duqdfvfp0j6ggie8xxpk

Fascinerende dynamik, et kraftfuldt design – den nye SEAT Leon CUPRA


SEAT præsenterer topmodellen i
Leon-familien


Ny 2,0-liters motor med 280 hk manuel
gearkasse og DSG


Maksimale præstationer parret med en
imponerende effektivitet


Præcis køreglæde med
differentialespærring, progressivt styretøj, DCC


Fås som Leon 5-dørs og Leon SC 3-dørs


Eksklusivt udstyr, mange muligheder for
individualisering

Fascinerende dynamik, topmoderne teknologi, et fantastisk
design kombineret med overbevisende effektivitet og perfekt anvendelighed i
dagligdagen – den nye Leon CUPRA indbefatter SEAT mærkeværdierne på den bedst
mulige måde. Med sine 280 hk er den nye CUPRA ikke blot klart topmodellen i den
meget succesfulde Leon familie, den er også mærkets mest kraftfulde
serieproducerede bil. Drivlinjen og undervognen på Leon CUPRA sikrer præcis
køreglæde af højeste kaliber. Med sit omfattende udstyrsniveau og den
fremragende kvalitet giver den nye CUPRA en eminent værdi for pengene. Lige fra
start tilbydes Leon CUPRA som 5-dørs og som Leon SC CUPRA med tre døre.

“Med den nye Leon CUPRA
tager SEAT mærket endnu et kæmpe skridt fremad. CUPRA er en raffineret,
højtydende bil, som kombinerer sin udtryksfulde dynamik med afslappet
langturskomfort og en overbevisende kvalitetsfornemmelse på højeste
niveau,” siger Jürgen Stackmann, som er CEO hos SEAT S.A. “Køreglæde
og et fantastisk design oplever man i alle Leon-modeller, men den nye CUPRA
viser SEATs ekspertise i en helt ny dimension. Vi er stolte af dette nye mærkeikon,
og vi er sikre på, at den får stor succes.”

En koncentreret pakke af
hightechelementer giver den nye CUPRA fremragende præstationer. Det anføres af
den helt nye 2.0 TSI-motor med dobbelt indsprøjtning og variabel ventilstyring.
Leon CUPRA leverer den en ydelse på 280 hk. Den dynamiske styring af
undervognen DCC, foraksel-differentialespærringen, det progressive styretøj,
CUPRA Drive Profile og de standardmonterede forlygter komplet i LED-teknik er
andre eksempler på bilens topmoderne teknologier.

“De foregående
CUPRA-modeller har altid haft et fremragende ry for deres dynamiske
præstationer. Nu lancerer vi næste kapitel i denne historie. Den nye Leon CUPRA
er markant hurtigere rundt på banen end forgængeren og markant mere afslappet
på motorvejen,” understreger Dr. Matthias Rabe, som er Vice President hos
SEAT S.A. for områderne forskning og udvikling.

“Med CUPRA og en lang
række udstyrsmuligheder tilbyder vi et hidtil uset niveau af individualisering.
Vi har også taget et kæmpe skridt fremad, når det gælder effektiviteten.
Brændstofforbruget på 15,6 km/l for CUPRA med 6-trins manuel gearkasse er
bemærkelsesværdigt for en bil med denne ydelse.”

Med den nye Leon CUPRA begynder
næste kapitel i en succeshistorie. Første generation blev lanceret i 1996, og
siden da har de dynamiske CUPRA-modeller udviklet sig til at blive ikoner for
SEAT mærket. Nu kommer CUPRA for første gang som 3-dørs Leon.

Drivlinjen – toppræstationer er
standard

CUPRA står for kraft,
præstation, dynamik – og den nye Leon CUPRA indfrier alle disse løfter på en
perfekt måde. CUPRA 280 med DSG-gearkasse som ekstraudstyr, mærkets topmodel,
katapulterer fra 0 til 100 km/t på kun 5,7 sek. og på 5,8 sek. med den manuelle
gearkasse (Leon SC). Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Det
maksimale drejningsmoment på 350 Nm i det brede område på 1.750-5.300
omdr./min. sikrer en imponerende trækkraft i alle situationer.

Til trods for det er den nye Leon
CUPRA forbløffende effektiv. Brændstofforbruget er på økonomiske 15,6 km/l ved blandet
kørsel med DSG (Leon 5-dørs: 15,2) og 15,2 km/l med den manuelle gearkasse. Det
svarer til CO2-tal på blot 149 og 154 g. Og sammenlignet med
forgængermodellen betyder det en reducering af emissionerne på 41 g.

Hightechmotorkomponenter
Som ægte sportsmotor
reagerer 2.0 TSI-maskinen spontant på alle speederbevægelser, og samtidig kan
den tage masser af omdrejninger – kombineret med en velklingende og raffineret
lyd, som til dels frembringes og tilpasses via en sound-aktuator. Den helt nye
motor med sin turbolader med fremragende respons er spækket med banebrydende
hightech features – i det dobbelte indsprøjt-ningssystem suppleres den direkte
benzinindsprøjtning af en manifoldindsprøjtning ved dellast. Denne optimale
opsætning reducerer brændstofforbruget og partikelemissionerne.
Cylinderopfyldningen er altid på det optimale niveau – knastakslerne er
justerbare, når ventil-løftesystemet regulerer åbningen på udstødningssiden.
Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket og en del af den intelligente termostyring.
En ny slags belægning på aluminiums-stemplerne og lejerne holder friktionen på
et minimum. CUPRAs effektivitetspakke omfatter også start-stop-system og
genindvinding af bremseenergi.

Undervognen – hightech, der giver
præcision og dynamik

CUPRA har altid været
ensbetydende med fremragende dynamik, præcis adræthed og en formidabel
sportslig karakter. Den nye Leon CUPRA sætter endda barren et godt stykke
højere – på alle områder. Med både den dynamiske styring af undervognen DCC,
foraksel-
differentialespærring og progressivt styretøj som standard opnår den
nye Leon CUPRA markant hurtigere omgangstider på banen end dens allerede
imponerende forgænger. Samtidig er den markant mere afslappet at køre med sit
overraskende raffinerede komfortniveau selv på lange motorvejsstræk. Det
CUPRA-specifikke, højtydende bremsesystem, som kan genkendes på de røde
kalibre, leverer en sikker og pålidelig nedbremsning af bilen.

DCC – dynamisk styring af
undervognen

Dynamikkens primære
elementer er lav vægt og en stiv struktur. Den systematiske
letvægtskonstruktion af den nye Leon-familie er også fremtrædende på CUPRA. Til
trods for et markant forbedret udstyrsniveau vejer den nye generation 55 kg
mindre end dens sammen-
lignelige forgænger. Den nye generation af den dynamiske
styring af undervognen DCC er udviklet særligt til CUPRA og er endnu mere
fintfølende og har endnu bedre respons, så systemet kan tilpasse undervognens
karakteristik til kørselsforholdene i løbet af millisekunder. Det samme gælder
for førerens præferencer – CUPRA Drive Profile giver mulighed for en omfattende
individualisering af køreegenskaberne.

Forakseldifferentialespærring
Den nye
forakseldifferentialespærring forbedrer vejgrebet og køreegenskaberne for denne
forhjulstrukne bil markant. Systemet anvender en multipladepakke, som aktiveres
hydraulisk og styres elektronisk. Den maksimale spærrekraft udgør 1.600 Nm, og
100 % af trækkraften kan – i ekstreme tilfælde – sendes til ét hjul.
Differentialespærringen er integreret i alle køresystemerne som ESP og EDS. Den
forbedrer ikke blot vejgrebet, men eliminerer også påvirkningen af styretøjet.
Desuden har dens fintfølende regulering ingen negativ indflydelse på
styre-
fornemmelsen.

Progressivt styretøj
Det progressive
styretøj er ligeledes en del af standardudstyret, og det forbedrer de adrætte
køreegenskaber i den nye Leon CUPRA. Føreren oplever en præcis og afslappet
styre-
fornemmelse, og der er behov for færre styrebevægelser, hvilket reducerer
antallet af gange, føreren skal skifte greb på rattet, især i forbindelse med
kørsel i sving eller under parkering. Styretøjet i den nye Leon CUPRA arbejder
med et progressivt udvekslingsforhold ved hjælp af variable tænder på
tandstangen.

ESP-køresystemet er blevet
videreudviklet specielt til CUPRA og giver mulighed for en meget sportslig
kørestil, samtidig med at sikkerhedsfunktionaliteten bibeholdes fuldt ud. Til
ekstremt dynamisk brug, som fx kørsel på en racerbane, kan systemet også
deaktiveres i to trin – første trin deaktiverer hjulspindsreguleringen og
sætter ESP i sportsindstillingen, der tillader større krængnings-vinkler. Andet
trin deaktiverer ESP komplet.

CUPRA Drive Profile
CUPRA Drive Profile
gør det muligt at tilpasse karakteristikken af den nye Leon CUPRA i et bredt
område, så føreren kan vælge sin foretrukne indstilling. Ud over
indstillingerne Comfort og Sport har CUPRA-indstillingen naturligvis haft
særlig fokus for ingeniørerne i Martorell. Speederresponsen er særligt
fintfølende i denne indstilling, mens DSG arbejder i sit mest sportslige
skifteprogram, og sound-aktuatoren understøtter den fulde lyd fra turbomotoren.
Den dynamiske styring af undervognen DCC, det progressive styretøj og
forakseldifferentialespærringen arbejder også i deres mest sportslige
programmer.

Designet ­– emotionelt og kraftfuldt
Et emotionelt design
er en af den nye Leon-families store styrker. På CUPRA er det blevet udviklet
et skridt videre. Den nye front med de store luftindtag og forlygter komplet i
LED-teknik giver bilen en kraftfuld fremtoning, og det samme gælder hækskørtet
med diffusoreffekten og de to ovale afgangsrør. Aluminiumsfælgene fås
eksklusivt til CUPRA, mens de røde bremsekalibre og tonede bageste ruder
understreger bilens individualitet.

I kabinen er der fokus på
CUPRA-sportsrattet i sit eget unikke design komplet med skiftekontakter til
DSG-gearkassen samt på topsportssæderne i mørkegråt alcantara med hvide
syninger. Der fås også fuldt læderindtræk i sort og med hvide syninger som
valgmulighed. For ekstrem sidestøtte kan man vælge skålformede sæder som
ekstraudstyr. Pedalerne og panellisterne og fremstillet af aluminium.

CUPRA adskiller sig samtidig med
sine unikke 19″-fælge med lakering i titanium, aerodynamikpakken med
tagkantspoiler, CUPRA-logo på bremsekalibrene og sorte sidespejlhuse.
Dekorelementerne i cockpittet på denne topsportsvariant er i glanspoleret
dybsort.

Udstyret – eksklusivt og
individuelt

Leon CUPRA markerer
også sin position som SEATs topmodel ved hjælp af det progressive styretøj, den
dynamiske styring af undervognen, forakseldifferentialespærringen, CUPRA Drive
Profile og et højtydende bremsesystem med 19” alufælge.

Forlygter komplet i LED-teknik og
LED-baglygter er ligeledes standardudstyr. Ud over deres markante design har
LED-forlygterne mange andre fordele – de oplyser vejen forude med en farvetemperatur
på 5.300 kelvin. Da det minder meget om dagslys, bliver øjnene ikke så trætte.
Når det gælder effektiviteten, forbruger lysdioderne kun lidt energi – nærlyset
bruger fx kun 20 W pr. enhed.

Topsportssæderne i alcantara,
CUPRA-rattet og Media System Plus med en 5,8″ touchscreen i farver er alt
sammen standard i kabinen ud over det allerede omfattende standardudstyr i Leon
FR. En særlig feature i CUPRA-kabinen er ambientebelysningen. Lysdioder i
dørpanelerne understreger konturerne af kabinens design og øger den eksklusive
fornemmelse i kabinen yderligere. Samtidig giver ambientebelysningen personerne
i bilen bedre mulighed for at orientere sig og en endnu bedre fornemmelse af
rummelighed. Farven på lysdioderne kan tilpasses via CUPRA Drive Profile – de
lyser rødt i CUPRA-indstillingen, mens standardindstillingen er hvid.

SEAT Leon Cupra kan bestilles nu,
og koster fra kr. 416.401,-

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk