yu7s2txt30bco4fpkjc4

Audi præsenterer teknisk konceptbil: Audi TT clubsport turbo

Brede karrosseridele, en mægtig hækspoiler og en ydelse på 600 hk – Audi TT clubsport turbo imponerer med power og design. Audi præsenterede i maj den tekniske konceptbil ved Wörtherseetour i den østrigske by Reifnitz. Inspirationen til konceptbilen stammer fra den succesrige Audi 90 IMSA GTO fra slutningen af 1980’erne. Under hjelmen er der debut til en ny teknologi: Den elektriske biturbo gør køreoplevelsen endnu mere dynamisk med den spontane respons.

“Den elektriske biturbo er lig med køreglæde i en helt ny dimension, øger den spontane fremdrift som mellemaccelerationer og giver mulighed for en høj maksimal ydelse”, forklarer Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling. “I forbindelse med vores TDI-motorer er denne teknik om kort tid klar til serieproduktionen. Nu præsenterer vi den i en TFSI-motor – også her som den første bilproducent i verden. For vores fans ved Wörthersee har vi lagt den elektriske biturbo i en ekstra sportslig konceptbil.”

I Audi TT clubsport turbo leverer en opgraderet 2.5 TFSI-motor nogle helt ekstraordinære tal: Fra en slagvolumen på 2.480 cm3 leverer den femcylindrede motor en ydelse på 600 hk og et drejningsmoment på 650 Nm. Fra 3.000 til 7.000 omdr./min. står der mere end 600 Nm til rådighed. Den leverer 240 hk og 260 Nm pr. liter slagvolumen. Kraftoverføringen sker via en manuel 6-trins gearkasse.

Konceptbilen TT clubsport turbo har takket være en konsekvent letvægtskonstruktion en egenvægt på kun 1.396 kg. Standardsprinten fra 0 til 100 km/t tager blot 3,6 sek., og først ved 310 km/t ender fremdriften. TT clubsport turbo viser allerede på de første meter sin største fordel. På grund af sin elektrisk drevne kompressor kører den hele 16 m i løbet af de første 2,5 sek. fra start og dermed 6 m længere en end sammenlignelig bil uden denne innovation. Det svarer til en forskel på ca. halvanden billængde.

Elektrisk fremdrift – den ekstra kompressor fjerner turbotøven

De store fordele ved en elektrisk drevet kompressor er, at den kører spontant og lynhurtigt op på det maksimale omdrejningstal og øger ladetrykket, når der er for lidt driftsenergi i udstødningen til den konventionelle udstødningsturbolader. Takket være dette princip kan den almindelige lader konstrueres til højere ladetryk og dermed til en højere motorydelse – e-turboen sikrer hele tiden en spontan respons og kraftfulde accelerationer fra lave omdrejningstal.

Effekten er imponerende: 2.5 TFSI-motoren opbygger sin enorme kraft uden nogen form for mærkbar forsinkelse. Den er til rådighed i alle situationer, når man giver gas. Ved en duel på acceleration trækker TT clubsport turbo legende let fra en lige så stærk pendant uden elektrisk biturbo.

Energilager – 48-volts-ledningsnettet

Det er dog ikke kun kraften i den femcylindrede motor, der fascinerer – dens umiskendelige brølende lyd gør det også. Udstødningssystemet er konstrueret til et minimalt modtryk, og umiddelbart efter racerlyddæmperen udmunder en sidepipe i det fri. Kølingen af 2.5 TFSI-motoren sker via en vandkøler, som det kendes fra motorsporten. I det nederste omdrejningsområde øger den elektrisk drevne kompressor drejningsmomentet med op til 200 Nm. Strømforsyningen kommer fra et separat 48-volts delledningsnet – endnu en vigtig fremtidsteknologi fra Audi. Et kompakt litium-ion-batteri i bagagerummet lagrer den energi, der indvindes via rekuperation i påløb. En DC/DC-omformer sørger for tilslutning til 12-volts ledningsnettet.

Ved hjælp af det permanente firehjulstræk quattro med en lamelkobling, der på grund af den bedre vægtfordeling er placeret på bagakslen, overføres kraften fra Audi TT clubsport turbo suverænt til vejbanen. En gevindundervogn giver mulighed for at indstille karrosseriets vejbeliggenhed samt støddæmpernes træk- og tryktrin meget præcist. En elektrisk lift-funktion beskytter teknikken mod beskadigelser fra kantsten. Den elektroniske stabilitetskontrol ESC og torque vectoring afrunder undervognens dynamiske kvaliteter på perfekt vis.

Fælgene på konceptbilen er i størrelsen 9,5 J x 20. Deres 6-egede dobbeltdesign er udført i bicolor-look – glanspoleret og mat sort – og dækkene er i størrelsen 275/30. Bag alle fire fælge sidder der bremseskiver af kulfiberkeramik, som er særligt lette og slidstærke. De forreste skiver har en diameter på 370 mm.

14 cm bredere – spektakulære karrosseridele

Med en sporvidde på 1.736 mm foran og 1.729 mm bagpå har den kompakte sportsvogn en markant fremtoning på vejen. Den har en længde på 4,33 m og en bredde inklusive sidespejle på 1,97 m – 14 cm bredere end dens tekniske udgangspunkt. De kantede skærme udgør separate, påsatte elementer. Det giver en ekstrem fortolkning af Audi TT’s karakteristiske designmotiv, og desuden understreges kraftfordelingen til alle fire hjul – quattro. Skærmene på konceptbilen, der er lakeret i farven ferrotitanium, er åbne forrest og bagest, så fartvinden kan strømme igennem og afkøle bremserne. Singleframe-grillen og de store luftindtag, som med deres lodrette lister viderefører lyssignaturen fra Matrix-LED-forlygterne, er ligeledes konstrueret til maksimal luftgennemstrømning.

I forbindelse med den manuelt indstillelige hækspoiler er der tale om en videreudvikling af Audi Sport TT Cup, som mærket har startet en egen racerløbsserie med for nylig. Den er blevet 20 cm bredere, og flapsene på siderne, som bærer de fire ringe, har fået en ny geometri. Spoileren er også fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CFK) lige som alle andre komponenter – luftindtagene og den store spoilerkant på fronten, skærmene og sidepanellisterne samt den store diffusor bagpå med sideelementer, der er forsynet med motivet fra luftindtagene.

Kabinen – fuldt ud koncentreret om sportslige førere

Et “bur” af ultrahøjstyrketitanrør gør kabinens bageste zone endnu mere stiv og sikker. Foran er der lette skålformede racersæder med firepunktsseler. Visnings- og betjeningskonceptet med det digitale Audi virtual cockpit er fokuseret på føreren – ved hjælp af fire satellitknapper på multifunktionsrattet kan han styre alle vigtige kørselsparametre.

Interiøret i TT clubsport turbo er domineret af sportslige materialer som CFK og Alcantara i sort. De skålformede racersæder er betrukket med koralorange Alcantara og forsynet med syninger og kantbånd i kontrastfarve. I dørene og midterkonsollen giver store CFK-dele et sportsligt præg, og et rørformet greb med Alcantara-indlæg bruges til at lukke dørene. Luftdyserne og gearskiftet er ligeledes forsynet med koralorange elementer – gearstangen af aluminium er placeret i en åben skiftekulisse.

Læs mere om Audi TT clubsport turbo på www.audi-mediaservices.com – søg på clubsport turbo. 

Du kan også se videoer på www.audimedia.tv
https://audimedia.tv/de/vid/enormer-schub-vom-start-weg-die-technikstudie-audi-tt-clubsport-turbo

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk