byzagyzo0qjbpdcvonfe

Audi S8 plus – den mest sportslige luksuslimousine i premiumsegmentet

Audi sender et klart signal med den nye S8 plus: Med 605 hk, op til 750 Nm og en tophastighed på op til 305 km/t imponerer den nye Audi S8 plus endnu mere med sine præstationer. Den nye topmodel styrker mærkets position i segmentet for luksuslimousiner i premiumklassen.

“Vi har gjort vores store sportslimousine endnu skarpere”, siger Ulrich Hackenberg, der er øverste chef for teknisk udvikling hos AUDI AG. “Den nye Audi S8 plus har en markant højere ydelse og markerer topmålet af sportslighed i segmentet. Derfor indgår “plus” i navnet.”

En af den store sportslimousines styrker er letvægtskonstruktionen. Karrosseriet er næsten udelukkende fremstillet af aluminium, og som Audi Space Frame (ASF) konstruktion vejer det kun 231 kg – førende blandt konkurrenterne.

Audi ingeniørerne har endnu en gang videreudviklet 4.0 TFSI-motoren til den nye S8 plus. Den velklingende V8-biturbomotor yder nu 605 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm – takket være overboost endda periodisk op til 750 Nm. Med en ydelse, der er øget med 85 hk i forhold til S8, accelererer den store sportslimousine fra 0 til 100 km/t på 3,8 sek., og tophastigheden, som er elektronisk begrænset til 250 km/t, kan som ekstraudstyr øges til 305 km/t.

Disse tal har Audi og quattro GmbH kunnet opnå ved hjælp af deres samlede knowhow fra motorudviklingen. Ændringerne på 4.0 TFSI-motoren omfatter både den specifikke motorstyring med forøget omdrejningstal og ladetryk samt ændrede udstødningsventiler og en virkningsgradsoptimeret indvendig geometri i udstødningsturboladerne.

Kræfterne fra den opgraderede V8’er sendes via en 8-trins tiptronic til quattro-drivlinjen med sportsdifferentiale. Undervognens højdepunkter omfatter adaptive air suspension sport og dynamisk styring, og begge systemer er af eksperterne blevet afstemt specifikt til S8 plus. På det tyske marked er 21″-fælgene i særligt S8 plus-design med 275/35-dæk standard.

Hævningen af tophastigheden til 305 km/t er en del af dynamikpakken og er standardudstyr på det tyske marked. Ud over kulfiberforstærkede keramikbremser med antracitgrå bremsesadler og Audi ceramic-logo omfatter pakken også et sportsudstødningssystem, som er tilpasset af quattro GmbH. Det giver S8 plus en umiskendelig sportslig V8-lyd.

Ved hjælp af sine designdetaljer afslører den nye S8 plus positionen som den mest sportslige topmodel i modelrækken. Ved første øjekast lægger man mærke til den standardmonterede spoilerkant på bagklappen. Den er lakeret i bilens farve, men fås også som ekstraudstyr i kulfiber. Bilens flaps i luftindtagene i siden og spoilerlisten på frontskørtet er udført i kulfiber. Spejlhusene, som er lakeret i bilens farve, fås også i sort højglans eller i kulfiber. Singleframe-grillen og dens dobbeltlameller er udført i sort højglans, og den sekskantede gitterstruktur i luftindtagene i siden samt kølergitteret er til gengæld i mat sort. Pyntelisterne ved sideruderne og bagpå er i sort højglans. De markante designkendetegn på S8 plus omfatter desuden de mørktonede baglygter og diffusorindsatsen i sort højglans med et ekstra kulfiberelement som indfatning. Det tostrengede sportsudstødningssystem udmunder i to ovale afgangsrør i sort højglans i både venstre og højre side. Alternativt kan man vælge optikpakken til S8.

På fronten og på bagenden sidder der S8-logoer, og på forskærmene V8 T-logoer. Lakfarven floretsølv mateffekt fås eksklusivt til S8 plus. Herudover fås alle farverne fra S8-programmet.

Forlygterne er på det tyske marked som standard udstyret med Matrix-LED-teknologi og dynamisk blinklys. Det yderst præcise fjernlys er opdelt i 25 små lysdioder pr. enhed, som efter behov kan tændes og slukkes eller dæmpes. På den måde kan de oplyse vejen på fremragende vis uden at blænde de modkørende trafikanter.

Interiøret i S8 plus imponerer med de talrige sportslige detaljer, materialernes autenticitet og de rummelige pladsforhold. Interiøret med komplet sort læderkabine er forsynet med arrasrøde kontrastsyninger. Komfortsportssæderne er desuden forsynet med en kant, ligeledes i arrasrød, som understreger sportslimousinens stilfulde side. Loftbeklædningen og hattehylden er udført i sort Alcantara.

I de øverste dekorindlæg er der indvævet en rød kontrastsyning, og de nederste dekorindlæg er udført i børstet aluminium. Sort klaverlak pryder gearvælgeren til tiptronic og midterkonsollen. Et karakteristisk element i kabinen i S-modellerne er de runde instrumenter med grå baggrund, hvide visere med dynamisk omløb og S8-logo i omdrejningstælleren. Pedalerne og fodstøtten skinner i ædelstål, en rød ring pryder start-stop-knappen, mens et S8-logo pryder det 3-egede sportslæderrat.

Audi leverer den nye S8 plus med normal akselafstand og med et omfattende standardudstyr inklusive ambientebelysning, advanced key med sensorstyret åbning af bagklappen, komplet læderpakke, Alcantara-pakke, servolukning til dørene og dvd-/cd-skifter. På det tyske marked omfatter standardudstyret ud over dynamikpakken også assistentpakken inklusive Audi pre sense plus, komfortklimaanlæg med fire zoner, BOSE Surround-soundsystem og MMI Navigation plus med MMI touch. Den nye Audi S8 plus fås fra slutningen af november til en basispris på 145.200 euro i Tyskland.

Forbrugsangivelser:

Audi S8:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 10,4-10,6*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 216-225*

Audi S8 plus:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

*Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

Se video med den nye Audi S8 plus på Audi MediaTV

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk