saxnho3f0zhwtpcusbsb

Audi starter sin elbils-offensiv med Audi e-tron

Med verdenspremieren på Audi e-tron den 17. september 2018 påbegyndte mærket med de fire ringe sin elektrificeringsoffensiv. Frem mod 2025 vil Audi tilbyde 12 modeller med rent elektrisk drivlinje på de vigtigste markeder verden over, og ca. en tredjedel af koncernens salg vil være elektrificerede modeller. SUV’erne i denne portefølje omfatter blandt andet e-tron og fra 2019 også e-tron Sportback. Derudover vil der komme en række modeller med klassisk karrosseriform som Avant og Sportback. Udbuddet kommer til at omfatte alle relevante segmenter fra den kompakte klasse til luksusklassen.

Audis øverste tekniske chef Peter Mertens udtaler: “Audi e-tron er uden tvivl et højdepunkt i koncernens historie, og den sender startsignalet for vores elektrificeringsstrategi.” I alt fire tekniske platforme og produktfamilier skaber forudsætningen for at tilbyde elbiler komplet fra A- til D-segmentet. Et tæt samarbejde mellem den tekniske udviklingsafdeling og andre koncernmærker muliggør de nødvendige synergier for et bredt og verdensomspændende udbud, som også rent økonomisk har optimale udsigter til at blive en succes.

Elektriske platforme
Audi e-tron og e-tron Sportback gør brug af komponenter fra Audis modulopbyggede langsgående platform MLB. På dette grundlag og med talrige innovative teknologier, især på drivlinjeområdet, opstår der en selvstændig produktfamilie af eldrevne SUV’er med elektrisk quattro-firehjulstræk. Lynopladningsegenskaberne med op til 150 kW og en stor, langturskompatibel rækkevidde sætter nye standarder i denne klasse.

Allerede i 2018 vil Audi præsentere den første model på en anden elektrisk platform: På Los Angeles Motorshow er der debut til konceptbilen Audi e-tron GT concept, som er en yderst dynamisk coupé med en flad grundkonstruktion. Teknikken til denne bil er blevet udviklet i samarbejde med Porsche – mens e-tron GT concepts design og karakter samtidig medbringer en maksimal grad af umiskendeligt Audi DNA.

Et andet fælles projekt for udviklingsafdelingerne hos Audi og Porsche er den elektrificerede premiumplatform, forkortet PPE. Den vil udgøre grundlaget for indtil flere Audi modelfamilier med rent elektrisk drivlinje, som kommer til at dække de volumenstærke markedsområder fra B- til D-segmentet.

Her er der både planlagt SUV’er og klassiske karrosserivarianter. Et særligt plus ved PPE er, at den er konstrueret udelukkende til elektriske drivlinjer – det er ensbetydende med fordele, når det gælder vægten, den samlede konstruktion og karrosseriets proportioner.

I samarbejde med flere mærker fra Volkswagen koncernen udvikles den modulopbyggede elektriske platform MEB, der fungerer som grundlag for en række Audi elbiler, især i det volumenstærke A-segment. En af dem vil blive udviklet målrettet mod kravene på det kinesiske marked, der er det vigtigste enkeltstående marked for Audi.

Flere plug-in-hybrid modeller
AUDI AG kommer også til at udvide udbuddet af plug-in-hybridbiler kraftigt. ”I næsten alle markedssegmenter vil der i fremtiden være modeller, som drives af en kombination af el- og forbrændingsmotor, og som kan oplades via en stikdåse”, siger den øverste tekniske chef Peter Mertens.

Læs mere om Audi e-tron
www.audi-mediacenter.com/en/presskits/the-charge-world-premiere-of-the-audi-e-tron-10664
www.e-tron.audi

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk