omfsxkeizauy6o4o4flr

Audi TT RS i topform

Audi Sport har gjort topmodellen i TT-modelrækken endnu skarpere – både som Coupé og Roadster. Den femcylindrede motor yder 400 hk og ledsages af en umiskendelig femcylindret lyd. TT RS lander hos forhandlerne i foråret 2019.

”Den nye TT RS er i absolut topform”, siger Michael-Julius Renz, som er direktør for Audi Sport GmbH. ”Som en veltrænet atlet viser den endnu mere, hvor meget kraft den gemmer på bag sit muskuløse ydre.” Oliver Hoffmann, der er teknisk direktør hos Audi Sport GmbH, tilføjer: ”De fremragende præstationer kommer fra den lave vægt, den maksimalt sportsligt afstemte undervogn og vores prisbelønnede femcylindrede motor. Vi har nu for hele niende gang i træk vundet den eftertragtede ”International Engine of the Year Award” med vores 2.5 TFSI-motor.”

Maskulint design
TT RS har aldrig haft et mere maskulint design. Den komplet nydesignede front og den markante afslutning på bagenden giver bilen en dynamisk fremtoning. Kølergrillen i sort højglans med sort mat singleframe-ramme har quattro-logo i mat titanlook nederst. De nu endnu større luftindtag i frontens sider når næsten helt hen til de forreste hjulkasser, hvilket får den nye TT RS til at virke endnu bredere.

Som standard er bilens blade lakeret i bilens farve, og som ekstraudstyr kan man vælge aluminiumsoptik eller sort højglans. I de nydesignede sidepaneler har RS-modellen et indlægsstykke i sort højglans. Til sidespejlhusene kan man vælge mellem bilens farve, mat aluminiumsoptik, sort højglans og kulfiber.

På bagenden tiltrækkes øjet af den nydesignede hækspoiler med winglets på siderne. Over den nye RS-specifikke diffusor er der i begge sider placeret lodrette designelementer, og to store, ovale afgangsrør udgør den RS-typiske afslutning.

LED-forlygter er standardudstyr. Matrix-LED-forlygterne (ekstraudstyr) regulerer fjernlyset intelligent og fleksibelt, mens Matrix-OLED-baglygterne (ligeledes ekstraudstyr) i 3D-design sætter scenen, når tændingen tilsluttes.

Til den nye TT RS kan man vælge mellem otte forskellige farver, herunder den nye RS-specifikke farve kyalamigrøn og de nye farver pulsorange og turboblå. Som ekstraudstyr giver optikpakkerne aluminium, mat og sort højglans et særligt præg på blade og hækspoiler. Med optikpakken sort højglans kan man også vælge Audi ringene og TT RS-modelbetegnelsen foran og bagpå i sort, og stofkalechen til TT RS Roadster er ligeledes holdt i sort.

Prisbelønnet performance 
Fem cylindre, en ydelse på 400 hk, 480 Nm drejningsmoment og quattro-firehjulstræk er noget af opskriften bag præstationer som kun 3,7 sek. fra 0 til 100 km/t for Coupé-modellen. Den ledsagende musik er typisk for en femcylindret motor: 1-2-4-5-3. Ved denne tændingsrækkefølge tændes der skiftevis cylindre lige ved siden af hinanden og langt væk fra hinanden, og denne rytme er sød musik i mange bilentusiasters ører.

Audi Sport blev sidste år for hele niende gang i træk tildelt den eftertragtede ”International Engine of the Year Award” for sin 2.5 TFSI-motor. Turbomotoren henter sin kraft fra en slagvolumen på 2.480 cm3, og det maksimale drejningsmoment på 480 Nm er til rådighed fra 1.950 til 5.850 omdr./min. Tophastigheden er elektronisk begrænset ved 250 km/t, men kan efter ønske øges til 280 km/t.

Kræfterne fra den femcylindrede motor overføres via en 7-trins S tronic-gearkasse til det permanente firehjulstræk quattro, som fordeler kraften frit mellem akslerne via en lamelkobling. Torque vectoring gør køreegenskaberne endnu mere adrætte og sikre. Via køredynamiksystemet Audi drive select kan føreren få indflydelse på quattro-drivlinjen og andre komponenter som styretøjet, S tronic, motorens karakteristik og udstødningsspjældene. Føreren kan vælge mellem de fire indstillinger comfort, auto, dynamic og individual.

Dynamisk undervogn
Den lave vægt (1.450 kg for TT RS Coupé uden fører) og den konsekvent sportsligt afstemte undervogn leverer de grundlæggende forudsætninger for Audi TT RS’ køreegenskaber, mens den progressive styring med RS-specifik afstemning formidler en tæt kontakt med kørebanen. Bag 19″- eller 20”-fælgene arbejder indvendigt ventilerede, perforerede stålskiver på forakslen, og bremsesadlerne er som standard sortlakerede, mens de som ekstraudstyr fås i rød. Som ekstraudstyr fås RS-sportsundervogn plus med adaptive støddæmpere med magnetic ride-teknologi, og deres regulering er ligeledes integreret i køredynamiksystemet Audi drive select.

Sportsligt interiør
Betjening og visning i den nye TT RS er helt fokuseret på føreren. Bilens sportslige karakter understreges af RS-sportssæder med diamantformede syninger i Alcantara samt RS-logoer på sæder, rat, panellister og gearvælger. I interiøret er en af nyhederne en rød kl. 12-markering på ratkransen.

Specielle RS-visninger i det standardmonterede Audi virtual cockpit med en 12,3”-skærm giver informationer om dæktryk, drejningsmoment og g-kræfter. RS-sportslæderrattet med skiftekontakter har ud over multifunktionsknapperne også to betjeningselementer til start og standsning af motoren samt til køredynamiksystemet Audi drive select.

Den nye RS-designpakke tilfører røde eller blå detaljer på luftdyserne, selerne og måtterne med RS-logo til bilens kabine. Den udvidede RS-designpakke omfatter desuden farvemæssigt differentierede designelementer på sæder og midterkonsol.

Audi TT RS i Danmark
De nye Audi TT RS Coupé og Roadster forventes til Danmark i foråret 2019. De danske priser kendes ikke endnu.

Forbrug:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 12,3-12,7
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 181-183
(Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emissioner gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og det valgte udstyr.)

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk