dddszixmd8zcauamflot

Audi Q8 sport concept med mild-hybrid-teknologi

På biludstillingen i Genève 2017 viser Audi den fremtidige Q8-families potentiale med endnu en konceptbil. Audi Q8 sport concept demonstrerer, hvilke visioner Audis udviklere og designere har for morgendagens både dynamiske og effektive SUV med en fremtidsorienteret drivlinjeteknologi og et sportsligt look.

Audi Q8 concept blev præsenteret på Detroit Motor Show 2017 i januar som et elegant alternativ til en klassisk SUV’s robuste fremtoning, og debutanten i Geneve er en endnu mere sportslig version. Udover den visuelle forskel er Q8 sport concept derudover udstyret med mild-hybrid-teknologi i modsætning til Q8 concept, der er en plug-in-hybrid.

Audi kombinerer for første gang en 6-cylindret 3,0-liters TFSI-motor med 450 hk med en elektrisk drevet kompressor og et mild-hybrid-system med en virkningsfuld rekuperation. Startergeneratoren, der er placeret mellem krumtapakslen og gearkassen, sørger for rekuperationen og arbejder omvendt ved behov som ekstra elmotor. 48-volts-ledningsnettet sikrer strømforsyningen i bilen.

Det giver flere fordele for føreren: Den elektriske energi, der genindvindes ved hjælp af rekuperation, kan ved behov anvendes til at øge bilens ydelse. Med elmotorens 27 hk og drejningsmoment på 170 Nm styrkes drivlinjen i forbindelse med boost-funktionen – der er en samtidig anvendelse af forbrændings- og elmotor – til 476 hk og mobiliserer et samlet drejningsmoment på 700 Nm. Et resultat heraf er sportslige accelerationer ved alle hastigheder og omdrejningstal. Således sprinter Q8 sport concept fra 0 til 100 km/t på kun 4,7 sek. og videre op til en tophastighed på 275 km/t.

Samtidig imponerer den store SUV med beskedenhed, når det drejer sig om forbruget, takket være rekuperationsydelsen på 27 hk. I forhold til en model med en konventionel 6-cylindret TFSI-motor uden mHEV-system forbruger den 27 hk kraftigere Q8 sport concept ca. 1 l mindre pr. 100 km – hvilket svarer til en forbedring af CO2-emissionen på ca. 25 g/km. Q8 sport concepts drivlinje med V6 TFSI-motor samt elmotor giver således præstationer som i en bil med en 8-cylindret motor – samtidig med at forbruget er som i biler med en økonomisk 4-cylindret motor. Dens rækkevidde på over 1.200 km gør den også meget velegnet til lange køreture.

”Drivlinjen i Audi Q8 sport concept er et vigtigt skridt for at optimere effektivitet og bæredygtighed i stor serieproduktion. Kombinationen af mild-hybrid-teknologi og en TFSI-motor sætter en ny standard for syntesen mellem elektrisk mobilitet og forbrændingsmotorer. Det er en kombination, som vi fremadrettet kommer til at se i mange Audi modeller”, udtaler Rupert Stadler, CEO hos AUDI AG.

Litium-ion-batteriet, der er placeret ved bilens bagende under bagagerummet og har et energiindhold på 0,9 kWh, gør det ved køkørsel muligt at rulle langsomt med trafikken uden tændt forbrændingsmotor, ligesom det også er muligt at manøvrere og parkere bilen udelukkende ved brug af elmotoren. Ved opbremsninger genoplader den virkningsfulde rekuperationsfunktion hurtigt batteriet igen ved hjælp af den 27 hk kraftige startergenerator, så elmotoren altid kan anvendes.

Den elektrisk drevne kompressor, der både forsyner de to udstødningsturboladere og den 6-cylindrede 3,0-liters motor med luft, giver Q8 sport concept et ekstra skub i ryggen. Den elektrisk drevne kompressor understøtter altid turboladerne, når omdrejningstallet er for lavt til at kunne opbygge kræfter hurtigt. Dermed gør den det muligt for V6-benzinmotoren at accelerere uden forsinkelser – noget som hidtil har været forbeholdt diesel- eller elmotorer. En opskrift på succes, som allerede kommer imponerende til udtryk i den serieproducerede Audi SQ7.

Den elektrisk drevne kompressor er placeret i et bypass bag ladeluftkøleren – altså tæt på motoren. I stedet for turbinehjulet integrerer den en kompakt elmotor. Den accelererer motorens kompressorhjul op på 70.000 omdr./min. på mindre end 250 millisekunder. Med hjælp fra den elektrisk drevne kompressor står 3,0-liters TFSI-motorens ydelse allerede til rådighed spontant selv ved lave omdrejningstal. Teknologien med den elektrisk drevne kompressor medfører, at man undgår unødvendige nedgearinger ved en komfortbetonet kørestil, hvorved omdrejningstallet holdes lavt. Sportslige kørere vil sætte pris på den spontane kraftudfoldelse ved kørsel ud af sving.

Under kørslen regulerer drivlinjestyringen bilens driftstilstande på en intelligent og fleksibel måde: Luksus-SUV’en kan afhængigt af situationen køre i boost-funktion, rullefunktion eller rekuperere. Styringen modtager hertil yderst detaljerede informationer om nærområdet fra den forudseende effektivitetsassistent, der som standard understøtter føreren. Informationerne omfatter også rutedataene fra navigationssystemet og Car-to-X-tjenester fra Audi connect.

Læs mere om Audi Q8 sport concept (link til Audi Media Center)
Læs mere om Audi Q8 concept (link til Audi Media Center)

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk