l7fiyqnlcffhlymx6hkr

Nye kompakte RS-modeller fra Audi Sport

Audi Sport præsenterer den nye version af RS Q3 og udvider samtidig produktpaletten med RS Q3 Sportback, der er en helt ny model. De to kompakte sportslige modeller byder på toppræstationer, dynamisk design og maksimal anvendelighed i dagligdagen.

”Den første Audi RS Q3 grundlagde sit eget segment. Denne succeshistorie ønsker vi at videreføre med den nye generation af den kompakte high performance-SUV”, siger Oliver Hoffmann, som er øverste chef for Audi Sport. Og nu fås Audi RS Q3 for første gang også som Sportback, der er en sportslig SUV-coupé-crossover.

Atletisk design

Audi RS Q3 og Audi RS Q3 Sportback står for stærke præstationer, og det afspejles også i designet. Singleframe-grillen uden ramme i kontrastfarve på de kompakte SUV’er giver et endnu skarpere indtryk, og grillen i sort højglans med tredimensionel bikubestruktur er lavere og integreret direkte i RS-stødfangeren med de store luftindtag i frontens sider. De markante boomerangformede spoilerlister i stødfangeren er designet eksklusivt til RS Q3. RS-generne ses også på de smalle slidser over singleframe-kølergrillen.

Med sin coupéagtige, faldende taglinje er RS Q3 Sportback med en højde på 1.557 mm 45 mm lavere end RS Q3. Den stigende skulderlinje ligger lavere på Sportback-modellen end på søstermodellen, og det sænker også karrosseriets tyngdepunkt rent optisk. Dermed virker bilen endnu mere muskuløs, og hjulene virker større. De to højtydende sportslige biler fra Audi Sport understreger deres performance-ambitioner med markante muskler over hjulkasserne, som er gjort 10 mm bredere.

Takket være den lave bagrude og tagkantspoileren med RS-specifik spoilerkant i sort højglans har RS Q3 Sportback en endnu bredere fremtoning end sin søstermodel, og den lave taglinje ender i kraftige, let skrånende D-stolper. Den RS-specifikke, lange tagkantspoiler på RS Q3 understreger high performance-SUV’ens atletiske udstråling og giver en forbedret downforce. Den nye generation af RS Q3 er for første gang udstyret med et tostrenget RS-udstødningssystem med store ovale afgangsrør i begge sider og kromfarvede rørhaler. De er placeret i en RS-specifik stødfanger med hækdiffusor og vandrette spoilerlister i sort højglans.

Prisvindende 5-cylindret motor

Den 5-cylindrede motor er en moderne klassiker. Audi Sport blev sidste år for hele niende gang i træk tildelt den eftertragtede ”International Engine of the Year Award” for sin 2.5 TFSI-motor.

En ydelse på 400 hk, og et drejningsmoment på 480 Nm, der er til rådighed i det meget brede omdrejningsområde fra 1.950 til 5.850 omdr./min. Disse data giver en sprint fra 0 til 100 km/t på kun 4,5 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset ved 250 km/t., men kan efter ønske øges til 280 km/t.

2.5 TFSI-motoren har en længde på under 50 cm og er dermed ekstremt kompakt og 26 kg lettere end i forgængermodellen. Dens krumtaphus er nu fremstillet af aluminium, hvilket alene sparer 18 kg vægt. Avancerede tiltag reducerer den indre friktion og øger samtidig effektiviteten.

1-2-4-5-3 – cylindre lige ved siden af hinanden og langt væk fra hinanden tændes skiftevis, og denne særlige tændingsrækkefølge og det ulige cylinderantal giver motoren en helt særlig rytme og en enestående motorlyd. Kræfterne fra den femcylindrede motor overføres via en 7-trins S tronic-gearkasse til det permanente firehjulstræk quattro, som fordeler kraften frit mellem akslerne via en lamelkobling. Torque vectoring-systemet perfektionerer de adrætte og sikre køreegenskaber.

Køredynamiksystemet Audi drive select har indflydelse på quattro-drivlinjen og andre komponenter som styretøjet, undervognen, S tronic, motorens karakteristik og lyd. Afhængigt af udstyrsvarianten kan man vælge mellem fem eller seks indstillinger: comfort, auto, dynamic, efficiency og individual eller som alternativ til indstillingen individual de to nye RS-indstillinger RS1 og RS2. Via MMI kan føreren tilpasse de to RS-indstillinger individuelt og lagre dem. For hurtig adgang til eller skift mellem de to nye indstillinger er det nok at trykke på den nye ratknap ”RS-MODE”.

Sportslig undervogn

Den standardmonterede RS-sportsundervogn sænker karrosseriet med 10 mm i forhold til Audi Q3 og Q3 Sportback. Dens konsekvent sportslige afstemning udgør den grundlæggende forudsætning for køreegenskaberne hos de to kompakte, sportslige biler. Den RS-specifikt tilpassede progressive styring formidler også i hurtige sving en tæt kontakt med vejbanen.

På forakslen med McPherson-konstruktion med triangelarme forneden udgør sporvidden 1.590 mm. Baghjulsophænget er en fireleddet konstruktion med en sporvidde på 1.583 mm. For første gang til en kompakt high performance-SUV tilbyder Audi Sport 21” fælge i forskellige fælgdesign. Bag de standardmonterede 20” fælge eller 21”-fælgene, der fås som ekstraudstyr, arbejder det nyudviklede 6-stemplede RS-stålbremsesystem med indvendigt ventilerede, perforerede skiver i størrelsen 375 mm (foran) og 310 mm (bagpå, uden perforering).

RS-interiør

Instrumentpanelets arkitektur med Audi virtual cockpit i RS-design harmonerer perfekt med betjeningskonceptet. Som ekstraudstyr kan føreren vælge det større Audi virtual cockpit plus med gearskifteindikator med dioder, som opfordrer føreren til at geare op, når omdrejningstalgrænsen er nået. Specielle RS-visninger i Audi virtual cockpit plus informerer desuden om dæktryk, drejningsmoment, ydelse, omgangstider og g-kræfter og giver mulighed for at måle accelerationen.

Sportssæder i sort læder/Alcantara med RS-logo lader den atletiske karakter ved RS Q3 og RS Q3 Sportback komme til udtryk. RS-sportssæderne i læder af typen Feinnappa med RS-specifikke diamantformede syninger og integrerede hovedstøtter fås for første gang til Q3-familien. Deres kontrastsyninger er som standard i sort højglans og fås som ekstraudstyr i rød eller blå.

Indstigningslys med Audi Sport projicering i dørene byder føreren og forsædepassageren velkommen. I kabinen er der også RS-logoer på rattet og de forreste panellister med lys. RS-sportslæderrattet med flad bund inklusive nyudformede skiftekontakter er udstyret med multifunktionsknapper, som føreren kan anvende til at aktivere de to RS-indstillinger (ekstraudstyr) i køredynamiksystemet Audi drive select.

RS-udstyr

Til de nye RS Q3 og RS Q3 Sportback kan man vælge mellem otte forskellige lakfarver, herunder de RS-specifikke farver kyalamigrøn og nardogrå. Den standardmonterede optikpakke i sort højglans giver et særligt præg på spoilerlisterne på den forreste og bageste stødfanger, rudeskaktlisterne, tagrælingen (kun RS Q3) og på indlæggene i sidepanelerne. I kombination med optikpakken i sort højglans kan man også vælge Audi ringene og RS-modelbetegnelsen foran og bagpå i sort.

Audi RS Q3 og RS Q3 Sportback i Danmark

RS Q3 og RS Q3 Sportback introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Læs mere om Audi RS Q3 og RS Q3 Sportback

Forbrugsangivelser

Audi RS Q3
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,2 – 11,4
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 203 – 202

Audi RS Q3 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,2 – 11,4
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 204 – 202

Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk