bd8qdqtdlvw80inqvidi

For første gang har Audi solgt over 900.000 biler i første halvår

I forhold til samme periode sidste år steg AUDI’s salg på verdensplan med 3,8 % til omkring 902.400 biler fra januar til juni. Det er første gang i virksomhedens historie, at mere end 900.000 kunder allerede har valgt en Audi midt på året.

“Indtil videre har 2015 været et år med udfordringer for os, men vi møder disse udfordringer med succes og forbliver på sporet, “siger Luca de Meo, øverste chef for salg og marketing hos AUDI AG. “Mange markeder er blevet betydeligt vanskeligere – især i Asien og Østeuropa. Desuden forbereder vi os på nye generationer i vigtige volumen modeller og markeder. Disse udgør omkring 40 % af vores globale salg.”

Som efterfølger til den mest solgte Audi-model bliver den nye A4 først lanceret i Europa i fjerde kvartal. Den nye Q7 ankom til forhandlere på de første europæiske markeder i juni, før den efterfølgende får premiere i andre regioner i verden. Modelovergangen for den opdaterede generation af A6 er også stadig i gang i nogle regioner. Til gengæld kunne man registrere stærk vækst i første halvdel af året i salget af den globalt tilgængelige A3 familie – en stigning på 35 % til omkring 195.350 leverede biler. Efterspørgslen efter Q3 (+ 7,5 % til omkring 100.950 biler) og Q5 (+ 3,9 % til omkring 126.200 biler) SUV-modeller fortsatte også med at vokse på verdensplan.

I Europa leverede de nye generationer af A6 (+ 9,2 % til omkring 52.400 biler) og A7 (+ 23,9 % til omkring 6.300 biler) positivt momentum i første halvdel af året. Den nye TT har også udvidet sin kundebase betydeligt (+ 78,1 % til omkring 12.300 biler). På tværs af alle modeller steg leverancer af biler med de fire ringe på fronten i Vesteuropa med 4,1 % til omkring 394.600 siden begyndelsen af året.

Blandt de store vesteuropæiske markeder steg den akkumulerede efterspørgsel især i Spanien (+ 10,3 % til 25.146 biler), Italien (+ 7,9 % til 28.030 biler) og Tyskland (+ 5,5 % til 147.763 biler). I modsætning hertil fortsatte den stærke afmatning i Rusland i første halvdel af året (- 32,3 % til 12.155 biler).

I Kina var Audi i stand til at øge sit salg med 1,9 % til 273.853 biler siden januar, men den nuværende tilbageholdenhed fra kinesiske kunder i de øvre markedssegmenter kan også tydeligt mærkes af det førende premium bilmærke.

Danmark

I Danmark er salget hos Audi i første halvår steget med 15,1 % (til 3.761 biler) i forhold til året før, og det er især salget af A4, der har løftet salget, men også A6 samt Q3 og Q5. A3 har igen været den bedst sælgende model.

Se markedsoversigt i vedhæftede dokument.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk