zvas9qxqsgfmapmvaqg7

Audi præsenterer ny, yderst effektiv 2.0 TFSI motor

  • Ny 4-cylindret 2.0 TFSI-motor med innovativ forbrændingsmetode
  • Toppræstationer: 190 hk, 320 Nm, over 20 km/l
  • Lanceres allerede i 2015 i den nye Audi A4
  • Prof. Dr. Ulrich Hackenberg: “et mønstereksempel på Audis rightsizing-strategi”

Audi præsenterer den mest effektive 2-liters benzinmotor i klassen. Den nye 2.0 TFSI med 190 hk demonstrerer mærkets kompetencer inden for motorer – inklusive en banebrydende ny forbrændingsmetode. Audi anvender motoren for første gang i næste generation af A4.

For over 10 år siden satte Audi som den første producent i verden TFSI-motoren med turboladning og direkte indsprøjtning i serieproduktion. Dermed var mærket med de fire ringe trendsætter inden for downsizing og downspeeding. “Nu tager vi med rightsizing et afgørende skridt videre”, siger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som er øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG. Reduceringen af slagvolumenen og omdrejningstallet kan kun få en optimal virkning, hvis den står i et realistisk forhold til bilklassen og kundernes anvendelse i dagligdagen, forklarer den tekniske chef. “I forbindelse med rightsizing handler det derfor om det optimale samspil mellem bilklasse, slagvolumen, ydelse, drejningsmoment og effektivitetsforhold under dagligdagsbetingelser. Vores nye 2.0 TFSI er et mønstereksempel på Vorsprung durch Technik.

Den 4-cylindrede motor leverer 190 hk og et drejningsmoment på 320 Nm fra en slagvolumen på 1.984 cm3. Da det store drejningsmoment er til rådighed i et stort omdrejningsområde fra 1.450 til 4.400 omdr./min., kan alle kunder nyde godt af motorens kraftfulde trækkraft, som altid er tilgængelig. Derudover byder motoren på banebrydende økonomiske forbrugstal. I henhold til NEDC-normen kører den 4-cylindrede motor med forbrugstal på over 20 km/l markant længere end sine forgængere og sammenlignelige konkurrenter.

Teknikken i detaljer:

En ny forbrændingsmetode har skabt gennembruddet i forbindelse med 2.0 TFSI-motoren. Dens princip kan grundlæggende set sammenlignes med den såkaldte Miller-cyklus. Audi ingeniørerne har dog videreudviklet den i afgørende grad. Den øgede effektivitet er baseret på følgende faktorer:

  • Indsugningstiden er stærkt afkortet (en krumtapvinkel på 140° i stedet for en krumtapvinkel på 190-200°).
  • På grund af et højere ladetryk på indsugningssiden opnår motoren en optimal cylinderopfyldning på trods af den kortere indsugningstid.
  • Indsugningsventilen lukker desuden tidligere – allerede langt før det nederste dødpunkt. Derved sænkes det mellemste tryk, og det giver mulighed for et højt, virkningsgradsoptimerende kompressionsforhold.
  • I dellastområdet sørger en ekstra indsprøjtning før indsugningsventilen for en effektiv blandingsdannelse, som allerede i indsugningsmanifolden og i forbrændingskammeret suppleres af den direkte indsprøjtning.
  • Audi valvelift system (AVS) på indsugningssiden giver mulighed for en kort indsugningstid ved dellast og en længere indsugningstid ved højere belastninger (fuldlast: 170° krumtapvinkel).

Dr. Stefan Knirsch, der er leder af motorudviklingen hos Audi, sammenfatter fordelene ved den nye motor: “Med denne rightsizing-tilgang opnår den nye motor i dellastdrift de samme forbrugsfordele som en downsizing-motor, og ved højere belastninger udnytter den fordelene ved en motor med stor slagvolumen. Det giver optimale effektivitets- og ydelsesforhold i hele omdrejningsområdet.”

Ud over den nye forbrændingsmetode gør den nye, kun ca. 140 kg tunge motor også brug af andre effektivitetsteknologier. Eksempelvis styres kølevæskestrømningerne på en sådan måde, at motorens varmkøringsfase er meget kort. Det er udstødningsmanifolden, som er integreret i topstykket, også med til at sørge for. Også den konsekvente reducering af friktion samt anvendelsen af letløbsmotorolie (0W-20) er med til at øge effektiviteten.

Den omfattende pakke af hightech-løsninger gør den nye 2.0 TFSI-motor til en vaskeægte, super effektiv motor, som sætter nye standarder i segmentet. Audi indfører først den nye motorgeneration i den nye Audi A4 og derefter i flere andre modelrækker.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk