Audi præsenterer ny udgave af Dakar Rally-bilen – Audi RS Q e-tron E2

01. september 2022

Audi

Audi RS Q e-tron vandt i marts 2022 sit første ørkenrally i Abu Dhabi, og nu er anden udgave af modellen klar. Den innovative prototype er markant forbedret og klar til Marokko Rally 2022 og Dakar Rally 2023. Det helt nye karrosseriet optimerer vægten og aerodynamikken, og nye driftsstrategier forbedrer effektiviteten i den elektriske drivlinje. I kabinen og ved hjulskift kan kørere og co-piloter nyde godt af en lettere betjening. Efter disse opgraderinger bærer RS Q e-tron nu betegnelsen E2. 

Anden fase af udviklingsprogrammet
”Med Audi RS Q e-tron fik vi en god debut ved Dakar og endda de første etapesejre i en for os helt ny motorsportsdisciplin”, udtaler Rolf Michl, som er øverste chef for Audi Sport GmbH og ansvarlig for motorsport hos Audi. ”Som det er sædvane på et så tidligt stadie i udviklingen, så blev kørere, co-piloter og teknikere hurtigt enige om at gå videre med de næste udviklingsmål. Resultatet har vi sammenfattet i RS Q e-tron E2.” Betegnelsen E2 stammer fra den legendariske Audi Sport quattro i den endelige version til Gruppe B-rallyløb i 1980’erne.

Nyt, lettere og mere aerodynamisk karrosseri
”Audi RS Q e-tron E2 har ikke en eneste karrosseridel fra sin forgænger”, siger Axel Löffler, som er Chief Designer for RS Q e-tron. For at overholde de foreskrevne kabinemål er cockpittet, som hidtil var trukket tæt ind omkring loftet, nu markant bredere. Front- og bagklappen har også fået en ny udformning. Vi har nu fravalgt understrømningen af bagklappen til venstre og højre for B-stolperne. I forbindelse med ændrede lay-ups, altså optimerede stoflag til materialerne, giver denne løsning en lavere vægt, forklarer Löffler. T1U-prototyper skal fremover godt nok veje 2.100 i stedet for 2.000 kg. Men da den første generation af RS Q e-tron stadig vejede for meget, handlede det alligevel om at spare en del kilo. Og det passer fint sammen med en sænkning af bilens tyngdepunkt.

Det aerodynamiske koncept i karrosseriområdet under klapper og døre er helt nyt. Audi har nu valgt at undlade den del af skærmen, som lå bag forhjulene og udgjorde overgangen til døren. Internt kaldes denne struktur for ”elefantfoden”. På den måde sparer konstruktørerne yderligere vægt og optimerer luftflowet, og det er lykkedes at sænke den samlede aerodynamiske modstand med ca. 15 %.

Det ændrer ikke ved tophastigheden, der ifølge reglementet fortsat er begrænset til 170 km/t. Men det optimerede luftflow giver alligevel en stor fordel. ”Det reducerer energiforbruget for den eldrevne bil yderligere”, forklarer Löffler.

Optimeret og mere effektiv energistyring
Den elektriske drivlinje i Audi RS Q e-tron E2 omfatter en energiomformer, som består af en forbrændingsmotor og en generator, samt et højvoltsbatteri og de to elmotorer på for- og bagakslen. I den forbindelse spiller energistyringen en afgørende rolle. Den elektroniske styring af den avancerede elektriske drivlinje klarede opgaven tilfredsstillende under de første rallyløb – kun med mindre udfordringer i ekstreme situationer. Eksempelvis bemærkede Audi under Dakar Rally kortvarigt overskydende ydelse i situationer, hvor hjulene ved hop eller i ujævnt terræn kun havde begrænset kontakt med underlaget. De ansvarlige hos FIA (det internationale motorsportsforbund) griber allerede ind fra en grænse på 2 kilojoule overskydende energi og tildeler sportslige straffe. ”Til sammenligning flyder der inden for de tilladte grænser mere end hundrede gange så meget energi pr. sekund til motorerne”, siger Florian Semlinger fra afdelingen for udvikling af embedded software, applikationer og prøvestande. ”Vi kunne godt have gjort det nemmere for os selv ved at sætte vores grænse nogle kilowatt længere nede, men det ville have betydet en nedsat præstation. I stedet satte vi os for at bruge tid på et omfattende finjusteringsarbejde på ydelsesregulatorerne. To enkeltstående grænser – en for hver motor – genberegnes nu i løbet af millisekunder af softwaren. Og dermed arbejder den præcist langs den tilladte grænse.

Forenklet betjening i cockpittet og nemmere hjulskift
Audi-kørerne Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger og Carlos Sainz/Lucas Cruz kan se frem til optimerede arbejdspladser. Displayene er fortsat placeret i førerens synsfelt og i midterkonsollen, som vi kender det, og det centrale kontaktpanel med 24 felter er også bevaret. Men ingeniørerne har givet displayene og betjeningselementerne en ny struktur.

Besætningen har det nu også meget lettere i tilfælde af en punktering. Enkelte og let aftagelige karrosserikomponenter erstatter de hidtidige store afdækninger på reservehjulene på bilens sider. De nye 10-egede fælge fra samarbejdspartneren Rotiform er meget nemmere at få godt greb om. Kører og co-pilot kan lettere få fat og udføre hjulskiftet mere sikkert.

Test ved Marokko Rally
Efter de første tests under ledelse af Arnau Niubó Bosch, som er chef for Test Engineering, præsenterede Audi Sport den 1. september den nye RS Q e-tron E2 i den tyske by Neuburg an der Donau. Fra 1. til 6. oktober skal den nye teknik for første gang vise sit værd i konkurrence ved Marokko Rally. Her skal alle tre kørerteams fra Audi deltage i ørkenrallyet med start og mål i Agadir for at forberede sig til Dakar Rally 2023.

Video links
Ændringerne på Audi RS Q e-tron E2

Animation af forskellene på RS Q e-tron og RS Q e-tron E2

Historikken bag betegnelsen E2

Footage af Audi RS Q e-tron E2