egcbvm9nhrbdtajndj5d

Audi vil investere 24 mia. euro fra 2015 til 2019

  • Styrkelse af innovationsområder og udbygning af globalt produktionssamarbejde
  • 70 % af alle investeringer går til nye modeller og innovative teknologier
  • Fokus på digitalisering og alternative drivlinjekoncepter
  • Flere ansættelser i 2015 og dermed underbyggelse af vores vedvarende vækstkurs

Audi øger til det største investeringsprogram i koncernens historie: Fra 2015 til 2019 planlægger Audi at investere 24 mia. euro – 2 mia. euro mere end i den foregående planlægningsperiode. 70 % af investeringerne går til udviklingen af nye modeller og teknologier. Med en ny generation af yderst økonomiske forbrændingsmotorer og alternative effektivitetsteknologier vil Audi opfylde de strenge CO2-normer over hele verden. Nye muligheder inden for områderne connectivity og førerassistenter skal desuden udbygge koncernens Vorsprung durch Technik. 

Med omfattende investeringer vil Audi i de kommende 5 år udvikle nye topteknologier og samtidig skabe yderligere kapacitet på verdensplan. “Vedvarende vækst har højeste prioritet. Derfor investerer vi kraftigt i innovationsområderne elmobilitet, opkobling og letvægtskonstruktion”, siger Rupert Stadler, der er administrerende direktør hos AUDI AG. 

For at kunne overholde de ambitiøse CO2‑normer satser koncernen ud over næste generation af økonomiske benzin- og dieselmotorer også på plug-in-hybridbiler som Audi A3 Sportback e-tron, der kommer til Danmark til marts men allerede kunne fås på de første markeder i slutningen af 2013. “Vi vil fortsat videreudvikle alternative drivlinjekoncepter og også have stort fokus på bilernes opkobling med deres digitale omgivelser”, forklarer udviklingschef Dr. Ulrich Hackenberg. “Bilerne kommer til at kommunikere med føreren, internettet, infrastrukturen og andre biler og samtidig køre på en miljøvenlig måde. Den nye Audi TT går forrest, når det handler om trådløs opkobling. Dens integrerede Audi virtual cockpit, som samler kombiinstrumentet og MMI-skærmen til én central, digital enhed, sætter nye standarder.

For få uger siden viste Audi desuden på Los Angeles Motorshow med konceptbilen A7 Sportback h-tron quattro, at premiumproducenten også mestrer brændselscelleteknologien. “Så snart markedet og infrastrukturen er klar til det, kan vi starte serieproduktionen op”, siger Hackenberg. Frem mod 2020 vil Audi koncernen udvide modelprogrammet fra 50 til 60 modeller. Der vil her blive lagt vægt på nye modeller i C- og D-segmentet. Herudover vil Audi udvide den succesrige Q-familie. Fra 2016 bliver den nye Audi Q1 eksempelvis produceret i Ingolstadt.

En anden vigtig komponent i investeringsprogrammet er udvidelsen af produktionsstrukturerne i Tyskland og i udlandet: “Grundlaget for vores internationale succes er lokationerne Ingolstadt og Neckarsulm. Derfor planlægger vi over halvdelen af investeringerne i Tyskland”, bekræfter Strotbek. Sideløbende med investeringerne i de tyske traditionsfabrikker øges antallet af medarbejdere også. I de forgangne 12 måneder har Audi alene i Tyskland ansat ca. 3.000 nye medarbejdere. “Vi kommer til at ansætte flere i 2015 og dermed underbygge vores vedvarende vækstkurs”, forklarer Audis personaledirektør Thomas Sigi.

På verdensplan er Audi koncernen nu vokset til et rekordantal på 80.000 medarbejdere. I Mexico og Brasilien investerer koncernen i nye fabrikker for at kunne udnytte vækstpotentialet på det amerikanske kontinent fuldt ud. Det betyder, at premiumproducenten fremover vil være endnu mere uafhængig af udsving i valutakurserne. Fra 2016 skal Audi Q5 produceres på den mexicanske lokation i San José Chiapa.

De vedvarende store investeringer i udviklingen af nye modeller og teknologier vil kunderne allerede i 2015 kunne opleve i form af en lang række produktnyheder. I 2014 udleverede Audi 1,7 millioner biler, og investeringerne skal bidrage til frem mod 2020 at være nummer 1 blandt premiummærkerne.

Forbrugsangivelser for Audi A3 Sportback e-tron:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 58,8 – 66,7*
Strømforbrug ved blandet kørsel i Wh/km: 114-124
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 39 – 35

*En bils brændstofforbrug og CO2-emission varierer alt efter valget af fælge og dæk og afhænger ikke kun af bilens effektive udnyttelse af brændstoffet, men påvirkes også af kørestilen og andre ikke-tekniske faktorer.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk