Audi tester fremtidig teknologi ved Dakar Rally med Audi RS Q e-tron

23. juli 2021

Audi

Audi RS Q e-tron er et elektrisk og højteknologisk testlaboratorium, og mindre end et år efter den oprindelige konceptidé er Audi Sport gået i gang med at teste den nye RS Q e-tron, der allerede i januar 2022 skal deltage i et af de mest udfordrende løb i verden – Dakar Rally.

Audi ønsker at være den første bilproducent, der bruger en elektrificeret drivlinje i kombination med en effektiv energiomformer (TFSI) til at kæmpe for en samlet sejr mod konventionelt drevne konkurrenter i et af verdens hårdeste rally-løb. ”quattro var en gamechanger ved verdensmesterskabet i rally. Audi var det første mærke, der vandt Le Mans 24 timer med en elektrificeret drivlinje. Nu vil vi indlede en ny æra på Dakar Rally, mens vi tester og videreudvikler vores e-tron-teknologi under ekstreme forhold, ”siger Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH og ansvarlig for motorsport hos Audi. "Vores RS Q e-tron blev designet på et blankt stykke papir på rekordtid og står for Vorsprung durch Technik."

Visuelt adskiller Audi RS Q e-tron sig også markant fra konventionelle Dakar-prototyper. ”Bilen ser futuristisk ud og har mange designelementer, der er typiske for Audi,” forklarer Juan Manuel Diaz, teamleder for Motorsport Design hos Audi. "Vores mål var at symbolisere Vorsprung durch Technik og fremtiden for vores brand."

Dakar Rallys karakteristika giver ingeniørerne særlige udfordringer. Løbet varer to uger, og de daglige etaper er op til 800 kilometer lange. ”Det er meget store afstande,” siger Andreas Roos, ansvarlig for Dakar-projektet hos Audi Sport. ”Det, vi prøver at gøre, er aldrig gjort før. Dette er den ultimative udfordring for en elektrisk drivlinje.”

Elektrisk drivlinje med innovativt opladningskoncept
Fordi der ikke er opladningsmuligheder i ørkenen, har Audi valgt et alternativt og innovativt opladningskoncept. Ombord på Audi RS Q e-tron er den meget effektive TFSI-motor fra DTM. Det er en del af en energiomformer, der oplader højspændingsbatteriet under kørsel. Da forbrændingsmotoren opererer i det særligt effektivt område mellem 4.500 og 6.000 omdr./min., er det specifikke forbrug langt under 200 gram pr. kWh.

Drivlinjen i Audi RS Q e-tron er elektrisk. For- og bagakslerne er begge udstyret med en motorgenerator fra den nuværende Audi e-tron FE07 Formel E-racer, som er udviklet af Audi Sport i sæsonen 2021. Der måtte kun foretages mindre ændringer for at bruge motorgeneratoren i Dakar Rally.

En tredje og identisk motorgenerator er en del af energiomformeren og tjener til at genoplade højspændingsbatteriet under kørsel. Derudover rekupereres energi ved bremsning. Batteriet vejer cirka 370 kg og har en kapacitet på ca. 50 kWh. Batteriet er også internt udviklet sammen med en partner.

Den maksimale systemeffekt af den elektriske drivlinje er 500 kW. Hvor meget af dette, der må bruges under Dakar Rally, er stadig ved at blive besluttet af arrangørerne. Den elektriske drivlinje giver mange fordele, idet de elektriske motorer kan styres ekstremt nøjagtigt og således kan sikre gode køreegenskaber. Derudover kan bremseenergi opsamles og genanvendes.

Audi RS Q e-tron har kun brug for et fremadgående gear, og for- og bagakslerne er ikke mekanisk forbundet, som det også er almindeligt i elektriske køretøjer. Softwaren, der er udviklet af Audi, overtager momentfordelingen mellem akslerne og skaber således et virtuelt og frit konfigurerbart centerdifferentiale, så man desuden sparer den vægt og plads, der ellers ville være påkrævet til drivaksler og et mekanisk differentiale.

Udviklingspotentiale til fremtidig serieproduktion
”Som ingeniører ser vi som udgangspunkt udviklingspotentiale i enhver komponent,” siger Stefan Dreyer, udviklingschef hos Audi Sport for motorsportsprojekter. ”Men med hensyn til drivlinjesystemet har vi allerede opnået en systemeffektivitet på over 97 % i Formel E, så der er ikke meget plads til forbedring. Situationen er en helt anden med batteri- og energistyring, hvor det største udviklingspotentiale ligger i elektrisk mobilitet generelt. Hvad vi lærer af det ekstremt udfordrende Dakar-projekt, overføres til fremtidige produktionsmodeller, og som altid arbejder vi i dette projekt også tæt sammen med vores kolleger fra udviklingsafdelingen af serieproduktionsmodeller.”

De kommende måneder bliver afgørende
Deltagelsen ved Dakar Rally drives sammen med Q Motorsport. ”Audi har altid valgt nye og dristige veje i motorsport, men det her er en af de mest komplekse biler, jeg nogensinde har set,” siger teamchef Sven Quandt. ”Den elektriske drivlinje betyder, at mange forskellige systemer skal kommunikere med hinanden. Udover pålidelighed, som er altafgørende i Dakar Rally, er det vores største udfordring i de kommende måneder.”

Quandt sammenligner Audis Dakar-projekt med den første månelanding: ”Dengang vidste ingeniørerne ikke rigtig, hvad der ventede dem, og det er det samme for os. Hvis vi gennemfører det første Dakar-løb, er det allerede en succes.”

Audi RS Q e-tron prototypen rullede ud fra Neuburg i begyndelsen af juli, og nu venter et intensivt testprogram samt de første tests ved langdistance-rallyer frem mod slutningen af året. ”Projektets tidsplan er ekstremt pakket og udfordrende,” siger Andreas Roos. ”Der er gået mindre end tolv måneder, siden projektet officielt startede. Vi var nødt til at starte udviklingen, mens reglerne for alternativt drevne køretøjer ikke engang var besluttet endnu. Og hele udviklingen fandt sted under Corona-pandemien, hvilket man heller ikke må undervurdere. Hvad holdet indtil videre har opnået er unikt, og det var et meget specielt øjeblik for alle, da prototypen rullede ud fra Neuburg.”