zw6rsafpdq9dvea0mjrv

Next up! Verdenspremiere på den nye Volkswagen up!

Ny topmotor, flere individualiseringsmuligheder og smartphone-integration: Volkswagen viser den nye up! på Geneva Motor Show.

Fire år efter, at up! blev introduceret i Danmark viser Volkswagen nu en efterfølger til danskernes favorit-mikro, der vil få dansk introduktion i sensommeren. Volkswagen har gjort up! skarpere i designet og hurtigere på vejen og vil med den nye generation af up! tilbyde langt flere individualiseringsmuligheder og en ny TSI-motor, der giver næste generation af up! flere kræfter og ekstra moment.

Design og udstyr

Næste generation af up! vil have nye forlygter med LED-kørelys, nydesignede kofangere, en markant diffusor, nydesignede baglygter, nye sidespejle med integreret blinklys, nye farver og deko-elementer til dashpad´en samt nyt design af sæderne. Som noget nyt kan man tilvælge multifunktions læderrat til up! ligesom der også er mulighed for en lys-og-syn-pakke med regnsensor. Tågeforlygterne vil fremover få drejelys integreret og bilen vil kunne fås med klimaanlægget ”Pure Air Climatronic”.

Mere standardudstyr

Volkswagen har med den nye up! højnet standardniveauet, så uanset hvilken udstyrsmodel man vælger, kan køre up! uden at gå på ned på udstyr.

Take up! grundversionen af up! bliver fremover udstyret med LED-kørelys, sidespejle med integreret blinklys, en kromliste løber mellem forlygterne og take up! vil fremover have centrallås med fjernbetjening som standard.

Move up! vil fremover have det nyudviklede radiosystem ”composition” som del af standardudstyret. Der ud over får move up! et dashpad i ”black cube”-design som standard, ligesom et USB-stik og et forstørret multifunktionsdisplay.

High up! til high up! udvides standardudstyrslisten med eksklusivt afdæmpet interiørbelysning, nyt dashpad-design, hvor man kan vælge mellem tre forskellige design-varianter, sædevarme foran, seks højttalere og tågeforlygter med statisk kurvelys. Der ud over får man med high up! nye ”radial” 15” letmetalfælge. Som tidligere er klimaanlæg en del af standardudstyret i high up!

Flere individualiseringsmuligheder

Volkswagen giver med den nye udgave af up! en lang række muligheder for at sammensætte sin helt personlige up! up! vil fremover kunne fås i hele ti forskellige farver – heraf er de syv helt nye i up!-programmet. Ligeledes vil der – alt efter hvilken udstyrsmodel og hvilken farve man har valgt til sin up! også være op til ti forskellige designs til dashpad´en at vælge mellem. Volkswagen har også skabt et nyt folieringskoncept, der gør det lettere for up!-kunder at sætte et personligt præg på bilen, både udenpå og indeni. Volkswagen har også udviklet tre nye såkaldte ”roof packs” hvor man – igen afhængigt af hvilken udstyrsvariant og farve man har valgt sin up! i – kan få tagfladen lakeret i kontrastfarven – sort, hvid eller grå og dermed følger også sidespejle i matchende farve og tonede ruder bagtil.

Smartphone bliver til infotainmentsystem

Endnu en ny feature til up! er en ny smartphone-integration. Man klikker ganske enkelt sin smartphone ind i en holder ovenover bilens dashpad, forbinder via bluetooth, og så er telefonen via en Volkswagen app forvandlet til infotainmentsystem, navianlæg og kørecomputer i ét. Der vil være et basissystem ”composition” med et 3,1” display og et topsystem ”composition phone” med et 5,0” display. Begge systemer er med dobbelttuner, AUX-IN og SD-interface. Basissystemet vil derudover have en CD-afspiller og topsystemet har bluetooth-interface bl.a. med mulighed for stemmegenkendelse og bakkamera.

Ny turbomotor

Hidtil har up! budt på to benzinmotorer med hhv. 60 og 75 hk. Nu udvider Volkswagen motorprogrammet med en effektiv TSI-motor med direkte indsprøjtning, en volumen på 1 l og 90 hk. Det maksimale drejningsmoment er til rådighed allerede fra 1.500 o/min. Denne trecylindrede turbomotor bliver den hidtil stærkeste motor til up! og den første med turbo. Med denne motor under hjemlen har up! en topfart på 185 km/t g når op på 100 km/t på ca. 10 sekunder. Dermed ånder den nye up! ironisk nok den allerførste Golf GTI i nakken, men den fylder jo også 40 i år. Med den nye TSI-motor kan up! køre 22,7 km/l og optimalt tilbagelægge 800 km på en tankning. Ud over de tre benzin-motoriseringer vil den nye up! også fremover kunne fås i en elbilsudgave: e-up!

.

Up! beats med 300 Watt lydanlæg

Ved introduktionen af up! sender Volkswagen samtidig en helt ny udstyrsversion på gaden: up! beats. En bil hvor lydoplevelsen har fået lov at dominere. Her får man et 300 Watt stærkt lydsystem – skabt af de amerikanske lydeksperter fra BeatsAudio – grundlagt af Dr. Dre tilbage i 2008, der bl.a. er blevet ikoniske pga. deres produktion af hovedtelefoner. Nu har de også udviklet lydsystemer til biler, som Volkswagen vil demonstrere på dette års Geneve-udstilling både i Polo og i udstyrsmodellen up! beats. Anlægget byder på 300 Watt og har syv højttalere i up!s kabine og en subwoofer gemt i rummet til reservehjulet. Up! beats vil der ud over skille sig ud ved 15” letmetalfælge, at bilen har en særlig beats foliering, beats-kapper til sidespejlene. Indeni er det et specialdesignet dashpad, beats indstigningslister, afdæmpet interiørbelysning og specialdesignede sikkerhedsseler, der skal gøre at up! beats ikke blot er noget for ørene men samtidig også er iøjefaldende. Hvorvidt denne udstyrsmodel også kommer på det danske marked er endnu ikke besluttet.

I Danmark har up! siden introduktionen i marts 2012 været en af de mest populære biler og mere end 42.000 danskere kører i dag i en up! Den opgraderede udgave af up! forventes at være hos de danske Volkswagen-forhandlere i sensommeren. De danske priser og specifikke udstyrsvarianter er endnu under udarbejdelse.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk