om &Audi Initiative
Audi startede &Audi Initiative for 6 år siden. Med dette initiativ, som er en udløber af aktiviteterne i ”beyond”-initiativet, vil bilproducenten fremme tværfaglig udveksling vedrørende nye teknologier som fx kunstig intelligens og på langt sigt fremme accepten af teknologien og etablere en rimelig forventning til mulighederne og grænserne for nye teknologier i samfundet. Med den aktuelle undersøgelse ”SocAlty“ har &Audi Initiative sat sig den målsætning at levere et afgørende bidrag til den offentlige debat om autonom kørsel og ansvarlig anvendelse af nye teknologier inden for mobilitet.