qwgrdxor0okusoavkdx3

Friske kræfter til succesmodellen – ny Audi A6 og A6 Avant

Succesmodellen i direktionsklassen bliver endnu bedre – Audi har givet A6-familien en omfattende opgradering. Nye motorer, gearkasser og forlygter samt et nyt infotainmentsystem gør Limousine- og Avant-modellen endnu mere effektiv, kraftfuld, attraktiv og eksklusiv.

“Med den nye Audi A6 viderefører vi en smuk succeshistorie. Den står for innovativ teknik og for premiumambitionerne hos Audi”, udtaler Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som er øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG. “På mange tekniske områder sætter Audi A6 standarden: det lette karrosseri med talrige aluminiumskomponenter, de kraftfulde og yderst effektive motorer, den sportslige undervogn og de avancerede assistent- og multimediesystemer.”

Skarpe linjer, fremtrædende vandrette elementer, atletisk spændte flader – A6-modellernes design står for præcision og sportslig elegance. I forbindelse med faceliftet er det blevet opstrammet nænsomt: på singleframe-grillen, på forlygterne, luftindtagene, stødfangerne, sidepanelerne, baglygterne og afgangsrørene. Som ekstraudstyr tilbyder Audi forlygter med LED-teknik eller Matrix-LED-teknik kombineret med det dynamiske blinklys.

Takket være den intelligente blandingskonstruktion er karrosseriet meget stift og sikkert. En lang række komponenter af aluminium og formhærdet stål udgør rygraden i et konsekvent letvægtskonstruktionskoncept. Den nye A6 1.8 TFSI har en egenvægt (uden fører) på kun 1.535 kg. Vibrationskomforten er fremragende, og støjniveauet i kabinen er ekstremt lavt.

Når det gælder infotainment er de nye A6-modeller med helt fremme i feltet blandt konkurrenterne – udvalget går op til topmodellen MMI Navigation plus med MMI touch. Topnavigationssystemet med den elektrisk udkørende 8″-skærm gør nu brug af en ny teknikplatform med den hurtige Tegra 30 grafikchip fra Audis partner Nvidia. Det ekstra modul Audi connect overfører data via den hurtige LTE-standard og giver adgang til skræddersyede onlineservices i bilen, herunder nye Media Streaming-apps.

Udbuddet af førerassistentsystemer er ligeledes yderst attraktivt, og her er topsystemet adaptive cruise control med Stop&Go-funktion. Audi side assist, der sikrer vognbaneskift via radarmålinger bagud, og Audi active lane assist, som forhindrer utilsigtede kursændringer, arbejder nu tæt sammen. Natsynsassistenten har fået flere funktionaliteter, og sikkerhedssystemet Audi pre sense basic er standardudstyr.

Omfattende opgradering – motorprogrammet

I den nye A6 og A6 Avant omfatter motorprogrammet tre TFSI-motorer med en ydelse på mellem 190 hk og 333 hk samt fem TDI-motorer med en ydelse på mellem 150 hk og 320 hk. Alle motorer opfylder kravene i udstødningsnormen Euro 6, og deres CO2 emission er blevet reduceret med op til 22 %. De mest effektive benzin- og dieselmotorer bærer hos Audi navnet “ultra” – 1.8 TFSI ultra i kombination med den helt nye S tronic-gearkasse kører ved blandet kørsel hele 17,5 km/l (133 g CO2 pr. km); og 2.0 TDI ultra med 150 hk opnår uden udstyrsbegrænsninger forbrugstal på hele 23,8 km/l (109 g CO2 pr. km).

Topvarianten blandt benzinmotorerne, 3.0 TFSI, har fået en omfattende opgradering. Motorudviklerne har ligeledes på ny konstrueret 3.0 TDI clean diesel-motoren, der fås i to varianter med 218 hk og 272 hk. 3.0 TDI clean diesel biturbo yder 320 hk.
Alle motorvarianter arbejder sammen med en nykonstrueret, ekstra let og friktionsreduceret 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins S tronic. Til varianterne med forhjulstræk er dobbeltkoblingsgearkassen komplet nyudviklet og erstatter multitronic-gearkassen. Det permanente firehjulstræk quattro kan i forbindelse med motorerne fra 272 hk suppleres med sportsdifferentialet, som fordeler kræfterne aktivt mellem baghjulene.

Den nye A6 lander hos de danske Audi forhandlere i november, men priserne er endnu ikke fastlagte.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller:

Audi A6-familien: 
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 12,8-23,8

CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 109-182

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk