hykvphljanypfnqos6ne

Den perfekte sportsvogn til hverdagen – Den nye SEAT Leon ST CUPRA

SEAT kombinerer præstationer og anvendelighed på sin egen unikke måde med maksimale præstationer, imponerende effektivitet og eksklusivt udstyr. Præcise køreegenskaber med differentialespærring, progressivt styretøj, DCC samt et omfattende udbud af individualiseringsmuligheder, viser hvor hurtigt alsidighed kan være.

SEAT præsenterer den perfekte bil til både hverdagskørsel og dynamisk kørsel: Den nye Leon ST CUPRA kombinerer toppræstationer med stil og anvendelighed på en helt unik måde. Den maksimale bagagerumskapacitet er 1.470 l, og Leon ST CUPRA med 280 hk accelererer fra 0-100 km/h på kun 6,0 sek. – så hurtig kan alsidighed være. Det iøjnefaldende design, de individuelle udstyrsdetaljer og en fremragende kvalitet er andre punkter, hvor Leon ST CUPRA skiller sig ud som noget helt særligt. Det er ægte SEAT stil – værdi for pengene er en selvfølge.

Blandt både journalister og kunder er SEAT Leon CUPRA beundret både som sportscoupé og 5-dørs familiebil. I diverse europæiske fagmedier blev CUPRA straks en konsekvent vinder i sammenligningstester; ejerne elsker bilens design og køreegenskaber. Den nye Leon ST CUPRA tilfører endnu en dimension – en stationscars pladsforhold. Til arbejde og familie, til sport og hobbyer – takket være alsidigheden – Leon ST CUPRA er den perfekte sportsvogn til alle situationer.

“Den nye Leon ST CUPRA er det perfekte supplement til vores række af high performance-modeller. Kombinationen af raffinerede præstationer og udtryksfuld dynamik med afslappet langturskomfort og overbevisende anvendelighed gør bilen helt unik”, udtaler Jürgen Stackmann, som er President hos SEAT S.A. “Leon ST CUPRA udtrykker SEATs værdier på fornemmeste vis. Vi er stolte over bilens høje tekniske niveau og fremragende kvalitet”.

En koncentreret pakke af hightechelementer giver den nye Leon ST CUPRA fremragende præstationer. Det anføres af 2.0 TSI-motoren med dobbelt indsprøjtning og variabel ventilstyring. Cupra versionen leverer en ydelse på 280 hk. Den dynamiske styring af undervognen DCC, forakseldifferentialespærringen, det progressive styretøj, CUPRA Drive Profile og de standardmonterede forlygter komplet i LED-teknik er andre eksempler på bilens topmoderne teknologier.

“Den nye Leon ST CUPRA er rendyrket SEAT – emotion og præstationer, design og dynamik leverer køreglæde kilometer efter kilometer. Den indeholder topmoderne teknologi, som kommer til udtryk i bilens store præcision, men også i dens utrolige effektivitet”, understreger Dr. Matthias Rabe, som er Vice President for forskning og udvikling. “Vi har investeret meget arbejde i de mindste detaljer for at sikre, at Leon CUPRA i stationcarudgaven har samme køreegenskaber og dynamik – foruden masser af ekstra anvendelighed.

Med den nye Leon ST CUPRA begynder næste kapitel i en succeshistorie. Første generation blev lanceret i 1996, og siden da har de dynamiske CUPRA-modeller udviklet sig til at blive ikoner for SEAT mærket. I den nye generation tilbydes den 3-dørs Leon for første gang i en CUPRA-version, og nu altså også Leon ST.

Drivlinjen – toppræstationer er standard

CUPRA står for kraft, præstation, dynamik – og den nye Leon ST CUPRA indfrier alle disse løfter på en perfekt måde. CUPRA 280 med DSG-gearkasse som ekstraudstyr, mærkets topmodel, katapulterer fra 0 til 100 km/h på kun 6,0 sek. og på 6,1 sek. med manuel gearkasse. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h. Det maksimale drejningsmoment på 350 Nm i det brede område på 1.700-5.600 omdr./min. sikrer en imponerende trækkraft i alle situationer. Til trods for det er den nye Leon ST CUPRA forbløffende effektiv. Brændstofforbruget er på hele 15,2 km/l ved blandet kørsel med DSG og 14,9 km/l med manuel gearkasse. Det svarer til CO2-emissioner på blot 154 og 157 g/km.

Og Leon ST Cupras præstationer kan blive endnu vildere med en performancepakke, som omfatter større Brembo bremsekalibre, specielle fælge og særlige dæk.

Hightechmotorkomponenter

Som ægte sportsmotor reagerer 2.0 TSI-maskinen spontant på alle speederbevægelser, og samtidig kan den tage masser af omdrejninger – kombineret med en velklingende og raffineret lyd, som til dels frembringes og tilpasses via en sound-aktuator. Den helt nye motor med sin turbolader med fremragende respons er spækket med banebrydende hightech-features – i det dobbelte indsprøjtningssystem suppleres den direkte benzinindsprøjtning af en manifoldindsprøjtning ved dellast. Denne optimale opsætning reducerer brændstofforbruget og partikelemissionerne. Cylinderopfyldningen er altid på det optimale niveau – knastakslerne er justerbare, når ventilløftesystemet regulerer åbningen på udstødningssiden. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket og er en del af deninnovative intelligente termostyring. En forbedret belægning og legering på aluminiumsstemplerne og lejerne holder friktionen på et minimum. CUPRAs effektivitetspakke omfatter også start-stop-system og genindvinding af bremseenergi.

 

Undervognen – hightech, der giver præcision og dynamik

CUPRA har altid været ensbetydende med fremragende dynamik, præcis adræthed og en formidabel sportslig karakter. Den nye Leon ST CUPRA sætter endda barren et godt stykke højere – på alle områder. Med både den dynamiske styring af undervognen DCC, forakseldifferentialespærring og progressivt styretøj som standard, opnår den nye Leon CUPRA markant hurtigere omgangstider på banen end dens allerede imponerende forgænger. Samtidig er den markant mere afslappet at køre med sit overraskende raffinerede komfortniveau selv på lange motorvejsstræk. Sikker og effektiv deceleration sikres af det CUPRA-specifikke, højtydende bremsesystem, som kan kendes på de røde bremsekalibre.

 

DCC – dynamisk styring af undervognen

Dynamikkens primære elementer er lav vægt og en stiv struktur. Den systematiske letvægtskonstruktion af den nye Leon-familie er også fremtrædende på ST CUPRA. Den nye generation af den dynamiske styring af undervognen DCC er udviklet særligt til CUPRA og er endnu mere fintfølende og har endnu bedre respons, så systemet kan tilpasse undervognens karakteristik til kørselsforholdene i løbet af millisekunder. Det samme gælder for førerens præferencer – CUPRA Drive Profile giver mulighed for en omfattende individualisering af køreegenskaberne.

 

Forakseldifferentialespærring

Den nye forakseldifferentialespærring forbedrer vejgrebet og køreegenskaberne for denne forhjulstrukne bil markant. Systemet anvender en multipladepakke, som aktiveres hydraulisk og styres elektronisk. Den maksimale spærrekraft udgør 1.600 Nm, og 100 % af trækkraften kan – i ekstreme tilfælde – sendes til ét hjul. Differentialespærringen er integreret i alle køresystemerne som ESP og EDS. Den forbedrer ikke blot vejgrebet, men eliminerer også påvirkningen af styretøjet. Desuden har dens fintfølende regulering ingen negativ indflydelse på styrefornemmelsen.

 

Progressivt styretøj

Det progressive styretøj er ligeledes en del af standardudstyret, og det forbedrer de adrætte køreegenskaber i den nye Leon ST CUPRA. Føreren oplever en præcis og afslappet styrefornemmelse, og der er behov for færre styrebevægelser, hvilket reducerer antallet af gange, føreren skal skifte greb på rattet, især i forbindelse med kørsel i sving eller under parkering. Styretøjet i den nye Leon CUPRA arbejder med et progressivt udvekslingsforhold ved hjælp af variable tænder på tandstangen.

ESP-køresystemet er blevet videreudviklet specielt til den nye Leon ST CUPRA og giver mulighed for en meget sportslig kørestil, samtidig med at sikkerhedsfunktionaliteten bibeholdes fuldt ud. Til ekstremt dynamisk brug, som fx kørsel på en racerbane, kan systemet også deaktiveres i to trin – første trin deaktiverer hjulspindsreguleringen og sætter ESP i sportsindstillingen, der tillader større krængningsvinkler. Andet trin deaktiverer ESP komplet.

 

CUPRA Drive Profile

CUPRA Drive Profile gør det muligt at tilpasse karakteristikken af den nye Leon ST CUPRA i et bredt område, så føreren kan vælge sin foretrukne indstilling. Ud over indstillingerne Comfort og Sport har CUPRA-indstillingen naturligvis haft særlig fokus for ingeniørerne i Martorell. Speederresponsen er særligt fintfølende i denne indstilling, mens DSG arbejder i sit mest sportslige skifteprogram, og sound-aktuatoren understøtter den fulde lyd fra turbomotoren. Den dynamiske styring af undervognen DCC, det progressive styretøj og forakseldifferentialespærringen arbejder også i deres mest sportslige programmer.

 

Designet – emotionelt og kraftfuldt

Et emotionelt design er en af Leon-familiens store styrker. På den nye CUPRA er det blevet udviklet et skridt videre. Den udstrakte silhuet af ST-stationcarversionen passer perfekt til de store, markante hjul. Den nye front med de store luftindtag og forlygter komplet i LED-teknik giver bilen en kraftfuld fremtoning, og det samme gælder hækskørtet med diffusoreffekten og de to ovale afgangsrør. Aluminiumsfælgene fås eksklusivt til CUPRA, mens de røde bremsekalibre og tonede bageste ruder understreger bilens individualitet.

I kabinen er der fokus på CUPRA-sportsrattet i sit eget unikke design komplet med skiftekontakter til DSG-gearkassen samt på topsportssæderne i sort Alcantara med lysegrå syninger. Der fås også fuldt læderindtræk i sort og med lysegrå syninger som valgmulighed. For ekstrem sidestøtte kan man vælge skålformede sæder som ekstraudstyr. Pedalerne og panellisterne er fremstillet af aluminium.

ST CUPRA adskiller sig visuelt med sine unikke 19″-fælge med lakering i titanium, aerodynamikpakken med tagkantspoiler, CUPRA-logo på bremsekalibrene og sorte sidespejlhuse. Dekorelementerne i cockpittet på denne topsportsvariant er i glanspoleret dybsort eller alternativt i klassisk krom.

Udstyret – eksklusivt og individuelt

Leon ST CUPRA markerer også sin position som SEATs topmodel ved hjælp af det progressive styretøj, den dynamiske styring af undervognen, forakseldifferentialespærringen, CUPRA Drive Profile og et højtydende bremsesystem med 19″-fælge.

Forlygter komplet i LED-teknik og LED-baglygter er ligeledes standardudstyr. Ud over deres markante design har LED-forlygterne mange andre fordele – de oplyser vejen forude med en farvetemperatur på 5.300 kelvin. Da det minder meget om dagslys, bliver øjnene ikke så trætte. Når det gælder effektiviteten, forbruger lysdioderne kun lidt energi – nærlyset bruger fx kun 20 W pr. enhed.

Topsportssæderne i Alcantara, CUPRA-rattet og Media System Plus med en 6,5″ touchscreen i farver er alt sammen standard i kabinen ud over det allerede omfattende standardudstyr i Leon FR. En særlig feature i CUPRA-kabinen er ambientebelysningen. Lysdioder i dørpanelerne understreger konturerne af kabinens design og øger den eksklusive fornemmelse i kabinen yderligere. Samtidig giver ambientebelysningen personerne i bilen bedre mulighed for at orientere sig og en endnu bedre fornemmelse af rummelighed. Farven på lysdioderne kan tilpasses via CUPRA Drive Profile – de lyser rødt i CUPRA-indstillingen, mens standardindstillingen er hvid.

Leon ST CUPRA kan gøres endnu mere individuel med udstyret White Line og Black Line. Indfatningerne omkring kølergrillen, sidespejlene og dele af de tofarvede aluminiumsfælge er lakeret i den respektive farve.

Leon Cupra ST forventes at lande i Danmark i løbet af marts måned.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk