qvstaqqx2yx898d1jc8p

Verdenspremiere: Volkswagen I.D. CROZZ

Volkswagen har netop vist deres nyeste koncept indenfor e-mobility på Shanghai Motorshow: en crossover med en coupés dynamik og en SUVs dominante karaktertræk. I.D. CROZZ er 100 % elektrisk og har firhjulstræk, en rækkevidde på op til 500 km og skal produceres allerede fra 2020.

Volkswagen udvikler en helt ny serie af elektriske køretøjer. Volkswagen har netop vist et vigtigt eksempel på disse nye frontløbere indenfor e-mobilitet på Auto Shanghai 2017: I.D. CROZZ. Volkswagens CEO Herbert Diess udtaler: “Volkswagen ønsker at øge det årlige salg af elbiler til én million enheder allerede i 2025 og her vil I.D. CROZZ spille en helt central rolle og produktionen vil allerede begynde i 2020.” Den fire-dørs I.D. CROZZ betegnes som en ”CUV” – en crossover mellem en coupé og en SUV (sport utility vehicle).

I.D. familien.

Efter premierene på I.D. (Paris, 2016) og I.D. BUZZ (Detroit, 2017), følger nu I.D. CROZZ som det tredje medlem af I.D. familien – en ny generation af elbiler med lang rækkevidde, karismatisk design og et helt nyt koncept for bilernes indretning.

500 kilometer med firehjulstræk og på el.

I.D. CROZZ er konceptualiseret som en sportslig, interaktivt designet all-rounder – med firehjulstræk, der er lige så imponerende i byen, som den er i terrænet. I.D. CROZZ leverer en effekt på 225 kW og har en tophastighed på 180 km/t, samt op til 500 kilometer (NEDC) på en enkelt opladning. Det effektive batteri kan oplades til 80% af sin energikapacitet på 30 minutter (ved hurtigladning 150 kW jævnstrøm). I.D. CROZZ skifter over til fuldt autonomt kørsel, når føreren berører et VW-emblem på rattet i tre sekunder. Samtlige af bilens instrumenter er fuldt ud digitaliserede. En smartphone på hjul. De vigtigste oplysninger bliver projiceret ind i førerens synsfelt ved augmented reality. Samtidig vil flere og flere funktioner betjenes via førerens bevægelser. Fx kan et nyudviklet panoramasoltag aktiveres via bevægelsesstyring i I.D. CROZZ.

Volkswagens e-mobility DNA.

Et dominerende visuelt kendetegn ved I.D.-familien er bilernes lyssignatur. Lyselementerne – et C-formet LED-kørelys og variabelt kontrollerbare LED-forlygter – fusionerer og danner et sæt elektroniske øjne i bilens front, der kan kommunikere med andre trafikanter.

Elektrisk drivlinie redefinerer interiøret.

I.D. CROZZ er mere kompakt end Volkswagens seneste SUV, Tiguan Allspace. Og alligevel er den nye CUV lige så rummelig. Dette skyldes, at I.D. CROZZ er baseret på den nye, innovative, næste-generations platform for Volkswagens elbiler. Batteriet er fuldt integreret i bilens gulv og sæderne er konstrueret sådan, at de kan flyttes fleksibelt og det skaber plads, der kan udnyttes optimalt – et generøst proportioneret og nydesignet ‘Open Space’, som overstiger typiske standarder for klassen. Vil man fx tage sin cykel med sig uden at skulle montere en cykelstativ? Intet problem. Man skal blot skubbe den på tværs ind mellem de bageste siddepladser. Fold-up bagsæder og brede døre, der åbner elektrisk, muliggør dette.

I.D.CROZZ konceptet viser Volkswagens fremtidsstrategistrategi, der med udgangspunkt i mottoet “We make the future real” bygger på fire innovationsområder, hvor Volkswagen har særligt fokus:

Smart sustainability – Volkswagen vil lede udviklingen af innovative elektriske biler, der skal være volumenmodeller

Intuitiv usability – Volkswagen på intuitivt betjente biler med udviklingen af nye display- og betjenings-koncepter.

Connected community – Volkswagen vil fremtidigt forbinde menneske, bil og omverdenen via et Volkswagen bruger-id.

Automated Driving – Volkswagen vil gøre autonome biler endnu sikrere og mere komfortable.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk