sodkwmces6bfyjwptrhq

Stor interesse om Audi e-tron quattro concept på IAA

  • Et fingerpeg om den serieproducerede model: den eldrevne Audi e-tron quattro concept
  • En rækkevidde på over 500 km giver fuld anvendelighed i dagligdagen
  • Ny konceptbil kombinerer aerodynamik og kreative designløsninger

Et aerodynamisk design med en cw-værdi på 0,25 og en kraftfuld, komplet elektrisk e-tron-quattro-drivlinje med en ydelse på op til 503 hk (370 kW) – Audi præsenterer Audi e-tron quattro concept i på den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt. Dermed leverer Audi et statement for fremtidens elbil: Den er sportslig, effektiv og anvendelig i hverdagen – elektrisk køreglæde uden kompromisser.

“Audi præsenterer i starten af 2018 en komplet eldrevet sports-SUV i premiumklassen. Den tekniske konceptbil Audi e-tron quattro conceptgiver en konkret forsmag på bilen”, udtaler Ulrich Hackenberg, den øverste chef for teknisk udvikling hos AUDI AG. “Den forener køreglæde, en lang rækkevidde, et udtryksfuldt design og fremragende komfort”.

Elektro-Power 

Audi e-tron quattro conceptudnytter kraften fra tre elmotorer – den ene trækker forhjulene, mens de to andre trækker baghjulene. Tilsammen yder motorerne 435 hk (320 kW). I boost-funktionen kan føreren endda kortvarigt nyde godt af hele 503 hk (370 kW) og et drejningsmoment på over 800 Nm. Det betyder, at konceptbilen har præstationer som en sportsvogn: Når føreren træder speederen helt i bund, sprinter Audi e-tron quattro conceptfra 0-100 km/t på 4,6 sek., og tophastigheden, som er elektronisk begrænset til 210 km/t, er dermed hurtigt nået.

Konceptet med tre elmotorer, som Audi er først til at præsentere, gør den tekniske konceptbil til en e-tron quattro. En intelligent drivlinjestyring regulerer samspillet mellem motorerne alt efter situationen. I den forbindelse er der fokus på effektivitet i særklasse. Føreren vælger selv graden af rekuperation, det ønskede køreprogram – S eller D –og indstillingen i køredynamiksystemet Audi drive select.

Ved sportslig kørsel på en strækning med mange sving fordeler Torque Control-systemet aktivt drejningsmomentet mellem baghjulene efter behov, og denne Torque Vectoring giver maksimal dynamik og stabilitet.

Det store litium-ion-batteri er integreret i bunden af bilens kabine. Det giver Audi e-tron quattro concepten velafbalanceret fordeling af akseltrykket og et lavt tyngdepunkt – forudsætningerne for bilens dynamiske køreegenskaber. Batteriets strømkapacitet på 95 kWh gør det muligt at opnå en rækkevidde på over 500 km. Det kombinerede ladesystem (Combined Charging System) (CCS) gør det muligt at oplade bilen med både jævnstrøm og vekselstrøm. Et komplet opladning med jævnstrøm ved hjælp af en ladestander med en ydelse på 150 kW varer kun ca. 50 min. Alternativt er konceptbilen konstrueret til teknologien Audi Wireless Charging, som er trådløs opladning via induktion. Opladningen foregår meget komfortabelt – Audi e-tron quattro conceptanvender et automatisk parkeringssystem, som bringer bilen til den rigtige position på opladningspladen. Desuden leverer et stort solpaneltag strøm til batteriet på solrige dage.

Også undervognen er et udtryk for konceptbilens hightech-karakter. Adaptive air suspension sport, som er en luftaffjedring med reguleret støddæmpning, sænker karrosseriet ved høje hastigheder, så luftmodstanden reduceres. Den dynamiske firehjulsstyring kombinerer dynamisk styring på forakslen med styring af baghjulene. Alt efter hastigheden og kørselssituationen drejer baghjulene enten modsat forhjulene eller i samme retning som forhjulene – Audi e-tron quattro conceptreagerer på den måde endnu mere spontant og stabilt. Desuden betyder det, at bilen er særdeles adræt ved lave hastigheder.

Aerodynamisk design

Audi e-tron quattro concept forener designet harmonisk med aerodynamik og en komplet elektrisk drivlinje. Den 5-dørs tekniske konceptbil er 4,88 m lang, 1,93 m bred og blot 1,54 m høj. Bilens silhuet med det ekstremt smalle og bagest stærkt skrånende rudeparti er coupélignende og således meget dynamisk. cw-værdien er blot 0,25 – den bedste i SUV-segmentet. I segmentet ligger værdien for det meste væsentligt over 0,30.

Det hele bidrager væsentligt til at opnå den store rækkevidde på over 500 km. På motorhjelmen, siderne og bagenden styrer elektrisk bevægelige aerodynamiske elementer efter behov luftstrømmen ved hastigheder fra 80 km/t, så luftgennemstrømningen og bortledningen af luftstrømmen forbedres – et eksempel på den intensive udvikling i vindtunnelen. I bilens kabine er vindstøjen meget lav, og motorstøj findes jo ikke i en elbil – fascinationen ved elektrisk kørsel udfolder sig i al stilhed.

Kanterne på bilens sider og den helt lukkede undervogn med de nykonstruerede mikrostrukturer bidrager til at reducere luftmodstanden. Sidespejlene er erstattet af kameraer – endnu et bidrag til den fremragende aerodynamik og samtidig et smugkig på fremtidens bilkørsel.

Foran er alle lygter udstyret med Matrix-laser-teknologi. Nederst er der et nyt, markant signaturlys, som består af fem lyselementer. I hvert element er en LED-lysdiode kombineret med et ekstremt fladt OLED-element (organic light emitting diode). Audi udvikler Matrix-OLED-teknologien til serieproduktion og viser for første gang systemet i forbindelse med IAA.

Også baglygterne består af to elementer. I den øverste del af hver lygte er der ni røde OLED-enheder til baglygtefunktionen, og derunder er der yderligere tre enheder.

Komplet integrering i kabinen

Konstruktionen af Audi e-tron quattro conceptgiver mulighed foren rummelig og komfortabel kabine til fire personer og 615 l bagage. Interiøret virker let og lyst, og designet smelter harmonisk sammen med betjenings- og visningskonceptet. Alle skærme i kabinen er med OLED-teknologi – de papirtynde folier kan skæres til i enhver ønsket form.

Det nye Audi virtual cockpit curved OLED er en videreudvikling af Audi virtual cockpit, som kom i serieproduktion i 2014. I venstre og højre side befinder der sig under det komplet digitale kombiinstrument to touchscreens med sort glas og en elegant aluminiumsramme. På den venstre skærm styrer føreren lyset og systemerne til bilens selvkørende funktioner. På den store skærm i højre side styres medie- og navigationssystemerne. Som alternativ kan betjeningen af systemerne ske fra rattet, hvor der på egerne er placeret konturformede, berøringsfølsomme flader.

Under gearvælgeren på midtertunnelens konsol er der yderligere to OLED-skærme – til driftsstatus, klimafunktion og frit programmerbare informationsfunktioner. De kurvede skærme forrest på dørene fungerer som digitale sidespejle.

De to bagsædepassagerer sidder på komfortable individuelle sæder. Via OLED-skærme i midterkonsollen kan de styre klimafunktionerne og infotainmentsystemerne bag i bilen eller udveksle data med føreren. Et LTE-modul sørger for, at Audi e-tron quattro concepthar forbindelse til internettet – opkoblingsmulighederne i konceptbilen er topmoderne.

zFAS: Styrecentral for bilens selvkørende funktioner

Konceptbilen har alle de teknologier, som Audi har udviklet til selvkørende biler: radarsensorer, et videokamera, ultralydssensorer og en laserscanner. Dataene fra disse systemer samles i den centrale styreenhed til førerassistentsystemer (zFAS) i bilens bagagerum. Her beregnes i realtime et komplet billede af bilens omgivelser, og informationerne stilles til rådighed for alle assistentsystemer og systemerne til bilens selvkørende funktioner. Også disse teknologier vil inden længe blive en del af serieproduktionen.

Se flere billeder på Audi Media Center.

______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk