zagn7tr4tgjq30zrngqt

Audi præsenterer ny Audi S4 på IAA

354 hk, fra 0 til 100 km/t på 4,7 sek. – på IAA i Frankfurt præsenterer Audi den nye S4 og S4 Avant. Topmodellen i A4-modelrækken indtager førerpositionen blandt konkurrenterne – med intelligent letvægtskonstruktion, kraftfulde motorer og en omfangsrig pakke af de nyeste teknologier. Audi S4 er kort sagt indbegrebet af sportslig hightech.

“Audi har mere end 20 års erfaring med udvikling af de sportslige S-modeller”, siger Ulrich Hackenberg, Audis øverste chef for den tekniske udvikling. “Vores succesopskrift lige fra starten: en kombination af suveræn quattro-performance, diskret design og den nyeste teknik, når det gælder drivlinje, undervogn og infotainment. Den nye Audi S4 og S4 Avant viderefører denne sportslige tradition.”

Let og kraftfuld 3.0 TFSI-motor

Det centrale element i S-modellerne er en nyudviklet V6-motor med direkte benzinindsprøjtning og turboladning. 3.0 TFSI-motoren yder 354 hk, og dens drejningsmoment på 500 Nm er til rådighed i et bredt omdrejningsområde fra 1.300 til 4.500 omdr./min. Motoren overgår sin forgænger, når det gælder ydelse og drejningsmoment samtidig med et markant lavere forbrug og en markant lavere vægt.

Motoren accelererer Audi S4 fra 0 til 100 km/t på 4,7 sek., og ved 250 km/t griber den elektroniske begrænser ind. Til trods for de markant bedre præstationer imponerer V6’eren med sin effektivitet: I henhold til NEDC-cyklussen kører S4 Limousine hele 13,5 km/l (170 g CO2 pr. kilometer).

Den nye 8-trins tiptronic arbejder meget effektivt og skifter gear hurtigt, komfortabelt og spontant. Så snart kørselssituationen tillader det, skifter den til friløb, og dermed spares der brændstof.

Kraften fra 3.0 TFSI-motoren overføres til vejen via det permanente firehjulstræk quattro – som i alle S-modeller fra Audi. Dens automatisk spærrende midterdifferentiale sender ved normal kørsel 60 % af trækkraften til bagakslen og 40 % til forakslen. Afhængigt af situationen kan det fordele op til 70 % til forakslen eller op til 85 % til bagakslen. Torque vectoring med en intelligent softwarefunktion fuldender quattro-drivlinjen. Ved dynamisk kørsel gennem sving bremses de hjul, der er inderst i svinget, minimalt, inden de begynder at spinde. Det giver endnu mere præcise, stabile og adrætte køreegenskaber. Et sportsdifferentiale, der fås som ekstraudstyr, forbedrer køreegenskaberne endnu mere ved at fordele kræfterne aktivt mellem baghjulene.

Undervogn med intelligent dynamik

Den nye Audi S4 og S4 Avant klarer alle slags sving med bravur – uanset om det er på en racerbane eller et bjergpas. Ved hurtig motorvejskørsel imponerer begge modeller med fremragende ligeudkørsel. Disse præstationer skyldes den nyudviklede undervogn: De femleddede ophæng på for- og bagakslen adskiller de langs- og tværgående kræfter præcist fra hinanden og sørger på den måde for optimale køreegenskaber i alle kørselssituationer. Begge har en meget let konstruktion – og det samme gælder den elektromekaniske servostyring. Som ekstraudstyr fås den dynamiske styring med variabel udveksling afhængigt af hastigheden.

Højden på den standardmonterede S-sportsundervogn er sænket med 23 mm i forhold til basismodellen. Samme højde gælder for undervognen med aktiv støddæmperregulering som ekstraudstyr. Sammen med motoren, styretøjet, tiptronic og sportsdifferentialet er de såkaldte CDC-støddæmpere (CDC = continous damping control) integreret i det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select. Hermed kan føreren regulere undervognens karakteristik ved hjælp af forskellige indstillinger.

De standardmonterede 18″-fælge i 5-eget dobbelt stjernedesign er forsynet med dæk i størrelsen 245/40. quattro GmbH tilbyder 19″-fælge som ekstraudstyr. På de store hjul arbejder stærke, effektive bremser.

Designet er en sportslig understatement

De nye S4-modellers fremtoning er præget af en diskret udstråling. På fronten understreger singleframe-grillen og den markant vandrette linjeføring bilens bredde. Stødfangeren og luftindtagene har en markant udformning. Mange komponenter er lakeret i præcist afgrænsede, matte gråtoner, og kromindfatninger sætter sit præg forskellige steder.

På siderne med det flydende design på den 4,74 m lange S4 lægger man mærke til sidespejlhusene i aluminiumslook. De kraftigt udformede panellister giver også de to modeller et markant udseende. På bagklappen giver den lille kant en målrettet forbedring af aerodynamikken. Den S-specifikke stødfanger bagpå omfatter et sort gitter i sekskantet struktur, en S-typisk diffusorindsats og de fire afgangsrør fra det tostrengede udstødningssystem.

En intelligent blandingskonstruktion præger karrosseriet. Derfor er det særligt vridningsstabilt, sikkert og samtidig let. Det udgør grundlaget for bilens lave egenvægt: Limousine-modellen med den standardmonterede quattro-drivlinje vejer 1.630 kg, mens Avant-modellen vejer 1.675 kg.

Sportslig og elegant kabine

Der er meget komfortabel plads til fem personer i den rummelige kabine. Støjkomforten sætter også nye standarder i klassen, og forarbejdningskvaliteten er på et meget højt niveau. Audi S4 Avant har en bagagerumsvolumen på 505-1.510 l afhængigt af bagsæderyglænenes position. S4 Limousine har en bagagerumsvolumen på 480 l. Den homogene linjeføring med det brede luftdysepanel på instrumentpanelet og det integrerede klimabetjeningspanel giver kabinen en rummelig bredde. Når det er mørkt, gengiver LED-lysledere konturerne af dørene og midterkonsollen.

S-sportssæderne er betrukket med en kombination af læder af typen Perlnappa og Alcantara i farverne soul, rotorgrå og magmarød. De har justerbare sidestykker, integrerede hovedstøtter og en pneumatisk massagefunktion. Typisk for en S-model er kabinen domineret af farven sort. Dekorindlæggene er som standard af mat, børstet aluminium. Detaljer som de belyste panellister med S4-modelbetegnelse, logoerne i sæderne og det særlige S4-startskærmbillede fuldender det eksklusive udstyr.

De tekniske innovationer i kabinen omfatter Audi virtual cockpit, der fås som ekstraudstyr. Det komplet digitale kombiinstrument viser alle vigtige informationer som detaljerede visningsmuligheder på den 12,3″ store skærm med høj opløsning. Føreren kan vælge mellem tre forskellige visninger – den ene af dem er en eksklusiv Sport-Screen, som placerer omdrejningstælleren i centrum.

Den anden store nyhed i S4-modellerne er betjeningssystemet MMI. Systemets betjeningskoncept orienterer sig mod aktuelle smartphones, inklusive intelligent fritekstsøgning.

Infotainment og Audi connect

MMI giver føreren tre forskellige muligheder for betjening: via stemmestyring, via det nye multifunktionsrat eller med terminalen på midterkonsollen. Ved topinfotainmentsystemet – MMI Navigation plus med MMI touch og 8,3″-skærm, omfatter dreje-/trykknappen en touchpad til zoom og scrolling samt til indtastning af tegn. Bag MMI Navigation plus står processorhastigheden fra anden generation af den modulopbyggede infotainmentplatform (MIB). Ved hjælp af den kan Audi altid bringe de nyeste løsninger inden for forbrugerelektronik ind i bilerne.

Sammen med MMI Navigation plus kommer hardwarekomponenten Audi connect i de nye S4 og S4 Avant. Den sørger for hurtig forbindelse til internettet via LTE-standard. Ved hjælp af det integrerede Wi-Fi-hotspot kan passagererne frit surfe og maile via mobile apparater, mens føreren kan anvende onlinetjenesterne fra Audi connect-porteføljen. Den omfatter Audi smartphone interface – til opkobling af iOS- og Android-mobiltelefoner.

Audi phone box kobler passagerernes smartphones op med bilens egen antenne. Hvis telefonerne har det passende udstyr, bliver de samtidig opladet induktivt. Audi tablet fungerer som fleksibel Rear Seat Entertainment. Hi-fi-fans kan bestille Bang & Olufsen Sound System med ny 3D-lyd.

Førerassistentsystemer

Til begge S4-modeller kan man vælge mellem et bredt udbud af førerassistentsystemer. Den forudseende effektivitetsassistent hjælper eksempelvis føreren med at spare brændstof ved hjælp af gearskifteanbefalinger. Audi active lane assist hjælper med at holde vognbanen. Adaptive cruise control Stop&Go inklusive køassistent overtager ved op til 65 km/t accelerationen, decelerationen og styringen, så føreren aflastes i tæt trafik. Parkeringsassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarslen, undvigeassistenten, drejeassistenten og Audi pre sense-systemerne giver et stort plus for sikkerheden. En kamerabaseret vejskilteassistent fuldender udbuddet.

Udstyr

Allerede standardudstyret er omfattende. Ud over de allerede nævnte features er begge karrosserivarianter udstyret med LED-forlygter og LED-baglygter med dynamisk blinklys. Avant-modellen har elektrisk betjent bagklap og bagagerumsafdækning samt en tagræling af eloxeret aluminium. (Ovenstående er baseret på det udbudte udstyr i Tyskland, hvorfor der kan forekomme ændringer i udstyret, når bilen kommer til Danmark.)

Det tilgængelige ekstraudstyr understreger de nye S-modellers hightechkarakter – eksempelvis med Matrix-LED-forlygter, head-up-display eller sensorstyring til bagklappen på S4 Avant.

De nye S-modeller kan leveres fra begyndelsen af 2016.

Forbrugsangivelser

Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

Se flere billeder på Audi Media Center.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk