vztuf08uhfn805wrcgln

Audi viser drivlinjekompetencer fra ultra til e-tron på IAA

På den internationale biludstilling IAA, som netop er begyndt i Frankfurt, præsenterer Audi en lang række nyheder. De centrale elementer er den nye A4-modelrække og konceptbilen Audi e-tron quattro concept, som er tæt på serieproduktion – en sportslig SUV med rent elektrisk drivlinje. Derudover giver koncernen de besøgende indblik i fremtiden for mærkets fire fokusområder – Audi Sport, quattro, Audi Technologies samt Audi ultra – og viser hele spektret for drivlinjekoncepterne.

Audi gør sine TDI- og TFSI-motorer mere og mere effektive med nye teknologier. På den måde udnytter mærket potentialet ved konventionelle motorer fuldt ud. CO2-mestrene i hver modelrække bærer prædikatet “ultra” – fx den nye Audi A4 2.0 TDI ultra.

I SUV-segmentet er der verdenspremiere til den rent elektrisk drevne konceptbil Audi e-tron quattro. På messen vil man ligeledes kunne opleve Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro som plug-in-hybrid med en rent elektrisk rækkevidde på op til 56 km samt den nye Audi A4 g-tron, der kører over 25 km på 1 kg gas. For kunden betyder det ekstremt lave brændstofudgifter og en samlet rækkevidde på op til 950 km. Desuden har den nye Audi Q7 og den nye Audi A4 det bredeste udvalg af assistentsystemer blandt alle serieproducerede biler. Så de fremviser faktisk en forsmag på selvkørende biler. Audi arbejder på højtryk på udviklingen af disse teknologier – altid med det formål at kombinere maksimal effektivitet og sikkerhed med stærke præstationer.

Den nye generation af Audi A4 imponerer med en sportslig og afbalanceret køreoplevelse, et stort udvalg af infotainmentløsninger samt topintelligente assistentsystemer som fx adaptiv fartpilot inklusive køassistent. Som ekstraudstyr fås op til 30 systemer, der kan hjælpe føreren. Audis model i firmabilsklassen opnår også fremragende tal, når det gælder effektiviteten. Med klassens bedste cW-værdi på 0,23 er A4 Limousine ekstremt aerodynamisk. Og det effektive helhedskoncept understøttes af lette og økonomiske motorer som fx 2.0 TDI ultra med 150 hk. I Limousine-versionen forbedres NEDC-brændstoføkonomien nu til 27,0 km/l (95 g CO2 pr. kilometer). Den nyudviklede 2.0 TFSI ultra mangler ikke noget i forhold til sin dieselpendant. Takket være en innovativ forbrændingsproces kører den 190 hk stærke benzinmotor hele 20,8 km/l. Det svarer til en CO2-udledning på 109 g/km.

Den sportslige Audi S4 har sin debut på IAA og viser med sine 354 hk og 500 Nm fra den helt nye 6-cylindrede 3.0 TFSI motor det ypperligste af den nye Audi A4.

Fremtidens mobilitet hos Audi er sportslig, emotionel og yderst effektiv – den tekniske konceptbil Audi e-tron quattro concept giver et fingerpeg om mærkets første masseproducerede elbil, som kommer på markedet i 2018. Den er baseret på anden generation af den modulopbyggede langsgående platform (MLB evo), der giver store spillerum, når det gælder drivlinjen og sammensætningen. Den sportslige SUV’s design er på mange områder orienteret mod kravene til aerodynamikken – med en cW-værdi på 0,25 sætter bilen en ny rekord i SUV-segmentet. Den op til 503 hk (370 kW) stærke eldrivlinje med tre elmotorer er konstrueret i henhold til e-tron-quattro-konceptet. Litium-ion-batteriet, som er placeret i bilens bund, giver mulighed for en rækkevidde på over 500 km og dermed fuld anvendelighed i dagligdagen. Også når det gælder betjening og infotainment, byder innovative tekniske løsninger på stor komfort og brugervenlighed. Audi e-tron quattro concept har teknologien til selvkørende biler med ombord.

Q7 e-tron 3.0 TDI quattro er den første TDI-plug-in-hybrid med quattro-drivlinje fra Audi. Med en systemydelse på 373 hk accelererer den fra 0 til 100 km/t på 6,0 sek. I henhold til NEDC-normen kører den 58,8 km/l, og den kan køre op til 56 km rent elektrisk – støjsvagt, kraftfuldt og uden lokale emissioner.

I Q5- og A8-modelrækkerne præsenterer mærket med de fire ringe to nye topmodeller, som markerer topmålet af sportslighed i deres pågældende segment. Audi SQ5 TDI plus med 3.0 TDI-biturbomotor yder 340 hk, mens Audi S8 plus har en ydelse på hele 605 hk.

Den 66. udgave af den internationale biludstilling er åben for publikum fra lørdag den 19. september til søndag den 27. september. Læs mere på http://www.iaa.de/

Se flere billeder af de nævnte modeller på https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/album/iaa-2015-464

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller:

Audi A4 2.0 TDI ultra Limousine:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 18,5 – 27,0*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 95 – 122*

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

Audi A4 g-tron:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

Audi S4:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

Audi SQ5 TDI plus:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 174

Audi S8 plus:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 10,0
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 231

*Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO2-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk