pijfr8v2hdxrjx2hfbkw

Audi fejrer 25 år med RS-modeller

For 25 år siden blev den første Audi RS-model – Audi RS 2 Avant – introduceret, og det blev starten på en succeshistorie. Audi RS-modellerne har med deres tilknytning til motorsport og deres eksklusivitet altid været særligt fascinerende. Til dato har Audi Sport introduceret 25 RS-modeller, og i 2019 bliver yderligere seks modeller præsenteret, hvoraf to er helt nye RS-modeller.

Hos Audi står betegnelsen “RS” for en filosofi, der er drevet af en stræben efter performance og perfektion. ”Hver RS-model udtrykker den passion vi lægger i udviklingen af vores højtydende biler”, siger Oliver Hoffmann, CEO for Audi Sport. ”I 25 år har vores kunder oplevet RS-modellerne som enestående ledsagere, der giver maksimal køreglæde i hverdagen.”

RS-modellerne er spydspidsen indenfor deres respektive modeller. De står for performance, prestige og eksklusivitet på grænsen til, hvad der er teknisk muligt uden at gå på kompromis med hverdagens funktionalitet. Mange af dem er pionerer i deres segmenter og banebrydere indenfor tekniske innovationer, hvilket eksempelvis gælder for Audi RS 4 Avant med dens V6 biturbomotor for 19 år siden, samt for Audi TT RS og dens multiprisvindende 5-cylindrede motor.

Milepæle
RS-modellerne har haft stor succes i et kvart århundrede, hvor disse 5 milepæle fortjener særlig omtale:

  • 1994: Audi RS 2 Avant med dens 5-cylindrede turbomotor og 315 hk skrev det første kapitel i RS-historien. Med denne bil skabte Audi et nyt segment af dynamiske high-performance stationcars. Dens quattro firehjulstræk med selvspærrende midterdifferentiale, der havde bevist sit værd i motorløb og rally, gjorde det muligt at overføre alle krafterne til vejen.
  • 1999: Audi RS 4 Avant, baseret på den tids Audi S4, introducerede en ny dimension i forhold til krafter i mellemklassen. Ude foran lå en 2,7 liters V6-biturbomotor med fem ventiler per cylinder ligesom i Audi S4. Men ingeniørerne hos Audi Sport havde udviklet motoren, der allerede var meget kraftfuld, til at have endnu mere vitalitet og endnu større moment. Motoren havde nu 380 hk i stedet for 265 hk og var dermed klar til brug i Audi RS 4 Avant.
  • 2005: Den anden generation af Audi RS 4 var karakteriseret af talrige udviklinger, hvoraf mange stammede fra motorsport. En der skilte sig ud blandt disse, var V8-motoren med 420 hk. Det var første gang, at en bilproducent kombinerede direkte benzinindsprøjtning og et omdrejningskoncept, der tillod up til 8.250 omdr./min., og i 2007 blev motoren også anvendt i den første generation af Audi R8. Den første og til dato eneste Audi RS 4 Cabriolet gav optimal mulighed for at nyde lyden af V8-sugemotoren.
  • 2008: Audi RS 6 Avant, en sportsvogn i form af en diskret business stationcar. RS 6 Avant lagde sig foran konkurrenterne med dens helt nyudviklede V10 biturbomotor, quattro firhjulstræk og tørsumpsmøring som anvendt i motorsport. Med dens imponerende V10-motor med 580 hk og 650 Nm var RS 6 Avant den mest kraftfulde serieproducerede Audi til dato.
  • 2011: Audi RS 3 Sportback bragte med dens 340 hk og 5-cylindrede motor RS-filosofien ind i kompaktklassen. I 2013 åbnede Audi RS Q3 så et andet segment som den første high-performance kompakte SUV. RS Q3 var også udstyret med den 2,5-liters 5-cylindrede motor, som anvendes i TT RS og RS 3. Oprindeligt havde motoren i RS Q3 310 hk, hvilket fra slutningen af 2014 blev til 340 hk og i 2016 til 367 hk. I dag har motoren 400 hk i RS 3 og TT RS.

Læs flere detaljer her


Audi Sport udbyder på nuværende tidspunkt følgende 7 RS-modeller:

  • Audi TT RS Coupé and Roadster
  • Audi RS 3 Sportback and Sedan
  • Audi RS 4 Avant
  • Audi RS 5 Coupé
  • Audi RS 5 Sportback


Audi RS-modeller i kronologisk rækkefølge:

  • Audi RS 2 Avant (1994): 2.2-liter 5-cylinder turbo med 326 hk
  • Audi RS 4 Avant (2000): 2.7-liter V6 biturbo med 380 hk
  • Audi RS 6 Limousine og RS 6 Avant (2002): 4.2-liter V8 biturbo med 450 hk;
    Fra 2004: RS 6 plus med 480 hk, begrænset til 999 biler
  • Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant og RS 4 Cabriolet (2006): 4.2-liter V8 med 420 hk
  • Audi RS 6 Limousine og RS 6 Avant (2008): 5.0-liter V10 biturbo med 580 hk;
    Fra 2010: RS 6 plus med tophastighed justeret til 303 km/t
  • Audi TT RS Coupé og TT RS Roadster (2009): 2.5-liter 5-cylinder med 340 hk;
    Fra 2012: plus version med 360 hk
  • Audi RS 5 Coupé (2010) og RS 5 Cabriolet (2012): 4.2-liter V8 med 450 hk
  • Audi RS 3 Sportback (2011): 2.5-liter 5-cylinder med 340 hk
  • Audi RS 4 Avant (2012): 4.2-liter V8 med 450 hk
  • Audi RS Q3 (2013): 2.5-liter 5-cylinder med 310 hk;
    Fra 2014: 340 hk;
    Fra 2016: performance version med 367 hk
  • Audi RS 6 Avant (2013): 4.0-liter V8 biturbo med 560 hk;
    Fra 2015: performance version med 605 hk
  • Audi RS 7 Sportback (2013): 4.0-liter V8 biturbo med 560 hk;
    Fra 2015: performance version med 605 hk
  • Audi RS 3 Sportback (2015): 2.5-liter 5-cylinder med 367 hk
  • Audi TT RS Coupé og TT RS Roadster (2016): 2.5-liter 5-cylinder med 400 hk
  • Audi RS 3 Sedan (2017): 2.5-liter 5-cylinder med 400 hk
  • Audi RS 5 Coupé (2017): 2.9-liter V6 biturbo med 450 hk
  • Audi RS 4 Avant (2017): 2.9-liter V6 biturbo med 450 hk
  • Audi RS 5 Sportback (2018): 2.9-liter V6 biturbo med 450 hk

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk