c3bobe1qnm1ts0s9hcuv

Status og fremtidsplaner fra Audi – med over 20 ny lanceringer i 2018

Audi har påbegyndt et usædvanligt begivenhedsrigt og krævende regnskabsår med ny indkøring af produktion, nye segmenter og drivlinjeteknologier samt nye organisationsstrukturer. På den 129. ordinære generalforsamling i maj 2018 informerede direktionen i Ingolstadt aktionærerne om forretningens aktuelle status, om model- og teknologioffensiven samt om målsætningerne i handlings- og transformationsplanen som en forløber for strategien ”Audi.Vorsprung.2025”.

”2018 er et afgørende år for Audi med et enormt højt forandringstempo, som skridt for skridt igen vil bringe os i offensiven”, sagde Rupert Stadler, administrerende direktør for AUDI AG. ”Vi fortsætter håndteringen af dieselsagen og omdanner store dele af vores verdensomspændende organisation til den fremtidskurs, vi har sat. Samtidig står vi lige foran højdepunktet i det største modelfyrværkeri i koncernens historie, og vi går med Audi e-tron ind i den eldrevne tidsalder.”

Audi e-tron

Som den første komplet eldrevne masseproducerede model vil SUV’en fejre verdenspremiere den 30. august på Audi Summit i Bruxelles. Med den hurtige udvidelse af udbuddet af rene elbiler og plug-in-hybrider i alle modelrækker har koncernen en målsætning om at sælge ca. 800.000 elektrificerede biler om året i 2025. I forbindelse med den serieproducerede model af Audi e-tron-prototypen vil kunderne for første gang kunne tilkøbe funktioner fleksibelt online. I alt vil mærket frem mod 2025 opnå et årligt bidrag på € 1 mia. til driftsresultatet ved hjælp af digitale tjenester via kundeportalen myAudi.

Fuldt fokus på digitale tjenester med central afdeling

Til styring af planlægningen, implementeringen og driften af digitale produkter etablerer Audi en central produkt management afdeling under den administrerende direktør og forankrer dermed den digitale værdiskabelse rent organisatorisk på niveau med den hidtidige kerneforretning.

Hertil udvikler Audi også en integreret it-platform til bilopkobling og digitale tjenester. Modellerne fra Audi og andre mærker i Volkswagen koncernen vil i fremtiden kunne anvendes kompatibelt via en fælles kraftfuld backend – eksempelvis skal kundens indstillinger og indhold fremover kunne overføres problemfrit mellem biler fra forskellige koncernmærker.

”Vi ønsker premiumelbiler og digitale tilbud, som også er økonomisk attraktive. Det er vores klare ambition for fremtidens mobilitet”, understreger Alexander Seitz, som er øverste chef for finans, it og integritet. ”Dertil udnytter vi synergier i koncernen langt mere konsekvent og frigør med vores handlings- og transformationsplan midler til strategiprojekter.”

Med Audis handlings- og transformationsplan vil koncernen frem mod 2022 realisere positive resultateffekter på i alt € 10 mia. ved hjælp af opstrammede omkostninger og nye indtægtskilder. Midlerne fra opnåede effektivitetsfremskridt vælger Audi konsekvent at prioritere til innovationer med stor kunderelevans og Vorsprung durch Technik i forhold til konkurrenterne.

Over 20 nye lanceringer i 2018

I det aktuelle regnskabsår fornyer og udvider Audi sin modelportefølje med over 20 nye lanceringer. Det nye Audi designsprog og det nye, helt digitale betjeningskoncept i interiøret breder sig fra premiumluksusklassen til alle de øvrige segmenter. Efter lanceringen af den nye A8 i slutningen af 2017 og A7 fra marts 2018 i de første lande kommer der med den nye A6 endnu en topmodel ud til forhandlerne midt på året. Frem mod 2020 vil Audi øge sit salg i den særdeles mærkeprægede luksusklasse med ca. 50 %. Allerede i år vil de to luksusklasse-SUV’er Q8 og Audi e-tron supplere udbuddet fra mærket med de fire ringe i prestigesegmentet.

Også i kompakt- og mellemklassen lancerer Audi nye sportslige SUV’er i 2018, og dermed udbygger mærket sin position på markedet for de på verdensplan meget efterspurgte premium-SUV’er markant. Ud over den nye Q3-generation får den sportslige SQ2 premiere i de kommende måneder, og i Kina lancerer mærket med Q2 L og Q5 L for første gang SUV-modeller i lang version. Frem mod slutningen af 2019 vil Audi lancere i alt 11 nye SUV’er, herunder flere modeller uden forgænger, som det er tilfældet med Audi Q4 næste år.

Især i anden halvdel af 2018 ligger udløb og indkøring af modellerne meget tæt efter hinanden i forbindelse med Audi modeloffensiven, og dette vil i første omgang have en negativ indvirkning på det aktuelle regnskabsår. I 2018 kommer der desuden yderligere udfordringer fra branchens nye typegodkendelseskrav i forbindelse med omstillingen til testcyklussen ”Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure“ (WLTP).

Nøgletal

I det første kvartal i 2018 opnåede Audi koncernen en omsætning på € 15.320 (2017: 14.378) mio. samt et driftsresultat på € 1.300 (2017: 1.244) mio. I den forbindelse havde den første anvendelse af nye regnskabsprincipper i henhold til IFRS en negativ indvirkning på resultatet med et beløb på ca. € 0,1 mia. Den operative overskudsgrad lå for perioden januar til marts på 8,5 % (2017: 8,7 %). I forbindelse med høje forudbetalinger til nye modeller, teknologier og produktionsanlæg blev nettocashflowet forøget til € 1.919 (2017: 1.487) mio.

Set over hele året holder AUDI AG trods den krævende dagsorden og udfordrende rammebetingelser fast i den operative overskudsgrad inden for den strategiske målsætningskorridor på 8-10 %. Koncernen planlægger udleveringer af Audi biler på niveau med rekorden fra 2017, hvor producenten udleverede 1.878.105 biler til kunderne. Omsætningen i Audi koncernen skal stige let i forhold til tallet fra sidste år på € 60.128 mio. Som det prognosticeres i årsberetningen, kan der i den forbindelse opstå markante udsving hen over året i udleverings- og finansnøgletallene.

Se videotransmission af pressekonference: https://www.audi-mediacenter.com/en/amtv/videos/3395

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk