Audi præsenterer Q5 i nyt look

29. juni 2020

Audi

Audi Q5 har allerede i flere år været blandt de bedst sælgende mellemstore premium-SUV’er på de europæiske markeder, og i Danmark er Q5 til dato den Q-model, der kører flest rundt af på de danske veje. Nu har Audi opgraderet Q5 bl.a. med et skarpere og mere markant Q-design, nyt infotainmentsystem og ikke mindst en verdensnyhed i baglygter med digital OLED-teknologi.

Mere markant Q-designsprog
Audi Q5’s ydre viser nu en endnu stærkere Q-identitet, der udstråler kraft, robusthed og sikkerhed. I forbindelse med faceliftet har designerne fremhævet dette indtryk mere tydeligt med en række markante detaljer. Den ottekantede singleframe-grill er lavere end før og virker desuden bredere. Luftindtagene i frontens sider er blevet højere og er nu inddelt af trapezformede indsatser, og LED-forlygterne har fået en ny dagskørelyssignatur, som sidder højere oppe. Fra siden giver det nydesignede panel Q5 mere lethed og frihøjde, mens der på bagenden er to nye elementer i form af dekorlisten mellem baglygterne og diffusorindsatsen med et tværgående indlæg.

To af de 12 tilgængelige lakfarver er nye – Distriktgrøn og Ultrablå. Som tilvalg kan vælges sort optikpakke.

Verdensnyhed: Baglygter med digital OLED-teknologi
Den opgraderede Q5 er den første bil, der fås med nyeste generation af OLED-lysteknologien. OLED'er er særligt effektive organiske lysdioder, som afgiver et homogent lys. OLED-baglyset, der fås som ekstraudstyr, er opdelt i tre flader med hver seks segmenter. Det giver Audis designere mulighed for at realisere forskellige lysdesigns og -signaturer med en og samme hardware.

”Fordelene ved de digitale OLED'er er ud over en perfekt kontrast en stor homogenitet samt minimale afstande mellem segmenterne”, forklarer Stephan Berlitz, der er leder af udviklingsafdelingen for lysinnovationer hos Audi. ”De digitale OLED'er er derfor den perfekte teknologi til i fremtiden at realisere et individualiserbart lysdesign med stor præcision og fleksibilitet. Der er stadig masser af muligheder for videreudvikling af denne teknologi.”

Når en kunde bestiller sin Q5, kan kunden vælge mellem tre forskellige baglyssignaturer. Hver signatur omfatter specifikke coming og leaving home-lysscenarier, og når man vælger Audi drive select-indstillingen ”dynamic”, skifter lygterne til endnu en signatur. Derudover omfatter OLED-baglyset en nærhedsregistrering: Hvis en anden trafikant nærmer sig Q5’eren bagfra, mens den holder stille, og kommer tættere på end 2 meter, så aktiveres alle OLED-segmenter som advarsel. Når Q5’eren sætter sig i bevægelse, lyser den oprindelige lyssignatur igen.

Det dynamiske blinklys fuldender funktionerne i de digitale OLED-baglygter. LED-forlygter er nu en del af basisudstyret på Q5, mens Matrix-LED-forlygter kan bestilles som ekstraudstyr. Deres intelligent regulerede fjernlys giver mere sikkerhed og komfort uden at blænde andre trafikanter.

Rummelig og fleksibel kabine
Efter faceliftet er Audi Q5 vokset med 19 mm til en længde på 4,68 m – primært på grund af de længere stødfangere. Bredden (uden spejle) på 1,89 m og højden på 1,66 m er uforandrede. Den lange akselafstand på 2,82 m skaber rummelige pladsforhold i kabinen, og som ekstraudstyr tilbyder Audi det forskydelige bagsæde plus inklusive ryglæn med hældningsindstilling.

Nyt infotainmentsystem
Det nye betjeningskoncept i den opgraderede Audi Q5 er baseret på tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB 3), som har en 10 gange højere processorhastighed end forgængeren MIB 2.

Det centrale MMI touch-display på 10,1” er standard i Q5. Dets menustruktur med flade hierarkier gør betjeningen nemmere, og føreren kan angive bogstaver med fingeren – bl.a. via håndskriftgenkendelse – eller anvende stemmedialogsystemet.

Effektiv drivlinje
Den opgraderede premium-SUV lanceres i Europa som Audi Q5 40 TDI. Dens stærke firecylindrede 2.0-liters dieselmotor yder 204 hk og 400 Nm. Krumtaphuset af aluminium vejer ca. 20 kg mindre end i forgængermotoren, og selve krumtapakslen er ca. 2,5 kg lettere.

Mildhybridsystemet (MHEV) bidrager også til det lave forbrug. En remstartergenerator tilfører energi til 12-volts ledningsnettet, som har et integreret litium-ion-batteri. Når bilen decelererer, genindvinder remstartergeneratoren energi, som lagres i batteriet. Ved hjælp af MHEV-systemet kan Q5 rulle med standset motor, og start-stop-funktionen aktiveres allerede, når hastigheden kommer under 22 km/t. Samlet set forbedres brændstofforbruget med ca. 0,3 l brændstof pr. 100 km. Audi Q5 40 TDI accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,6 sek., og tophastigheden er 222 km/t.

Efter lanceringen af den opgraderede Q5 følger en række andre motorvarianter: to andre ydelsesvarianter af den firecylindrede TDI-motor, en V6 TDI-motor samt to firecylindrede 2,0-liters TFSI-motorer. Q5 kommer igen med plug-in-hybriddrivlinje – i den opgraderede Q5 som TFSI e og i to forskellige ydelsesvarianter.

I Audi Q5 40 TDI overfører en 7-trins S tronic-gearkasse kræfterne til quattro-firehjulstrækket med ultra-teknologi, hvilket også bidrager til effektiviteten. Ved normal kørsel overfører quattro-firehjulstrækket med ultra-teknologi udelukkende momentet til forhjulene, men når systemet vurderer, at der er brug for firehjulstræk (fx på glat vej eller ved dynamisk kørsel), sørger to koblinger lynhurtigt for at tilkoble bagakslen. I mange situationer forudseer systemet, hvornår der er brug for firehjulstræk, men ellers kan kræfterne distribueres til alle fire hjul inden for 200 millisekunder.

Audi Q5 i Danmark
Den opgraderede Audi Q5 produceres ligesom forgængeren på den mexicanske fabrik i San José Chiapa og lanceres i Danmark i efteråret 2020. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Links
Se flere billeder og læs mere om den opgraderede Audi Q5
Videoer:
Animation: Digital OLED lighting technology in the Audi Q5
The digital OLED technology in the rear lights of the Audi Q5
Footage: Audi Q5 in the light tunnel
The design of the Audi Q5
Footage: Audi Q5

Forbrugsangivelser
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO-emissioner er afhængige af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,9 (WLTP)
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 166 (WLTP)

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er primært baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.