pwatpgauwgg4jliwsty8

Audi tester innovativt brændstof baseret på affaldsmaterialer

Ved DTM-finalen på Hockenheim i starten af oktober kørte de to Audi RS 5 DTM-taxier for første gang på innovativt brændstof, der forbedrer CO2-balancen med 30 procent.

“Audi har sat sig det ambitiøse mål at opnå en reduktion på omkring 30 procent af bilers CO2-emissioner inden 2025,” siger Ulrich Baretzky, Head of Engine Development hos Audi Motorsport. “Naturligvis spiller elektrisk mobilitet en vigtig rolle idenne sammenhæng. Men vi har fortsat og vil i mange år frem stadig have en stor flåde af personbiler medklassiske forbrændingsmotorer på verdensplan. Ved at bruge brændstoffer med lavt kulstofindhold kan der opnås en virkelig mærkbar CO2-reduktion for disse biler, uden at man skalforetage tekniske ændringer. Vi er begejstrede for idéen om at reducere CO2-emissionerne gennem genbrug af affald, og det er fantastisk, at motorsport på den måde igen kan spille en pionerrolle. “

Det mere klimavenlige, højt performende brændstof, udviklet af Aral, som Audi brugte som en del af pilottesten ved DTM-finalen, har en sammensætning, hvor 50 procent består af vedvarende komponenter i høj kvalitet udledt af affaldsmaterialer. Dette innovative brændstof har et CO2-reduktionspotentiale på mere end 30 procent i forhold til benzin udelukkende baseret på mineralolie. Og på trods af brændstoffets egenskaber, opfylder det kvalitetskravene til det brændstof (Aral Ultimate 102), der har været krav om at bruge i DTM siden 2005.

”Vi behøvede ikke at foretage nogen ændringer af DTM-motoren og har hidtil ikke haft det mindste problem på testbænken,” siger Ulrich Baretzky. “Derfor viser vi, at brændstoffer med lavt kulstofindhold også egner sig til racerbilers motorer.” Audi har også forsket i alternative brændstoffer til bilproduktion i flere år og arbejder selvstændigt på projekter til produktion af e-gas, e-diesel og e-benzin.

Allerede inden sæsonens finale var Audi blevet bekræftet som vinder af alle tre DTM-titler, i kørernes, konstruktørernes og teamenes klassifikationer.

Læs mere og se flere billeder  

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk