shw8jxuuqewv9kksqmwq

Audi e-tron med virtuelle sidespejle

Jo bedre en elbils aerodynamik er, desto større er rækkevidden, og med en luftmodstandskoefficient på 0,28 opnår Audi e-tron-prototypen et topresultat i SUV-segmentet. Denne værdi bidrager i høj grad til rækkevidden på mere end 400 km i henhold til WLTP-kørecyklussen. En af de intelligente løsninger ved det aerodynamiske koncept i den elektrisk drevne luksusmodel er de virtuelle sidespejle, der for første gang nogensinde tilbydes i en serieproduceret bil. 

Udholdenhedstests i vindtunnel

Audi ingeniørerne optimerer luftmodstanden og støjudviklingen under ekstreme forhold på den aeroakustiske prøvestand i vindtunnelcentret i Ingolstadt, der er verdens mest støjsvage vindtunnel til biler. Både luftmodstand og støjudvikling er udslagsgivende for en bils effektivitet og komfort, og med en effekt på 2,6 megawatt kan blæseren generere hastigheder på op til 300 km/t. Audi e-tron-prototypen har gennemgået over 1.000 timers testdrift her, og resultatet er en cw-værdi på 0,28, hvilket i afgørende grad bidrager til den store rækkevidde på mere end 400 km i henhold til WLTP-kørecyklussen. En hundrededel af cw-værdien betyder ca. 5 km rækkevidde i den daglige kørsel.

Luftmodstand

På lange køreture, som Audi e-tron-prototypen er skabt til, udgør luftmodstanden den afgørende kørselsmodstand – langt vigtigere end rullemodstanden og masseinertien. Den energi, som en bil skal levere for at overvinde den, er spildt, og derfor er god aerodynamik så vigtigt. Ved bykørsel er det derimod andre aspekter, der er afgørende. Der kan en elbil rekuperere en stor del af den anvendte energi ved deceleration, således at dens masse spiller en mindre rolle.

For at opnå cw-værdien på 0,28 har Audi ingeniørerne udviklet forskellige aerodynamiske tiltag på alle karrosseriområder. Nogle af disse tekniske løsninger kan ses ved første blik, mens andre udfylder deres opgave i det skjulte. Ved hjælp af dem sparer Audi e-tron-prototypen næsten 0,07 i forbindelse med cw-værdien i forhold til en sammenlignelig, konventionelt drevet bil. Ved en typisk anvendelsesprofil giver det en rækkeviddefordel på ca. 35 km pr. batteriopladning i WLTP-kørecyklussen.

Virtuelle sidespejle

På den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen får de virtuelle sidespejle (ekstraudstyr) verdenspremiere. De er markant smallere end de standardmonterede spejle: De reducerer bilens bredde med 15 cm og sænker med deres nye udformning ikke kun luftmodstanden, men også det allerede lave vindstøjsniveau markant. Deres flade holdere har integreret et lille kamera. De billeder, som kameraerne optager, vises på OLED-displays i overgangen mellem instrumentpanelet og døren. De virtuelle sidespejle kan tilpasses til forskellige kørselssituationer og kan dermed øge sikkerheden. I MMI-systemet kan man vælge mellem tre forskellige visninger – til motorvej, til når man skal dreje, og til parkering.

Sænkning af undervogn

En anden vigtig faktor er den standardmonterede luftaffjedring med reguleret støddæmpning. Fra 120 km/t sænker den karrosseriet med op til 26 mm under normalt niveau, hvorved luftmodstanden reduceres. Undervognen på den rent elektrisk drevne SUV har komplet beklædning, og front- og hækområdet er komplet dækket. Under kabinen beskytter en aluminiumsplade højvoltsbatterierne mod beskadigelse nedefra, fx fra stenslag eller kantsten. Dens monteringspunkter har små fordybninger som på en golfbold. De gør, at luften strømmer lettere end ved en helt plan flade.

Intelligent luftindtag

Det aktiverbare køleluftindtag bidrager også til en bedre luftmodstand. Det er en ramme bag singleframe-grillen, der rummer to elektrisk betjente jalousier, og når de er lukkede, strømmer luften i denne zone næsten uden turbulens. Så snart det bliver nødvendigt at køle drivlinjekomponenterne eller at ventilere klimaanlæggets kondensator, åbnes først den øverste og derefter begge jalousier. Også ved kraftig belastning af de hydrauliske bremser åbnes det aktiverbare køleluftindtag og frigør to kanaler, som leder den afkølende luft ind i de forreste hjulkasser til bremserne.

Luftindtagene på frontens sider på Audi e-tron-prototypen omfatter flere kanaler til hjulkasserne, og det ses tydeligt udefra. De styrer fartvinden, så den udvendigt strømmer forbi 19” fælgene, der som standard er aerodynamisk optimerede. Deres design er fladere end på konventionelle fælge, og 255/55-dækkene imponerer med en særligt lav rullemodstand. Selv dæksiderne er aerodynamisk udformet, hvor teksten er indpræget i dækket i stedet for fremhævet.

Audi e-tron i Danmark

Audi e-tron præsenteres i august i Bruxelles og forventes til Danmark omkring årsskiftet.

Læs mere om Audi e-tron-prototypen på www.e-tron.audi.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk