tckttwbyofanzghtccby

Audi prologue konceptbil præsenteret i LA

På Los Angeles Auto Show præsenterede designchef Marc Lichte konceptbilen Audi prologue. Med den store coupé angiver Lichte en ny formgivningsmæssig retning for Audi.

“Siden sit skifte til Audi har Marc Lichte indledt en designoffensiv”, siger den øverste udviklingschef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som hentede ham til Ingolstadt i februar 2014: “Med sin klare strategi og den nøjagtige forståelse for Audi generne har han udviklet en designstrategi, som åbner helt nye perspektiver for os. Den er progressiv og yderst emotionel, den udtrykker de teknologiske kompetencer og kvalitetsambitionerne hos Audi på perfekt vis. Audi prologue er den første repræsentant – den er en “signature car” for Audi.

Marc Lichte beskriver selv konceptbilens karakter på følgende måde: “Audi står for sportslighed, for letvægtskonstruktion og for det permanente firehjulstræk quattro. Med Audi prologue giver vi denne knowhow en ny form – vi har skabt den mest sportslige bil i luksussegmentet. Vores team er gået nye veje – både når det gælder det udvendige design og i interiøret.”

Audi designet udtrykker i endnu højere grad progressiv teknik. Den todørs coupé har flydende og elegante linjer og har samtidig et sportsligt og stramt design; dens former og linjer er umiskendelige og omfatter mange nye idéer. I den lyse kabine smelter arkitekturen sammen med visnings- og betjeningskonceptet til en nyskabt enhed. Hele instrumentpanelets front er et stort touchdisplay, og en del af betjeningen foretages via et nyskabt OLED-display af organiske lysdioder.

Konceptbilens teknik samler ydelse, komfort og effektivitet til et hele.
4.0 TFSI-motoren yder op til 605 hk og et drejningsmoment på 750 Nm, og den accelererer Audi prologue fra 0 til 100 km/h på 3,7 sek. Den dynamiske firehjulsstyring, hvor baghjulene også kan dreje op til 5 grader, gør den store coupé ekstremt adræt og kørselsstabil.

Harmoniske proportioner – det udvendige design

Med en længde på 5,10 m, en akselafstand på 2,94 m, en bredde på 1,95 m og en højde på 1,39 m er Audi prologue lidt kortere og lavere end den aktuelle standard-A8. Den lave front er domineret af en singleframe, som er integreret i bilens arkitektur og bærer de fire ringe.

Forlygterne – udformet som brede, flade kiler – er med deres spidser placeret over singleframe-kølergrillen. De er udstyret med Matrix-laser-teknologien med høj opløsning: en innovation fra Audi, som åbner nye muligheder for udformning af forlygter og muliggør helt nye funktioner. Forlygtens pupil dannes af en projektionslinse med laserlyskilde – den skaber en matrix, som oplyser hele vejen i høj opløsning. Under dette element svæver fem kunststoflinser, som får energi fra et glasfiberbundt. Linserne er udført i en finleddet letvægtsstruktur og udvider fjernlyset endnu mere. Takket være den nye laserteknologi har lysdesignerne skabt en ekstremt let, kompakt og elegant øjelignende form.

Kanter over hjulkasserne minder om Ur-quattro

Et karakteristisk kendetegn på Audi prologue er de bredere skuldre for og bag over hjulene. Lige som på Ur-quattroen fra 1980’erne viser de tydeligt bilens quattro-firehjulstræk – men nu er de ikke længere monteret på karrosseriet, men i stedet integreret flydende i bilens grundlæggende arkitektur. Set fra siden danner skuldrene to blide buer over hjulene, som afbryder den lidt lavere placerede skulderlinje mellem hjulene. Alle linjer og flader på konceptbilen Audi prologue hænger logisk sammen – typisk Audi.

Aluminiumskomponenter i håndfremstillet kvalitet

Sidespejlene er små skulpturer af aluminium: De skålformede sidespejlhuse udgør en flydende overgang til rudeskaktlisten. Og her er sensorfladerne til døråbning også integreret. Dørene har ingen håndtag og åbnes elektromekanisk efter berøring af de belyste sensorflader.

Bagenden skubber hele bilen fremad

I forbindelse med LED-baglygternes ukonventionelle design med 3D-glas profiterer baglyset af alle fordelene ved det nye design: Det nye, lange baglys løber i hele bilens bredde. Til slut belyser det rammen på det integrerede 3D-element. Stoplyset er placeret langt inde bagved. Under opbremsning belyses bunden af 3D-elementet også, så det opleves, som om lyset kommer hen imod den, der kigger på det. Denne udformning i forskellige niveauer og skiftet mellem 2D- og 3D-lysfunktioner giver baglygterne en helt ny dynamik, som er en oplevelse i sig selv.

Luksuriøs og innovativ – kabinen og betjeningen

Allerede når man stiger ind, modtages passagererne i den firesæders coupé med diskret høflighed. “Butleren”, som er en innovativ og intelligent software, identificerer personerne ved hjælp af deres smartphones og indstiller sæderne og klimaanlægget efter deres præferencer. Også når det gælder musikken og ruteplanlægningen, kommer systemet med forslag, som er orienteret mod ejerens præferencer. Easy Slot-systemet, der er en videreudvikling af Audi phone box, er placeret under afdækningerne i midterkonsollen. En speciel mekanisme kobler passagerernes smartphones op med bilens infotainment og lader dem op.

Hovedstøtterne til de to separate sæder bagi er forsænket i hvileposition, og de kører automatisk ud, når passageren stiger ind via den elektriske Easy Entry-funktion.

Hele instrumentpanelets front bliver til et display

Der er integreret et komplet nyt visnings- og betjeningskoncept i den elegante arkitektur. Instrumentpanelets front er udført som visningsareal i hele bredden og omfatter tre touch-displays. Via det førerorienterede display til venstre for rattet kan man styre funktionerne til lys og assistentsystemer. Den højre førerorienterede betjeningsenhed omfatter mediestyringen. Forsædepassageren har et widescreen-display i hele instrumentpanelets størrelse foran sig, og her kan vedkommende styre entertainment-funktionerne på en individuel og komfortabel måde.

Det nye display til forsædepassageren giver for første gang mulighed for digital interaktion mellem fører og forsædepassager. En viftende bevægelse fra forsædepassageren er nok til at stille forkonfigurerede ruter til rådighed for føreren og overtage dem i Audi virtual cockpit future.

På midtertunnelens konsol findes der et fjerde, fleksibelt touch-display, som er tilpasset ergonomisk til føreren. Det anvendes til klimaanlægget, indtastninger af skrift og andre indstillinger til bilen. Det består i det væsentlige af en meget tynd, bøjelig OLED-folie (OLED: organic light emitting diodes, organiske lysdioder) og viser ekstremt skarpe, kontrastfyldte billeder. Bøjningen giver en konstant afstand til hånden og dermed en bedre ergonomi. Når man betjener displayet, hviler håndleddet på den lave gearvælger til den 8-trins tiptronic.

Audi virtual cockpit future viser grafikker på tre niveauer

Audi virtual cockpit future giver indblik i det digitale cockpits fremtid: Displays med høj opløsning og tre spejle skaber en virtuel scene med tre niveauer – et fascinerende syn med dybdevirkning. I navigationsvisningen præsenterer første niveau de vigtigste informationer omkring kørslen, mens niveau to og tre giver mulighed for dybdevirkningen i cockpittet. Takket være opdelingen på forskellige niveauer bliver informationerne til føreren struktureret bedre og er lettere at opfatte.

Sportslig og komfortabel på samme tid – teknikken

Lige så emotionel kabinen er, lige så avanceret er teknikken i Audi prologue. 4.0 TFSI-motoren, der ligger som et teknisk kunstværk i motorrummet, yder 605 hk og et drejningsmoment på 700 Nm. I overboost-funktionen, som føreren kan kalde frem i ca. 15 sek., er der en drejningsmomentstigning op til 750 Nm til rådighed. Den velklingende biturbo-V8-motor sender den todørs bil, som har en egenvægt på 1.980 kg, fra 0 til 100 km/h på 3,7 sek.

Konceptbilens forbrug ved blandet kørsel er på imponerende 11,6 km/l – en CO2-udledning på 199 g pr. km. Medvirkende til denne effektivitet er også et nyt delledningsnet på 48 V-basis – en teknologi, som står lige over for introduktion i serieproduktionen hos Audi. 48 V-nettet sender energi til en kraftig remstartergenerator, der gør drivlinjen til en mildhybrid og opnår en rekuperationseffekt på op til 12 kW under deceleration. En 8-trins tiptronic sender motorens kræfter videre til det permanente firehjulstræk quattro, som arbejder tæt sammen med torque vectoring-systemet.

Hjulophæng som ny femleddet konstruktion

I undervognen giver adaptive air suspension sport – luftaffjedringen med reguleret støddæmpning – et stort spillerum mellem blød cruising og sprøde og stramme køreegenskaber, og herudover varierer systemet frihøjden på konceptbilen i flere trin. For- og bagakslen er opbygget som lette femleddede konstruktioner. De store bremseskiver af kulfiberkeramik nedbremser konceptbilen med stor kraft.

Et teknisk højdepunkt ved Audi prologue er den dynamiske firehjulsstyring – den øger køredynamikken og kørekomforten ved hjælp af en intelligent kombination af dynamisk styring og firehjulsstyring. I alt giver den dynamiske firehjulsstyring med styrevinkler på op til 5 grader på bagakslen mulighed for let manøvrering ved parkering, præcise og sportslige køreegenskaber på landevej og suveræne og komfortable styreegenskaber på motorvej.

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk