bm8xkvls4zc5xiekqhdc

Verdenspremiere – den nye Passat

Sløret er løftet for ottende generation af Passat, der byder
på mere klasse, komfort og innovativ teknologi. Den nye Passat bliver en af
klassens mest avancerede biler og vil bryde grænsen mellem firmabiler og
luksusklassen.

Volkswagen præsenterer ottende generation af Passat, der
ruller ud i rampelyset med mere stil, teknologi, komfort og sikkerhed end
nogensinde.  Alt er nyt fra design og
motorer til en stribe af innovative teknologier som virtuel instrumentering og
plug-in-hybrid-drivlinje. Den nye Passat sætter også standarden ved at veje op
til 85 kg mindre end forgængeren og have op til 20% lavere forbrug, selvom den
byder på mere af alt.  

Mere klasse og
karakter

Volkswagen har igennem fire årtier perfektioneret alle
facetter af Passat, og således også den nye og ottende generation af Passat,
der står som en perfekt eksponent for Volkswagens nye designstil. Passat er
iklædt et design, der er stilrent og alligevel kraftfuldt i sit udtryk. Et
design, der er moderne og alligevel tidsløst. Et design, der er underspillet og
alligevel karakterstærkt.

Passat er – ligesom Golf – bygget på en modulplatform,
hvilket gav designerne mulighed for at skabe et design, der med næsten uændret
totallængde (4.767 mm) har markant mere dynamiske proportioner i kraft af et
lavere karrosseri (-14 mm), længere akselafstand (+79 mm) og større hjul.

Passats mere dynamiske proportioner er kombineret med et
markant ”ansigt” i form af en front domineret af en meget bred kølergrill og forlygter,
der er elegant integreret i én horisontal forkromet enhed. Selv om natten har den
nye Passat et unikt udseende i kraft af nyudviklede LED-forlygter (afløser
xenonforlygter) og LED-baglygter. Med den nye Passat har Volkswagen skabt en
sedan og en stationcar med en visuel appeal, der bryder grænsen mellem
mellemklassebiler og luksusbiler.

I linje med eksteriørets eksklusive og karakteristiske design,
er interiørets design præget af en sans for det æstetiske, en sikker stil og en
høj kvalitetsfornemmelse, der matcher Passatens overordnede sofistikerede
koncept. Interiøret har en mere eksklusiv og avantgardistisk stil takket være innovative
teknologier som de interaktive digitale instrumenter (ekstraudstyr),
headup-display (ekstraudstyr), en diskret stribe af ambiente-belysning (fås i
tre farver) eller det karakteristisk horisontale bånd, der som et dekorativt
element løber i hele instrumentbordets bredde og indeholder ventilationskanaler
og et klassisk analogur. Interiøret udstråler ikke kun mere klasse, det er også
blevet mere rummeligt, for selvom den nye Passat er 2 mm kortere end
forgængeren, har de 79 mm ekstra akselafstand betydet, at kabinen er blevet længere
og mere rummelig. Bagagerummet er ligeledes vokset, så en Passat limousine nu
rummer 586 liter bagage (+21 liter) og en Variant 650 liter (+47 liter).

Passat er udstyret med anden generation af Volkswagens
infotainmentsystem, der har hurtigere processorer og en touchscreen med en
højere opløsning. Passat kommer med tre versioner af infotainmentsystemet
henholdsvis  Composition Media og Discover Media (plus
navigation) med 6,5” touchscreen og topmodellen Discover Pro
radio-navigationsystem med 8” touchscreen. Systemerne understøtter ikke dansk
sprog.

Virtuel
instrumentering

Passat er den første Volkswagen, der kan leveres med en
komplet digital interaktiv instrumentering, hvor alle instrumenter er
implementeret virtuelt via software. Instrumenteringen vises på et 12,3” stort
display, der også kan vise navigation 2- eller 3-dimensionelt mellem
speedometer og omdrejningstæller, der så skubbes lidt ud til hver side. Head-displayet,
der er ekstraudstyr, projekterer alle vigtige informationer op på forruden i
førerens synsfelt, så det ikke er nødvendig at kigge væk fra vejen for at
aflæse hastighed eller anden information.

Passat kommer med et – for denne bilklasse – hidtil uset
udvalg af assistent- og sikkerhedssystemer, der gør den til en klassens mest
avancerede og sikreste biler. Her kan nævnes Side Assist with Rear Trafic Alert
(overvåger og advarer mod bagfra kommende biler), Front Assist med City
nødbremsefunktion (advarer og bremser automatisk bilen, hvis systemet
registrerer fare for frontkollision med biler og eller fodgængere), Traffic
Assist (holder ved hastigheder på op til 60 km/t automatisk bilen midt i
vognbanen ved at påvirke styretøjet), Park Assist (kan semi-automatisk parkere  bilen i parkeringsbås), Trailer Assist (via et
display guides føreren, når der bakkes med en trailer) og Dynamic Road Sign
Assist (vejskilte vises på display og minder føreren om
hastighedsbegrænsninger).

Biturbodieselmotor og
plug-in-hybrid

Passat vil – når modelprogrammet er komplet – kunne leveres
med ti forskellige turboladede TSI- og TDI-motorer. Benzinmotorerne omfatter en
1,4 TSI (125 hk), 1,4 TSI ACT (150 hk og automatisk cylinder frakobling) og tre
2,0 TSI med henholdsvis 180, 220 og 280 hk. Passat vil også senere kunne fås
med en plug-in-hybrid-drivlinje (80 kW el-motor + 115 kW TSI-turbomotor), der
kan køre op til 50 km på strøm og have et rekordlavt brændstofforbrug. Udvalget
af dieselmotorer omfatter to 2,0 TDI-motorer med 150 og 190 hk og en ny 2,0
BiTDI med biturboladning, der yder 240 hk og et imponerende drejningsmoment på
500 Nm. BiTDI-motoren kommer i kombination med 7-trins DSG-gear og
4MOTION-firehjulstræk.

Lavere vægt (-85 kg), en optimeret støjdæmpning og en ny
undervogn sikrer køredynamik og komfort af høj klasse. Passat vil også kunne
bestilles med et progressivt styretøj, der har en mere direkte udveksling ( 2,1
omdrejninger i stedet for 2,7 omdrejninger), hvilket gør den mere styrevillig
og dynamisk ved kurvekørsel og samtidig lettere at manøvrere ved parkering.
Progressivt styretøj tilbydes kun i forbindelse med sportsundervogn eller den
adaptive undervogn (DCC), der automatisk afpasser affjedringens karakteristisk
til vejunderlaget. 

Ligesom forgængeren kommer den nye Passat i tre
udstyrsversioner; Trendline, Comfortline og Highline. Passat forventes
introduceret sidst på året, og priserne er på nuværende tidspunkt ukendte.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk