hu7w8drqx8b3jj4y9bvk

Opdateret Audi A5 med altid elegante linjer

Audi A5 Sportback, A5 Coupé og A5 Cabriolet byder på et nyt opstrammet look og et topmoderne MMI touch-betjeningskoncept. Mildhybridteknologien giver mere komfort og reducerer desuden brændstofforbruget, og i Audi S5 Sportback og S5 Coupé leverer en 3.0-liters TDI-motor med elektrisk kompressor og 48-volts primært ledningsnet stærke præstationer.

Dynamisk elegance
Elementer fra det nye designsprog fra luksusklassen præger den opdaterede Audi A5. Allerede den første udgave af modellen fra 2007 fascinerede med sine harmoniske sportslige linjer. Da anden generation kom på gaden i 2016, blev bilens fremtoning endnu skarpere. Nu har Audi givet bilens eksteriør en kraftig opdatering og især på fronten. Singleframe-kølergrillen med indsats i bikubelook er blevet fladere og lidt bredere, og luftslidserne over kølergrillen leder tankerne tilbage på Audi klassikeren Sport quattro fra 1984. En markant spoilerliste udgør afslutningen nederst på stødfangeren med de større luftindtag. Et nyt panel gør rent optisk bilens profil slankere, og en diffusorindsats med trapezformede afgangsrør får bagenden til at virke bredere.

Alle karrosseri- og motorvarianter af A5 har forlygter med LED-teknologi som standardudstyr. Som overbygning fås desuden Matrix-LED-forlygter med LED-baglygter med dynamisk blinklys (ekstraudstyr). I topversionen får kunden Matrix-LED-forlygter inklusive Audi laserlys, LED-baglygter med dynamisk blinklys og dynamisk lysiscenesættelse. En anden nyhed er konceptet for udstyrslinjerne. Når det gælder det udvendige design, fås to udstyrsversioner i Danmark – advanced og S line – og dertil kommer det selvstændige look på S-modellerne og A5 Cabriolet. Eksteriørlinjerne og interiørpakkerne S line og design selection kan nu kombineres frit. Kunderne kan vælge mellem 12 forskellige lakfarver, herunder den nye farve distriktgrøn metallak.

I kabinen i A5-modellerne dominerer de horisontale linjer. I centrum af instrumentpanelet er det store MMI touch-display, let drejet mod føreren, som det nye betjeningssystems centrale element.

Fremtidsorienterede opkoblingsmuligheder
Med det nye MMI touch-koncept byder den særdeles godt opkoblede Audi A5 på en brugeroplevelse som med en moderne smartphone: Et 10,1” touchdisplay med akustisk tilbagemelding afløser den hidtidige dreje-/trykknap. Grafikken er enkel og overskuelig, og menustrukturen er intuitiv. MMI-søgningen er baseret på fri tekstangivelse og kommer hurtigt med forslag. Den naturlige stemmestyring forstår mange formuleringer fra dagligdagens sprogbrug (ikke dansk tale).

Også navigationssystemet byder på nye intelligente og intuitive funktioner og kommer fx med forslag til ruter på baggrund af de kørte strækninger. Udbuddet fra Audi connect og Audi connect plus omfatter en lang række onlinetjenester, herunder også onlinevejskilte- og fareinformationer, On Street Parking og Car-to-X-tjenesten ”lyskrydsinformation”, som Audi lancerede i juli måned i Ingolstadt. Der kobles bilen op med byens centrale trafikstyringscomputer, som styrer lyskrydsene.

myAudi-appen kobler bilen op med ejerens smartphone. Med den digitale Audi connect Nøgle (ekstraudstyr) bliver kundens Android-smartphone til bilens nøgle, som kan bruges til oplåsning af dørene og start af motoren.

Den opdaterede Audi A5 er udstyret med en ny main unit med mere processorkraft – tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB 3). Den arbejder sammen med den ligeledes nye Communication Box, som bearbejder opgaver som telefoni eller Audi connect-tjenester, og Audi A5 er samtidig udstyret med et Wi-Fi-hotspot i bilen som standardudstyr. Føreren betjener full HD-displayet (1.920 x 720 pixels) på 12,3” til Audi virtual cockpit via multifunktionsrattet, og man kan vælge mellem tre forskellige visninger. Som supplement fås et head-up-display, som projicerer vigtige informationer direkte i førerens synsfelt.

Til de opdaterede A5-modeller tilbydes talrige førerassistentsystemer – nogle af dem som standardudstyr. De systemer, der tilbydes som ekstraudstyr, er sammenfattet i de nye pakker ”Kørsel” og ”Parkering”.

Stærk og effektiv drivlinje
Med markedsintroduktionen er mange A5-motorvarianter udstyret med et mildhybridsystem (MHEV). En remstartergenerator, som er forbundet med krumtapakslen, genindvinder energi ved opbremsning og gemmer energien i et kompakt litium-ion-batteri. I de 4-cylindrede motorer er MHEV-systemet integreret i bilens 12 V-ledningsnet, og i S-TDI-modellerne er det integreret i et nyt 48-volts primært ledningsnet. Ved hverdagskørsel kan denne elektrificering efter Audis målinger eksempelvis reducere brændstofforbruget for en S5 TDI med op til 0,4 l/100 km – ved hjælp af rekuperation eller standsning af motoren, når føreren fjerner foden fra speederen. Start-stop-området begynder usædvanligt tidligt, og genstarten sker hurtigt og blødt. Alle motorer overholder udstødningsnormen Euro 6d-temp.

I alle A5-modeller sker kraftoverføringen via en automatisk gearkasse i form af enten en 7-trins S tronic eller en 8-trins tiptronic.quattro-firehjulstræk fås som ekstraudstyr til de mellemste motorer og er standardudstyr i forbindelse med de kraftigste motorer.

Kultiveret og sportslig undervogn
Undervognen er afstemt med den kultiverede sportslige karakter, som kendetegner alle A5-modeller. Foruden den sportslige men komfortable standardopsætning kan man som ekstraudstyr vælge en strammere sportsundervogn eller en undervogn med reguleret støddæmpning. Den er integreret i køredynamiksystemet Audi drive select, som er standardudstyr.Det samme gælder for styretøjet, den automatiske gearkasse og motorstyringen. 

Audi S5 TDI
Et drejningsmoment på 700 Nm og en ydelse på 347 hk – den opdaterede Audi S5 Sportback og S5 Coupé er på de europæiske markeder udstyret med en V6-dieselmotor. 3.0-liters TDI-motoren leverer voldsom trækkraft, kultiveret motorgang og lang rækkevidde, hvilket også skyldes bilens MHEV-system og dets elektriske drevne kompressor, som understøtter turboladeren. Begge S TDI-modeller accelerer fra 0-100 km/t på under 5 sek., og har en elektronisk begrænset tophastighed på 250 km/t.

En 8-trins tiptronic-gearkasse og det permanente firehjulstræk quattro overfører kraften i S5 Sportback og S5 Coupé. En stram S-sportsundervogn er standard, og støddæmperregulering fås som ekstraudstyr. En lang række designdetaljer viser, at S TDI-modellerne har en helt særlig status – f.eks. udstødningssystemets fire runde afgangsrør.

I S5 Coupé er der populært ekstraudstyr fra Audi A5 Coupé inkluderet som standard – fx Matrix-LED-forlygter med dynamisk blinklys foran og bagpå, S-sportsundervogn med strammere afstemt affjedring og støddæmpning, 18”-fælge, elektrisk indstillelige sportssæder foran med læder/Alcantara, S-logo og sædevarme samt sportsligt udformede stødfangere.

På markederne uden for Europa tilbyder Audi modellerne S5 Coupé og S5 Sportback med 3.0-liters TFSI-motor. Den turboladede benzinmotor med direkte indsprøjtning yder 354 hk og leverer et drejningsmoment på 500 Nm mellem 1.370 og 4.500 omdr./min. V6-motoren giver S5 Coupé TFSI en accelerationstid på 4,7 sek. fra 0-100 km/t og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t. For S5 Sportback TFSI varer sprinten to tiendedele sekunder længere.

A5 Cabriolet
Som alle andre Audi modeller med åbent tag er A5 Cabriolet udstyret med en klassisk stofkaleche. Det er en akustikkaleche, som åbnes fuldautomatisk på 15 sek. ved hastigheder på op til 50 km/t. Målrettede forstærkninger giver karrosseriet stor stivhed. Bagagerummet i den firepersoners bil rummer 370 l, når kalechen er lukket, og splitbagsæderne kan klappes frem separat.

Audi A5 og S5 i Danmark
I Danmark introduceres Audi A5 Sportback, A5 Cabriolet og S5 Sportback i starten af 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Link
Læs mere og se flere billeder på Audi Media Center

Forbrugsangivelser
Audi A5
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 18,5–27,0
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 143-98

Audi S5 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,1–16,4
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 162-160

Audi S5 Coupé
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,1–16,4
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 161-160

Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk