hdwuibvnov5zedkrs0uh

Audi udbygger sit ”Vorsprung” med Matrix-laserteknologi i høj opløsning

Audi udbygger sit Vorsprung inden for lysteknologi til biler endnu mere: I støtteprojektet (iLaS)* arbejder mærket med de fire ringe sammen med partnere fra industri og videnskab omkring fremtidens forlygter. Matrix-laserteknologien og dens høje opløsning gør oplysningen af kørebanen endnu mere fleksibel og yderst variabel – i alle situationer.

Matrix-laserteknologien bygger videre på laserspottet til fjernlyset, som Audi i 2014 som de første satte i serieproduktion i Audi R8 LMX. Lasere med stor lysstyrke gør det for første gang muligt at integrere projektorteknologien i en kompakt og samtidig kraftfuld forlygte.

Den nye teknik arbejder nu med kun ét meget hurtigt bevægeligt mikrospejl, som styrer laserstrålen. Ved lave hastigheder er lyset fordelt på et større areal, og kørebanen er bredt oplyst. Ved høje hastigheder er åbningsvinklen mindre, og lysets intensitet og rækkevidde er øget markant. Det er især en fordel ved kørsel på motorvej. Derudover kan lyset fordeles målrettet. Det vil sige, at lysstyrken er variabel takket være styringen af opholdstider i bestemte lysområder.

En nyhed er også den intelligente og lynhurtige tænding og slukning af laserdioderne afhængigt af spejlpositionen. Det gør oplysningen eller afblændingen dynamisk og yderst variabel. På samme måde som for de aktuelle Matrix-LED-forlygter fra Audi er vejen altid godt oplyst, uden at andre trafikanter blændes. Den afgørende forskel er, at Matrix-laserteknologien har en endnu finere dynamisk opløsning og dermed en endnu højere anvendelsesgrad, hvilket giver en øget trafiksikkerhed.

I forbindelse med den nye teknologi stråler blå laserdioder fra Osram med en bølgelængde på 450 nanometer deres lys på et 3 mm stort spejl, der bevæger sig lynhurtigt. Spejlet styrer det blå laserlys hen på en konverter, der omdanner det til hvidt lys og projicerer det på vejen. Det benyttede spejl fra Bosch er et mikrooptoelektromekanisk system, som er baseret på siliciumteknologien. Det er ekstra robust og udmærker sig ved en lang levetid. Accelerationssensorer og styreenheder til den elektroniske stabilitetskontrol gør også brug af sådanne komponenter.

Audi har i mange år været førende inden for lysteknologi til biler. Her er nogle af de vigtigste innovationer:

  • 2003: Audi A8 med adaptive light
  • 2004: Audi A8 W12 med LED-dagskørelys
  • 2008: Audi R8 med komplette LED-forlygter
  • 2010: Audi A8 med opkobling mellem forlygterne og navigationsdataene
  • 2012: Audi R8 med dynamisk blinklys
  • 2013: Audi A8 med Matrix-LED-forlygter
  • 2014: Audi R8 LMX med laserspot til fjernlyset

I forbindelse med det 3-årige projekt “iLaS” arbejder Audi tæt sammen med partnerne Bosch, Osram samt det lystekniske institut (LTI) på Karlsruher Institut für Technologie (KIT). Det støttes af det tyske uddannelses- og forskningsministerium.

*iLaS: “intelligentes Laserlicht für kompakte und hochauflösende adaptive Scheinwerfer”

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk