wdsnt9qhouc6ex7r3zqz

Evaluering ved årets udgang – Leon booster SEAT fabrikkens salg med 10 % i 2014

Mærket slutter året med 390.500 udleverede biler, hvilket er det bedste tal siden 2007, og samtidig slår Leon slår sin egen salgsrekord og overstiger 154.000 stk. Dermed kan SEAT fabrikken fremvise en samlet vækst på 21,7 % på 2 år. Markederne i Spanien, Tyskland, Storbritannien og Østeuropa leverer de bedste tal.

SEAT sluttede 2014 med en ny vækst i salget. Bilmærket udleverede 390.500 biler, hvilket er 10 % mere end i 2013 (355.000) og det bedste resultat siden 2007. SEAT har haft en samlet vækst på 21,7 % i de seneste 2 år og solgt næsten 70.000 biler mere end i 2012 (321.000).

Leon-familien har bidraget kraftigt til SEAT salget. Den opnåede en stigning på 50 % i 2014 med et salgstal på 154.100 stk., og det er 51.300 mere end i det foregående år. Siden lanceringen af den nye generation i 2012 – den første med tre forskellige karrosserivarianter – har Leon mere end fordoblet sit salg og opnået en vækst på 116 % (2012: 71.200 biler). Den har også opnået det bedste salgsresultat siden lanceringen i 1999, og for første gang har den overhalet Ibiza som SEATs bedst sælgende model.

Stationcarversionen Leon ST, som blev lanceret i slutningen af 2013, har opnået et salg på 47.100 stk. – 30,5 % af modellens samlede tal. Mærkets MPV, SEAT Alhambra, opnåede også en tocifret vækst i 2014 og overgik 23.000 stk. (23.100; +15,6 %).

SEATs øverste chef, Jürgen Stackmann, vurderer disse resultater til at være tilfredsstillende. “For andet år i træk har SEAT salget opnået en tocifret vækst. Leon-familien er blevet til et vendepunkt i vores historie. Den er blevet vores mærkes anden søjle og har åbnet dørene for nye kunder”. Om 2015 sagde Stackmann følgende: “Vores målsætning er at konsolidere væksten. Modelrækken skal vokse og fornys i år, startende med de modeller, vi allerede har, og vi gør os klar til den umiddelbare fremtid – ankomsten af den kompakte SUV i 2016”.

Over 300.000 solgte biler i Vesteuropa

For første gang siden 2008 oversteg SEATs salg i Vesteuropa 300.000 stk. (304.000), hvilket er 11,3 % mere end i 2013 (273.200). Det giver vækstrater, som ligger langt over markedsgennemsnittet, og som har givet en større markedsandel. I Tyskland steg salget med 10,4% til 84.600 biler. I løbet af de seneste 4 år har SEAT næsten fordoblet sine resultater på markedet (2010: 43.000). Spanien er det land, som har bidraget med det største antal enheder (8.500) til SEATs vækst i 2014, og opnåede et samlet antal udleveringer på 67.500 biler (+14,5 %). Storbritannien fuldender top tre over SEATs største markeder med en ny salgsrekord, den fjerde i træk. For første gang har SEAT overskredet 50.000 udleverede biler (53.400; +16,8 %), og siden 2009 har man oplevet en samlet vækst på næsten 80 %.

Det spanske mærke har også genvundet positioner i Italien og Portugal. SEAT opnåede en vækst på 28,1 % i Italien til 13.000 stk. og 79,9 % i Portugal med et samlet salg på 6.900 biler.

Stærk vækst i Østeuropa

Væksten i Polen (+192,7 %) og Tjekkiet (+61,3 %) har sendt salget kraftigt i vejret i Østeuropa med 44,2 % til 24.700 biler (2013: 17.100), 7.600 flere. Det er det bedste resultat siden 2008. I Tjekkiet har SEAT opnået sine bedste tal nogensinde, og derudover er landet regionens største marked (6.800 stk.) fulgt af Polen (6.300), Slovakiet (2.500) og Ungarn (2.500).

Tyrkiet og Israel med hidtil usete resultater

I 2014 satte SEAT ny salgsrekord i Tyrkiet og Israel. I Tyrkiet, som er det niendestørste land, når det gælder bidrag til salgsvolumenen, udleverede mærket 12.000 biler, hvilket er en vækst på 8,9 %. Israel voksede med 2,9 % til 6.100 stk. Mexico (21.300 biler) og Algeriet (16.300) bibeholder deres positioner som henholdsvis SEATs femte og sjette største markeder.

Vice-President for Sales and Marketing Dr. Andreas Offermann understregede, at “SEATs salg er mere forskelligartet i dag. Vi fremviser en solid vækst ikke kun på de primære europæiske markeder som Tyskland, Spanien, Storbritannien og Italien, men også i Østeuropa og andre lande som Tyrkiet og Israel. Leon har gjort os stærkere. Og de nye udviklinger i de næste par måneder vil bidrage til at konsolidere denne vækst”.

Udleveringer til kunder i 2014

(pr. model, i stk. og årlig vækst i %)

SEAT Mii (25.300; -12,3 %)

SEAT Ibiza (150.000; -2,7 %)

SEAT Toledo (18.600; -2,3 %)

SEAT Leon (154.100; +49,9 %)

SEAT Altea (19.300; -18,8 %)

SEAT Alhambra (23.100; +15,6 %)

SEAT I Danmark

Over de sidste par år har SEAT i Danmark været et af de hurtigst voksende bilmærker, men vi tabte lidt i forhold til markedet i 2014, fortæller Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør i SEAT Danmark og fortsætter: Vi har lagt en plan, som vi følger og som omfatter mange forhold, men hvor kundetilfredshed er en af hjørnestenene i vores fortsatte positive udvikling. Samtidig kommer der nye forhandlere og nye produkter, som gør, at vi sammen med vores forhandlere føler os godt rustet til fortsat vækst i Danmark. Den nye Leon har for eksempel øget Leon salget i Danmark med over 40% i 2014 i forhold til 2013.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk