izr69jwyyeqzqgy5t59p

Volkswagen præsenterer nye TSI og TDI mild-hybridmotorer

  • Næste generation af Golf bliver spydspids i en omfattende elektrificering af konventionelle drivlinjer.
  • Nyt 48V mild-hybridsystem bliver første skridt ind i en verden af brændstoføkonomiske hybridmodeller.
  • Ny 2,0 TDI-dieselmotor bliver den først dieselmotor fra Volkswagen med mild-hybridsystem.

Volkswagen har præsenteret en række nye innovative drivlinjesystemer, der vil løfte en bred vifte af koncernens modeller til et nyt teknologisk niveau. Det drejer sig om mild hybrid-systemer med 48V-teknologi og nye high-tech dieselmotorer med 12V hybridsystemer. De nye teknologier udgør en vital del af Volkswagens progressive strategi for drivlinjer, der omfatter en kombination af state-of-the-art benzin-, diesel- og gasmotorer, nye hybridsystemer og 100 % elektriske drivlinjer. Med denne kombination vil Volkswagen blandt mange andre ting være i stand til at imødekomme EU’s flådekrav om et gennemsnitligt CO2-udslip på 95 g/km i 2020.

Ny Golf med 48V mild hybridsystem.

En af de vigtigste nyheder blandt de innovative drivlinjeteknologier er 48V mild-hybridsystemet. Volkswagen vil i første omgang introducere dette nye system på ottende generation af Golf, der introduceres i 2019. Med den nye 48V-teknologi sigter Volkswagen mod at kunne tilbyde hybriddrivlinjer til priser, der vil gøre det attraktivt for en meget bredere gruppe af kunder.

Det nye hybridsystem kombinerer en forbrændingsmotor med en 48V remstartergenerator og et 48V batteri, der betyder, at systemet under visse kørselssituationer fuldstændigt kan slukke for motoren ved hastigheder på op til 130 km/t. Det nye 48V-batteri kan lagrer mere energi, der kommer fra flere kilder bl.a. regenerering af bremseenergi. Batteriet bruges til at aktivere remstartergeneratoren, der genstarter forbrændingsmotoren så smidigt, at du næsten ikke mærker det. Dette reducerer både emission og brændstofforbruget med op til 0,3 liter/100 km. Startergeneratoren fungerer samtidig som en lille elmotor, der bidrager med et elektrisk boost, når bilen sætter i gang, hvilket gavner både kørekomfort og køredynamik.

Volkswagen vil gradvist udbrede elektrificeringen af konventionelle drivlinjer til hele flåden af modeller, og den næste generation af Golf bliver spydspids i denne strategi.

En ny epoke for dieselmotoren.

Dieselmotoren har også en plads i fremtidens Volkswagen, og denne motors store potentiale bliver demonstreret med den komplet nyudviklede EA288 2,0 TDI Evo dieselmotor. For første gang vil Volkswagen-koncernens TDI-motorer også blive tilbudt med mild hybridsystem, og EA288 2,0 TDI Evo-dieselmotoren vil allerede ved introduktionen køre med et mild hybridsystem med en 12V remdrevet startergenerator. Sammen med et lithium-ion batteri reducerer mild hybridsystemet reducerer brændstofforbrug og øger kørekomforten. Evo-motoren sætter nye standarder, ved at den har meget lave emissionsværdier ved alle typer kørsel. Naturligvis overholder de nye TDI-motorer nuværende og fremtidige krav i forhold til WLTP/RDE. De nye dieselmotorer kommer i versioner, der vil have en motoreffekt fra 136 hk til 204 hk og vil i første omgang blive introduceret i Audi-modeller med langsliggende drivlinjer. De nye TDI-motorer vil også blive introduceret i modeller med tværstillede motorer, der er bygget på MQB-platformen. Det gælder både Volkswagen og koncernens andre mærker.

Med EA288 Evo-motorerne har Volkswagen udviklet en familie af TDI-motorer, der teknologisk er med i helt front. Motorernes forbrændingsproces er blevet ændret og forbedret både med hensyn til brændstofforbrug og styringen af de rå emissioner. Udover dette er turboladerens respons og effektivitet forbedret markant. Udstødningssystemets efterbehandlingsenheder omfattende dieselpartikelfilteret (DPF) og SCR-komponenterne (NOx efterbehandling med selektiv katalytisk reduktion) er anderledes dimensioneret og er forbedret med hensyn til deres effektivitet og deres stabilitet over tid. Det var muligt at reducere motorens vægt og energispild i forbindelse med friktion og varme, således at EA288 Evo-motorernes C02-udslip er reduceret med op til 10 g/km sammenlignet med forgængeren. Et resultat af disse tiltag er, at disse nye TDI-motorer genererer værdier, der ligger under de nuværende krav til emission, og samtidig er motoreffekt og drejningsmoment øget med op til 9 %. 

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk