qmxfcefjezrslrrdws8f

Lynopladning af Audi e-tron

  • Lynopladning med op til 150 kW
  • Alsidige muligheder for nem opladning derhjemme og på farten
  • Rækkevidde på mere end 400 km i henhold til WLTP 

Med den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen går Audi fra klassisk bilproducent til mobilitetsudbyder, der tilbyder sine kunder skræddersyede løsninger til opladning – både ude og hjemme. Som den første bil på markedet kan den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen tanke strøm fra lynopladere med op til 150 kW. Dermed er den eldrevne SUV klar til næste langtursetape efter knap 30 min. Dens store litium-ion-batteri giver mulighed for en rækkevidde på mere end 400 km i henhold til WLTP-kørecyklussen.

Lynopladning

Et Faradays bur i Siemens højspændingstestområdet på koblingsstationen i Berlin måler 42 x 32 x 25 meter. På verdens største produktionssted for strømteknik forsker et team af elektrikere og ingeniører i en lynnedslagsspænding på op til 3 millioner volt. Hallen, som blev bygget i 1958, rummer til det formål en stødspændingsgenerator på højde med et hus. Og inde i midten står Audi e-tron-prototypen. Lysglimt farer med en pulserende knitren hen over bilens tag og oplyser den 25 m høje hal. Eksperterne har målrettet ledt et spændingsoverslag hen på bilen. Dette eksperiment er et symbol på noget, som har være en drøm for menneskeheden i årtusinder: at indfange lyn og anvende deres energi. En elbil kan i dag godt nok ikke lades op via et lyn, men ingeniørerne er kommet et skridt nærmere visionen om lynhurtig opladning. Den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen kan som den første bil på markedet lade med op til 150 kW.

Opladning på farten: Op til 150 kW ved high power ladestationer

Via lynopladere med den europæiske ladestandard Combined Charging System (CCS), eksempelvis via ladestationsnettet fra Ionity, er Audi e-tron-prototypen efter mindre end en halv time klar til næste langtursetape. Grundlaget herfor er litium-ion-batteriets avancerede termostyring. Det er placeret i bilens bund og kan lagre 95 kWh energi, hvilket giver mulighed for en rækkevidde på mere end 400 km i henhold til den virkelighedsnære WLTP-test. Dermed er SUV’en fuldt ud anvendelig i dagligdagen. I slutningen af 2018 vil der i Europa være næsten 200 sådanne højtydende ladestationer med hver seks ladepunkter. Frem til 2020 er der planlagt 400 lokationer ved motorveje og hovedfærdselsårer med en afstand på 120 km imellem dem.

Ud over lynopladning med jævnstrøm kan den eldrevne SUV også lades op med vekselstrøm via AC-ladestandere, når man er på farten – som standard med op til 11 kW (som ekstraudstyr med 22 kW). På den måde har kunderne i alt mere end 65.000 offentlige ladestandere til rådighed i Europa. Antallet af ladestandere vil stige markant i de kommende år. Via Audis egen nye ladetjeneste kan koncernen ved lanceringen give kunderne en forenklet adgang til ca. 80 % af disse ladestationer. Uanset om det gælder AC- eller DC-opladning, med 11 eller 150 kW – så har man kun brug for ét enkelt kort for at starte opladningen. For at kunne benytte dette skal kunden registreres én gang på myAudi-portalen og indgå en individuel opladningsaftale. Afregningen sker automatisk – uden fysiske betalingsmidler. Med funktionen Plug & Charge, som lanceres i 2019, bliver proceduren endnu mere komfortabel: Bilen autoriserer sig automatisk ved ladestanderen – det er ikke længere nødvendigt med et kort.

Planlægningen af en længere køretur kan enten foretages i myAudi-appen eller direkte i bilen. I begge tilfælde får kunden vist den passende rute med de nødvendige ladesteder. I den forbindelse tager navigationen ud over batteriets ladetilstand også hensyn til trafiksituationen og beregner ankomsttiden inklusive den nødvendige opladningstid. Både DC-ladestationer og de fleste AC-ladestandere over hele Europa er inkluderet.

Opladning derhjemme: Som standard med 11 kW, som ekstraudstyr med 22 kW

Audi tilbyder forskellige løsninger til opladning derhjemme. Efter ønske undersøger en elektriker, som den lokale Audi forhandler formidler, mulighederne for opladning i kundens garage og installerer den pågældende teknik. Det standardmonterede, mobile ladesystem kan anvendes på to måder: via en 230 V-husholdningsstikdåse med en ladeeffekt på op til 2,3 kW samt via en 400 V-vekselstrømsstikdåse med en effekt på op til 11 kW. Sidstnævnte sørger for, at batteriet er ladet fuldt op igen efter ca. 8½ time. Med ladesystemet connect (ekstraudstyr) fordobles ladeeffekten til 22 kW.

I samspil med et energistyringssystem til hjemmet byder ladesystemet connect desuden på en række intelligente ladefunktioner. Eksempelvis kan Audi e-tron-prototypen lade med den maksimalt tilgængelige effekt, som hjemmetilslutningen og bilen giver mulighed for, og samtidig tage hensyn til andre forbrugere i husholdningen. På den måde undgår man en overbelastning af hjemmetilslutningen. Derudover har kunden mulighed for at fastlægge individuelle prioriteter – fx opladning på tidspunkter, hvor strømmen er billig. Hvis kundens hus er udstyret med et solcelleanlæg, kan bilen fortrinsvis anvende den egenproducerede strøm og i den forbindelse tage hensyn til forventede perioder med solskin.

myAudi-appen giver mulighed for komfortabel betjening hjemme fra sofaen. Med den kan man planlægge, fjernstyre og overvåge opladninger og forklimatisering af den eldrevne SUV. Eksempelvis kan kunden oprette en timer til afgangstidspunktet, således at Audi e-tron-prototypen er opladet og/eller opvarmet/nedkølet på det ønskede tidspunkt. Derudover viser appen opladnings- og kørselsdata.

Se flere billeder på https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/ultra-high-voltage-the-audi-e-tron-prototype-in-a-faraday-cage-10164

Se flere informationer om Audi e-tron-prototypen på www.e-tron.audi.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk