kcrrz2qjhhqm0ucnvxgb

Audi og Tom K på Festival of Speed i Goodwood

Racerlegender møder moderne motorsport: Til dette års Festival of Speed i Goodwood fra 29. juni til 2. juli sender Audi Tradition tre Le-Mans-vinderbiler til Sydengland. Tom Kristensen kører den Audi R8 LMP fra 2000, som han vandt den første Le-Mans-sejr til Audi i. Audi præsenterer yderligere to Le-Mans-racerbiler i et særligt show til ære for den danske racerkører. For første gang kan festivalgæsterne endvidere opleve Audi Gruppe S-rallyprototypen med centermotor, og bag rattet sidder rallyverdensmesteren Hannu Mikkola. Holdopstillingen fuldendes med en Audi RS 5 DTM 2017 og en Audi R8 LMS, der er den aktuelle vinder af 24-timers løbet på Nürburgring med køreren Connor De Phillippi.

Tom Kristensen

Ni sejre ved det hæderkronede 24-timers løb i Le Mans, heraf syv med Audi – Tom Kristensen ser tilbage på en lang og succesrig karriere som racerkører. 3 år efter sit sidste racerløb tildeles Tom Kristensen en særlig ære på dette års Festival of Speed. Den motorsportsbegejstrede arrangør, Charles Henry Gordon-Lennox, Earl of March and Kinrara, inviterer til en udstilling med en af de vigtigste racerbiler fra danskerens motorsports-CV. Anledningen til dette er hans 50-års fødselsdag den 7. juli 2017. Audi Tradition har tre af Tom Kristensens Le-Mans-racerbiler med på Goodwood: Audi R8 LMP, vinderbilen fra år 2000, samt vinderbilerne fra 2008 (Audi R10) og 2013 (Audi R18).

Audi Gruppe S-prototype

På den populære motorsportsfestival styrkes Audi Traditions stærke opstilling med endnu et motorsportskoryfæ: Hannu Mikkola, der er kendt som ”den flyvende finne”, og som i 1983 vandt den første verdensmesterskabstitel til sydtyskerne i den legendariske Gruppe B bag rattet i en Audi Rallye quattro. På Goodwood får Mikkola pulsen til at stige med en Audi Gruppe S-prototype. Denne rallybil var planlagt til 1988-sæsonen, da det nye Gruppe S-reglement skulle afløse Gruppe B. Efter en alvorlig ulykke i forbindelse med det portugisiske rally – hvor Audi ikke deltog – blev projektet imidlertid dømt ude. De internationale sportsmyndigheder FIA godkendte af sikkerhedsmæssige årsager ikke rallygruppe B til 1987-sæsonen. Dette blev også slutningen på den planlagte Gruppe S, og den Audi rallyprototype med centermotor, der var blevet bygget til gruppen, fik aldrig lov at stille op i et racerløb. I det forgangne år har Audi Tradition hentet sportsvognen frem fra gemmerne, og på Eifel Rallye Festival i vesttyske Daun kørte bilen – efter omfattende forberedelser – for første gang foran et stort publikum. Med sit andet racerløb får Audi Gruppe S-prototypen sin debut i England.

Audi RS 5 DTM

Ud over masser af historie og tradition fremviser Audi også aktuelle modeller fra Audi Sport motorsportsprogrammet. Fx får Audi RS 5 DTM festivalpremiere i Goodwood – samtidig med modellens deltagelse i racerløbet på Norisring i forbindelse med DTM-weekenden. Med synlige spor fra det sidste racerløb kommer en anden Audi racerbil til England for første gang: I maj vandt den grønne og hvide Audi R8 LMS fra Audi Sport Team Land 24-timers løbet i Eifel og hentede dermed mærkets fjerde Nürburgring-sejr. Vinderen Connor De Phillippi sidder bag rattet og vil begejstre publikum med GT3-sportsvognens V10-lyd og hastighed.

Se flere billeder på https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-at-the-festival-of-speed-in-goodwood-racing-legends-meet-modern-motorsports-9029

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk