brfsazw94n0sfjkttbid

Le Mans dagen derpå: Audi var hurtig men manglede det sidste held

Audi fortsatte sin perlerække af podieplaceringer i 24-timers løbet på Le Mans men manglede at tage den 14. sejr, som de kæmpede for i verdens mest berømte udholdenhedsløb. Audi sluttede i stedet løbet i positionerne tre, fire og syv.

Resultaterne for brandet med de fire ringe er stadig imponerende. I alle 17 Le Mans løb har mindst ét Audi team været på podiet. Denne gang var det sidste års vindere André Lotterer (D), Marcel Fässler (CH) og Benoît Tréluyer (F) i deres Audi R18 e-tron quattro, hvor de tog tredjepladsen bag to Porsche biler. Desuden satte Lotterer ny track record med en omgangstid på 3m 17.475s.

“Det var motorsport på allerhøjeste niveau. Tilskuerne var vidne til et fantastisk udholdenhedsløb, hvor de to søstre inden for VW gruppen, Audi og Porsche, kæmpede den forventede hårde og spændende duel om sejren, “sagde Audis topchef, Rupert Stadler, som var en af de første mennesker til at ønske tillykke i Porsche pitten efter det ternede flag faldt. “Vi kan kun lykønske vores kolleger fra Stuttgart med denne succes, fordi vi ved præcis, hvor svært det er at vinde dette løb.”

“Jeg fandt det særligt imponerende, at Audi og Porsche med to helt forskellige koncepter af hybrid racerbiler stort set kørte på samme niveau gennem hele løbet,” siger Ulrich Hackenberg, chef for teknisk udvikling, som så kapløbet i pitten hos Audi Sport Team Joest. “Begge brands med deres koncepter var klart hurtigere end Toyota. Og det er præcis, hvad vi gerne vil vise i WEC og på Le Mans. “

Alle tre Audi R18 e-tron quattro biler var hurtige men uheldige:

Audi #7 var – trods en punktering tidligt i løbet – med i kampen om sejren, indtil en stor del af motorhjelmen gik løs og kom ud af kontrol søndag kort før kl. 7.00 og forårsagede yderligere skade på bilen. Reparationen blev udført på 6,56 minutter, men de to tabte omgange kunne ikke indhentes.

Audi #8 mistede chancen for sejr på grund af en lige så uheldig ulykke. Omkring 3 timer inde i løbet ramte Loïc Duval rækværket i høj fart i “Indianapolis” sektionen, da han forsøgte at undvige flere langsommere biler, og blev samtidig ramt let bagfra af en GTE bil. At Audi #8 var i stand til at fortsætte løbet efter blot fire minutters reparation forårsagede forbløffelse og anerkendelse blandt observatørerne.

Audi #9 førte løbet flere gange, var med helt fremme det meste af løbet og syntes derfor at have den bedste chance for sejr. Men søndag morgen fik bilen problemer med hybrid systemet, og tre timer før slutningen af løbet måtte den forreste venstre drivaksel skiftes. Reparationen tog 17 minutter og resulterede i, at Audi #9 endte på en syvendeplads.

“At vores Audi R18 e-tron quattro var absolut konkurrencedygtig er meget positivt,” sagde chefen for Audi Motorsport, Wolfgang Ullrich. “Desværre blev hver af vores tre biler ramt af mindst én afgørende hændelse. Og når du er oppe mod en stærk rival som Porsche, har du ikke råd til det. Selvfølgelig er vi skuffede, men i sport er man nødt til også at acceptere nederlag. Det var bare ikke vores løb.”

WEC

I FIA World Endurance Championship (WEC) har Audi, med André Lotterer, Marcel Fässler og Benoît Tréluyer, forsvaret føringen af kørernes stilling. Den første mulighed for revanche for Le Mans sejren bliver WEC løbet på Nürburgring den 30. august.

Le Mans 24 Hours 2015 resultater:

1 Hülkenberg/Bamber/Tandy (Porsche #19) 395 laps
2 Bernhard/Webber/Hartley (Porsche #17) – 1 lap
3 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro #7) – 2 laps
4 di Grassi/Duval/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro #8) – 3 laps
5 Dumas/Jani/Lieb (Porsche #18) – 4 laps
6 Wurz/Sarrazin/Conway (Toyota #2) – 8 laps
7 Albuquerque/Bonanomi/Rast (Audi R18 e-tron quattro #9) – 8 laps
8 Davidson/Buemi/Nakajima (Toyota #1) – 9 laps
9 Howson/Bradley/Lapierre (ORECA-Nissan #47) – 37 laps
10 Dolan/Evans/Turvey (Gibson-Nissan #38) – 37 laps

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk