fucwk4tvnwvboj5eo2kh

Le Mans: Årets hårdeste løb for Audi

Aldrig før har Audi fået så meget ud af så lidt: I sin 18. Le Mans-deltagelse siden 1999 har Audi mindre brændstof til rådighed end nogensinde – også mindre end konkurrenterne. Alligevel går Audi R18 LMP efter at nå til tops den 18. og 19. juni takket være racerbilens bemærkelsesværdige effektivitet.

13 gange har Audi vundet Le Mans og dette års langdistance-klassiker vil formentlig blive hårdere end nogensinde.

”Vi har allerede set, hvor store udfordringerne er i dette års WEC”, siger øverste chef for Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich. Audi har stået overfor stærke rivaler, vundet anden runde af Spa med Lucas di Grassi/Loïc Duval/Oliver Jarvis (BR/F/GB) og sat testdagens hurtigste tid med di Grassi den 5. juni med en gennemsnitsfart på knap 244 km/t. ”Det vil dog være for tidligt at drage konklusioner på baggrund heraf. Vi har stor respekt for vores modstandere”, siger Dr. Ullrich.

Hver af de tre fabrikanter, der kæmper for den overordnede sejr med deres hybrid racerbiler, har allerede taget førende kilometer i FIA WEC. Forholdene til Le Mans adskiller sig fra runderne på Silverstone og Spa. Ingen kan træne på den 13.629 km lange bane, da den hovedsageligt udgøres af offentlig vej og kun lukkes for almindelig trafik på testdagen og i løbsugen.

”La Sarthe-marathonet” er formentlig verdens mest prestigefulde langdistanceløb. Audi har vundet det 13 gange – senest i 2014 med Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer (CH/D/F). Som resultat er premiummærket fra Ingolstadt det næstmest vindende siden 1923. I år stiller Audi med Fässler/Lotterer/Tréluyer in bil nr. 7 og di Grassi/Duval/Jarvis i nr. 8.

Audi er det eneste mærke, der afhænger af et yderst effektivt diesel-hybrid kraftstykke. I 2006 var Audi den første fabrikant, der vandt Le Mans med en dieselmotor. Siden har TDI-motoren ført dem til otte sejre og satte i 2010 en ny distance-rekord, der ikke er blevet slået siden. 10 år med TDI-motoren har været en god anledning til at reflektere over de fremskridt, der er opnået: I 2006 havde Audi R10 TDI en V12 TDI-motor med 5,5 liter. Nu forsyner en 4-liters V6 TDI-motor den nye R18 – med et 46,3 % mindre brændstofforbrug og hurtigere omgangstider.

Følg med 
Eurosport vil dække hele løbsugen tæt, inklusiv træningssessioner, kvalifikation og opvarmning. Kl. 14.15 starter dækningen lørdagen den 18. juni, hvor Brad Pitt har fået æren af at vinke bilerne i gang, før løbet begynder kl. 15.00.

Audi rapporterer løbende via Facebook (Audi Sport) og Twitter (@audisport). Fans kan finde yderligere information på www.audi-motorsport.com.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk