nnq4iastdibbo5hzhkus

Verdenspremiere – Passat GTE

 

Verdenspremiere – Passat GTE

Volkswagen introducerer plug-in-hybrid-teknologi i Passat
GTE, der kan kører over 50 km/l og op til 50 kilometer på strøm og samtidig leverer
præstationer som en sportssedan.

Introduktionen af ottende generation Passat venter lige om
hjørnet, og nu åbner Volkswagen endnu et kapitel i Passatens historie ved at
introducere en GTE-version – den første Passat med plug-in-hybrid-teknologi. Kombinationen
af en elmotor og en turboladet benzinmotor betyder, at Passat GTE kan levere
kørekomfort og emissionsfrikørsel som en el-bil og motorkraft og rækkevidde som
en konventionelt motoriseret sportssedan.

Passat GTE er Volkswagens tredje plug-in-hybrid-model efter introduktionen
af  XL1 og Golf GTE. Ligesom det er
tilfældet med Golf GTE, vil Passat GTE blive markedsført som en selvstændig
sportslig model, og teknologien i de to GTE-modeller er med få undtagelser også
identisk. Drivlinjen i Passat GTE består af en 6-trins DSG-gearkasse, en 85
kW/115 hk elmotor og en 156 hk 1,4-liters turboladet benzinmotor, der har en
samlet systemydelse på 218 hk og 400 Nm. Motorkraft og præstationer er en
sportssedan værdig med en 0-100 km/t tid på under 8,0 sek. og en topfart på
over 220 km/t. Alligevel kan Passat GTE i kraft af sin plug-in-hybrid-teknologi
køre over 50 km/l og er opgivet til et gennemsnitligt strømforbrug på 13,0 kWh
ifølge EU-normen for hybridbiler. I kombination med TSI-motoren, en fyldt 50
liters tank og et opladet batteri har Passat GTE en maksimal rækkevidde på over
1.000 km, så den også egner sig  som en hurtig
langdistance luksusbil.

Passat GTE er udstyret med fire køreprogrammer, der afgør,
hvor meget elmotor og TSI-motor bidrager til fremdriften. Via en touchscreen i
instrumentbordets midterkonsol kan føreren vælge mellem fire køreprogrammer;
”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Battery Charge” og ”GTE”. Bilen starter automatisk i ”E-Mode”
undtagen i situationer, hvor batteriet ikke er ladet nok op, eller udendørs
temperaturen er meget lav, hvor TSI-motoren i så fald vil være den primære
motorkraft. Når batteriet er tilstrækkeligt opladt, eller føreren har brug for
ekstra motorkraft, skiftes automatisk til ”Hybrid-program”, hvor systemet regenerer
strøm ved deceleration og automatisk skifter mellem at køre med TSI-motoren og/eller
elmotoren alt efter kørselssituation. Ved et tryk på knappen ”E-Mode” ved
gearstangen kan føreren manuelt vælge at køre udelukkende på strøm. Hvis
”Battery Charge” programmet vælges, vil systemet altid sikre, at der vil være
strøm nok på batteriet, til at bilen i slutningen af turen vil kunne køre på
strøm.

Et tryk på knappen ”GTE” aktiverer Passat GTE’s
sportslige side, hvilket mærkes ved en hurtigere og mere kontant respons på
speeder, styretøj og DSG-gearkassens skifte. I ”GTE”-programmet arbejder
TSI-motor og elmotor sammen og booster effekten til en samlet systemeffekt på
218 hk og 400 Nm. Er Passat GTE udstyret med adaptiv undervogn (DCC), vil
affjedringen i GTE-programmet føles strammere.

Elmotoren i Passat GTE får strøm fra et lithium-ion-batteri,
der kan lades op på to måder. Enten via en almindelig 220 volt stikontakt, hvor
en fuld opladning tager 4 timer og 15 minutter, eller via en ladeboks monteret
i eksempelvis garage eller carport. Ladeboksen reducerer ladetiden til 2 timer
og 30 minutter.

GTE-versionen skiller sig visuelt ud fra de øvrige
Passat-modeller ved have en blå linje, der løber oven på forlygterne og igennem
kølergrillen, hvilket er et karakteristika for Volkswagen-modeller udstyret med
elmotor. Passat GTE er også udstyret med en anderledes og mere markant
frontkofanger, der bærer C-formede LED-kørelys som på e-Golf og sorte horisontale
finner i hver side som på Golf GTI.  17”
Astana-alufælge hører også til GTE-looket.

Interiørets design afspejler drivlinjens innovative teknologi
og GTE-versionens sportslige karakter. Instrumenteringen og det
standardmonterede Composition Media radiosystem med 6,5” touchscreen er
tilpasset Passat GTE’s specielle drivlinje. Eksempelvis har instrumenteringen
et såkaldt ”powermeter”, hvor du kan se, hvor meget strøm du bruger eller
regenerer. Som ekstraudstyr fås ”Discover Media” og ”Discover Pro” radiosystemer,
og med dem følger ekstra funktioner så som rækkeviddemonitor, energi-flow
indikator og nul-emission-statistik. Visuelt bærer interiøret en række
stilelementer, der er unikke for GTE-versionen så som læderbeklædt gearstang og
multifunktionsrat med blå syninger, blåt ambient kabinelys og sæder beklædt i
Sevilla-indtræk med mønster i blå nuancer.

Passat GTE har verdenspremiere på Paris Motor Show og
forventes introduceret i sommeren 2015. De danske priser kendes ikke på
nuværende tidspunkt.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk