o4t58t4gckszcxzvchk6

De tekniske tiltag til de berørte EA 189-dieselmotorer er blevet præsenteret for den tyske færdselsstyrelse

  • Næste trin i løsningen af NOx-udstødningstematikken i Europa
  • Minimale hardwaretiltag på 1.6 TDI-motorerne
  • 2.0 TDI-motorerne har kun brug for en softwareopdatering
  • Målsætning: intet merforbrug og ingen indskrænkninger i præstationerne

    Opklaringen af og løsningen på dieseltematikken skrider fremad. Volkswagen-koncernen har præsenteret de konkrete tekniske tiltag til de berørte EA 189-motorer med en slagvolumen på 1,6 og 2,0 l for den tyske færdselsstyrelse. Dermed er afhjælpningstiltagene for størstedelen af de berørte biler lagt fast. Ved udarbejdelsen har der været stor fokus på at finde så kundeorienterede løsninger som muligt. Efter udførelse af de tekniske tiltag opfylder bilerne de gældende udstødningsnormer. Den endelige tekniske løsning til 1,2-liters dieselmotoren bliver præsenteret for den tyske færdselsstyrelse i slutningen af måneden og omfatter sandsynligvis en softwareopdatering.

    De udarbejdede tekniske tiltag til de berørte EA 189-motorer er blevet præsenteret for den tyske færdselsstyrelse. Disse tiltag er efter intensive undersøgelser blevet bekræftet af den tyske færdselsstyrelse. Det betyder, at der for størstedelen af de berørte biler er klarhed over afhjælpningen af uregelmæssighederne.

  • På den 1,6-liters EA 189-motor bliver der fastgjort en såkaldt strømningstransformator lige foran luftmassemåleren. Det er et gitternet, som beroliger den omhvirvlede luftstrøm foran luftmassemåleren og dermed forbedrer luftmassemålerens målepræcision i afgørende grad. Luftmassemåleren måler den luftmasse, der aktuelt strømmer igennem, hvilket er en meget vigtig parameter for motorstyringen med henblik på en optimal forbrændingsproces. Derudover vil der på denne motor også blive udført en softwareopdatering. Den rene udførelse af de tekniske tiltag vil sandsynligvis vare under 1 time.
  • 2,0-liters-motorerne vil få en softwareopdatering. Den rene arbejdstid til dette tiltag vil udgøre ca. en halv time.

    Takket være fremskridt inden for motorudviklingen og en forbedret strømningssimulering i komplekse indsugningssystemer er det i kombination med en dertil tilpasset softwareoptimering lykkedes at realisere et tilsvarende enkelt og kundeorienteret tiltag.

    Målsætningen ved udviklingen af de tekniske tiltag er fortsat at opnå de gældende emissionsmål, uden at det går ud over motorydelsen, forbrugstallene og præstationerne. Men da Volkswagen AG først skal have målt alle modelvarianter, kan opnåelsen af disse målsætninger ikke bekræftes endeligt på nuværende tidspunkt.

    På grundlag af disse tekniske tiltag, som er bekræftet af den tyske færdselsstyrelse, vil de nødvendige servicekoncepter nu blive udarbejdet til de berørte EU28-lande. Målsætningen er som led i en tilbagekaldelse at kunne bringe de første biler op på det påkrævede tekniske niveau fra januar 2016. Efter den aktuelle vurdering vil samtlige tiltag som led i tilbagekaldelsen for alle motorvarianter strække sig hen over kalenderåret 2016. I Danmark har de relevante danske myndigheder nedsat en taskforce, der skal vurdere de tekniske løsninger i Danmark og i samarbejde med Volkswagen også lægge en detaljeret plan for berørte danske bilejere. Det er Volkswagen Danmarks klare ønske, at arbejde åbent sammen med denne taskforce for at få afhjulpet problemet for de berørte danske kunder. Volkswagen i Danmark forventer, at man også i Danmark vil begynde opdateringerne i starten af 2016.

    Volkswagen vil holde det nødvendige tidsforbrug, der opstår ved udførelsen af de tekniske tiltag, på et så lavt niveau som muligt for alle kunder. Alle Volkswagen kunder har eksempelvis allerede siden starten af oktober haft mulighed for selv at kontrollere, om deres bil er berørt af dieseltematikken. På www.vwdieselinfo.dk/ kan alle kunder indtaste deres stelnummer og få klar besked om deres bil er berørt.

    Med disse fastlagte tiltag foreligger der nu tekniske løsninger til størstedelen af alle berørte koncernmodeller med EA 189-motor i Europa. I slutningen af denne måned vil de pågældende tiltag til den 1,2-liters trecylindrede dieselmotor også blive præsenteret for den tyske færdselsstyrelse.

    I stil med fremgangsmåden hos mærket Volkswagen planlægger koncernes øvrige mærker – Audi, SEAT, ŠKODA – ligeledes tilsvarende tiltag for deres berørte biler.

    Det står fast, at bilerne teknisk set stadig er sikre og driftsklare og derfor kan bruges ubegrænset i trafikken.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk