ufadupez5bqyf4gfttkm

Audi A8 får aktiv undervogn med fuldautomatisk affjedringssystem

På vejen præsenterer den nye Audi A8 sig som en alsidig personlighed takket være den nye aktive undervogn. Fra elegant glidende limousine til dynamisk sportsvogn. Samtidig introduceres en verdensnyhed – en teknologi, hvor den passive sikkerhed forbedres ved, at karrosseriet løftes ved en sidekollision.

Den nykonfigurerede aktive undervogn til Audi A8 består af et fuldautomatisk, elektromekanisk betjent affjedringssystem, der aktiverer hvert hjul særskilt og tilpasser det til vejens forløb. For hvert hjul er der en elmotor, der forsynes af det primære elektriske system på 48 V. Hertil kommer en gearkasse, et drejerør samt en indvendig titandrejestav, der via en forbindelsesstang har en indvirkning på op til 1.100 Nm på affjedringen.

Forudseende undervogn

Takket være frontkameraet registrerer luksuslimousinen ujævnheder på vejen på et tidligt tidspunkt og aktiverer den aktive undervogn forudseende. Allerede inden bilen når frem til en ujævnhed på vejen, sender den forudseende funktion, som Audi har udviklet, de rigtige signaler til aktorerne og regulerer undervognen aktivt. På den måde reagerer den på præcist det rette tidspunkt og affjedrer rystelser nærmest komplet. Denne komplekse proces tager kun få millisekunder, idet kameraet genererer informationer om vejens beskaffenhed 18 gange pr. sekund. Den elektroniske undervognsplatform behandler informationerne om vejen og aktiverer alle undervognskomponenter præcist og nærmest omgående. I samspil med luftaffjedringen, der er blevet videreudviklet til A8, giver det innovative undervognskoncept således en helt ny køreoplevelse.

Til trods for den høje komfort ligger den nye luksuslimousine også stabilt på vejen, når der køres dynamisk. Den aktive undervogn påvirker målrettet krængningsbevægelser ved kørsel i sving og nikkebevægelser fx i forbindelse med opbremsninger og accelerationer og reducerer disse til et minimum. Kunden kan derfor køre dynamisk men i fuld kontrol eller arbejde i ro og mag fra bagsædet.

Dynamisk firehjulsstyring

Den nye kombination af dynamisk styretøj og bagakselstyring løser som dynamisk firehjulsstyring det klassiske modsætningsforhold mellem adræthed og stabilitet. Styreadfærden er sportslig og direkte, samtidig med at bilen har en høj kørselsstabilitet, og følingen med styretøjet formidler et bredt spektrum fra komfortabelt til responsintensivt. A8’s vendediameter er mindre end en A4’s.

Verdensnyhed: Løft af karrosseriet ved sidekollision

I forbindelse med sikkerhedssystemet Audi pre sense 360˚ sørger den aktive undervogn til den nye Audi A8 for en enorm forbedring af den passive sikkerhed. Systemet gør brug af de sensorer, der er koblet op med den centrale førerassistentstyreenhed, til at registrere kollisionsrisici rundt om bilen. Ved risiko for en sidekollision med mere end 25 km/t løfter undervognsaktorerne karrosseriet med op til 80 mm i den pågældende side inden for et halvt sekund. Derved koncentreres kollisionen på luksuslimousinens mere modstandsdygtige zoner som fx sidepaneler og bundstruktur. Det reducerer belastningen af personerne i bilen med op til 50 % sammenlignet med en sidekollision uden løftet karrosseri.

Verdenspremiere

Den nye Audi A8 får verdenspremiere den 11. juli på det første Audi Summit i Barcelona, hvor Audi på et 10.000 m2 stort areal desuden også vil fremvise banebrydende løsninger for morgendagens mobilitet – fra mobilitetstjenester til automatiseret kørsel og parkering. Audi A8 introduceres i Danmark sidst på året.

Læs mere på www.summit.audi

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk