hefw4rw6pjz4beou29an

Audi udvider PHEV-udbuddet med A6 TFSI e

Audi udvider konstant sin portefølje af elektrificerede modeller, og 5 modeller med plug-in hybrid introduceres alene i andet halvår af 2019. 2.0 TFSI kombineret med 105 kW elmotor og quattro firehjulstræk som standard giver 367 hk og en elektrisk rækkevidde på op til 53 km, mens den forudseende driftsstrategi optimerer effektivitet og elektrificeret kørsel.

Det er nu muligt at bestille A6 55 TFSI e quattro på det tyske marked, mens vi i Danmark må vente til starten af 2020.

Med Audi A6 55 TFSI e quattro tilbyder Audi nu plug-in hybrider i modellerne A6, A7, A8, Q5 og Q7, og de har alle betegnelsen “TFSI e”. Som alle Audi plug-in hybrid modeller kombinerer A6 55 TFSI e quattro to effektive drev for at opnå en systemydelse her på 367 hk (270 kW). Dens firecylindrede benzinmotor, en 2.0 TFSI, leverer 252 hk, mens den elektriske motor, der er integreret i den 7-trins S-tronic gearkasse, leverer op til 105 kW. Det maksimale systemmoment på 500 Nm nås allerede ved 1.250 omdr./min. Lithium-ion-batteriet er på 14,1 kWh og er integreret under bagagerumsbunden.

A6 55 TFSI e quattro er både agil og effektiv på samme tid. Den accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder og har en tophastighed på 250 km/t. På elmotoren alene når den en tophastighed på 135 km/t, inden forbrændingsmotoren sætter ind, og den elektriske rækkevidde er op til 53 km (WLTP). Drivlinjekonceptet i Audi A6 55 TFSI e quattro er dermed designet, så kunderne kan køre de fleste af de daglige ture rent elektrisk og derfor med nul lokale emissioner. De kan vælge mellem de tre modes “EV” til udelukkende elektrisk kørsel, “Hybrid” til den effektive kombination af begge drivlinjer og “Hold” for at spare på den tilgængelige elektriske energi.

I “Hybrid”-mode sikrer den forudseende driftsstrategi maksimal effektivitet og den maksimale mængde elektrisk kørsel. Den styrer drivlinjen, så den sidste del af rejsen inden ankomst til destinationen kan dækkes ved elektrisk kørsel, hvor batteriet oplades på forhånd via forbrændingsmotoren, hvis det er nødvendigt. Den mere detaljerede planlægning af en etape af ruten udføres af den forudseende effektivitetsassistent, der også bruger en stor mængde information, inklusive navigation, online trafikinformationer, førerens kørestil samt kamera og radar. Systemet afgør, om det er mest effektivt med friløb med motoren slukket eller rekuperation.

Audi A6 55 TFSI e quattro kan lades ved offentlige ladestandere med et output på op 7,4 kW, hvilket betyder, at det tager cirka to og en halv time at oplade et tomt højspændingsbatteri. Kunderne kan bruge MyAudi-appen til at styre opladningen og den remote klimakontrol, hvor klimaanlægget fungerer sammen med en effektiv varmepumpe, der bruger spildvarmen fra de elektriske komponenter.

Audi A6 55 TFSI e quattro i Danmark
A6 55 TFSI e quattro introduceres i Danmark i starten af 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Læs mere om Audi A6 55 TFSI e quattro

Forbrugsangivelser
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 47,6 – 52,6
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 17.9 – 17.4
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 47 – 43

Forbrugsangivelse iht. normen for plug-in-hybridbiler. Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk