qk3vybhvnnwrizxpvjwi

Følelsesladet afsked med FIA WEC for Audi

  • Audi slutter sit sportsvognsprogram efter 106 sejre i 186 løb gennem 18 år
  • Stor succes med overførslen af teknologi fra racerbiler til serieproducerede modeller
  • En tak til FIA, WEC og ACO samt til de stærke konkurrenter for en fantastisk tid

Audi afslutter en æra: På lørdag, den 19. november, er det ikke kun den aktuelle sæson for FIA-verdensmesterskabet i udholdenhedsløb WEC, der afsluttes i Bahrain. Efter 18 år stopper Audi sit program med Le Mans-sportsvognene. Sportsvognsprototyperne – fra Audi R8 over Audi R10 TDI og Audi R15 TDI til Audi R18 – har præget en hel racerløbsepoke. De repræsenterer en af de mest succesfulde perioder for Audi Sport og er symboler på det tekniske fremskridt for mærket med de fire ringe.

”Løbet i Bahrain bliver helt sikkert en meget følelsesladet afsked for os alle“, siger Audis motorsportschef Wolfgang Ullrich. Østrigeren, som har været chef for Audis motorsportsaktiviteter siden slutningen af 1993, har i meget høj grad været med til at præge mærkets sportsvognsengagement. I 1999 kørte LMP-racerbilerne for første gang i 12-timers-løbet på Sebring, og frem til i dag har de vundet ni titler i American Le Mans Series (ALMS), tre i forskellige europæiske Le Mans-serier samt to fører- og to mærkeverdensmesterskaber i FIA WEC. Intet mindre end 106 sejrspokaler står til skue i montrerne hos AUDI AG og deres teams, herunder 13 for sejre i 24-timers-løbet i Le Mans. En enestående historisk bedrift: Audi har tre gange opnået ”the triple” – altså tre sejre på stribe – som giver lov til at beholde pokalen.

”Det er svært at sætte ord på, hvad dette program betyder for mærket“, siger Wolfgang Ullrich. ”Den dag i dag har de forskellige rallymodeller af Audi quattro, som startede det hele i 1981, stadig en særlig plads i tilskuernes hjerter. Jeg er sikker på, at sportsvognene, som også hyldes af en stor fanskare over hele verden, stadig vil komme til at præge det historiske billede af vores mærke i mange år endnu.”

Ud over den emotionelle værdi, som er forbundet med sportsvognene fra Ingolstadt, Neckarsulm og Neuburg an der Donau, står LMP-racerbilerne for rendyrket teknologi – og for mange milepæle inden for den automobile udvikling hos Audi. I 2001 debuterede den direkte benzinindsprøjtning TFSI i Audi R8, og dens princip har efterfølgende i millioner af biler hjulpet med at reducere emissionerne i trafikken. I 2006 skrev Audi historie med den første TDI-sejr i Le Mans. I 2012 var Audi R18 e-tron quattro den første hybridsportsvogn, som vandt 24-timers-løbet i Le Mans. Den aktuelle generation af Audi R18 klarer sig med 46 procent mindre brændstof end Audi R10 TDI for 10 år siden, og alligevel kører den hurtigere omgangstider.

„Det er rendyrket effektivitet“, siger Wolfgang Ullrich. Sikkerhedsinnovationer som dæktrykskontrolsystemet, Audi Matrix-LED-forlygterne og Audi laserlyset supplerer den lange liste over teknologier, som udveksles i begge retninger mellem motorsporten og serieproduktionen.

Også i fremtiden handler det om en relation mellem disse to områder. Audi omorganiserer sin motorsportsstrategi og vil fra 2017 fra fabrikkens side engagere sig i den første rent elektriske racerløbsserie FIA Formel E. Dette program passer perfekt til beslutningen på koncernniveau hos premiumproducenten fra Ingolstadt: Fra 2018 vil Audi lancere en række batteridrevne elbiler.

I Bahrain stiller de hurtigste, mest effektive og mest innovative Audi sportsvogne nogensinde nu op i konkurrence en sidste gang. Efter træningerne på ørkenbanen torsdag den 17. november og fredag den 18. november køres 6-timers-løbet i Bahrain lørdag den 19. november kl. 16.00 lokal tid (kl. 14.00 CET). Som det er tilfældet hvert år, går FIA-WEC-løbet ind i natten. I finalen handler det for Audi om de sidste pokaler i et sportsvognsløb og om andenpladsen i mærke-VM-regnskabet.

På sin tyske hjemmeside tilbyder Eurosport gratis video-livestream af hele løbet, og slutfasen vises desuden live på Eurosport 1 (kl. 17-20 CET).

Stillingen efter otte ud af ni løb:

Kørere

1. Jani/Lieb/Dumas (Porsche), 152 point

2. Conway/Kobayashi/Sarrazin (Toyota), 135 point

3. Di Grassi/Duval/Jarvis (Audi), 121,5 point

4. Bernhard/Hartley/Webber (Porsche), 119,5 point

5. Fässler/Lotterer (Audi), 86 point

6. Imperatori/Kraihamer/Tuscher (Rebellion), 60,5 point

7. Tréluyer (Audi), 52 point

Mærker

1. Porsche, 301 point

2. Audi, 222 point

3. Toyota, 207 point

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk