if6bmzwbtktbnp2fuejp

40 år med femcylindrede motorer hos Audi

For 40 år siden præsenterede Audi den første femcylindrede benzinmotor i anden generation af Audi 100. Motoren blev videreudviklet i flere omgange, og der kom nye versioner med turboladning, udstødningsrensning og 4-ventilers teknik, rallymotorer og femcylindrede dieselmotorer. 2.5 TFSI-motoren er siden 2010 blevet kåret til ”Engine of the Year” syv gange i træk og viderefører i dag den store tradition med femcylindrede motorer i Audi RS 3 Sportback* og i Audi TT RS*.

De femcylindrede motorer fra Audi har opnået kultstatus – for det første gennem succeserne i motorsporten og for det andet gennem deres pålidelighed og økonomi. De var i afgørende grad med til at definere Vorsprung durch Technik og giver den dag i dag stadig en emotionel køreoplevelse med deres karakteristiske lyd.

Pionerarbejde fra 70’erne
Den første femcylindrede benzinmotor sørgede for fremdriften i Audi 100 (C2) i 1976. Modellen, der internt fik betegnelsen type 43, skulle positioneres på et højere niveau end forgængermodellen. For udviklerne var datidens firecylindrede motorer ikke tilstrækkelige til dette formål. Derfor diskuterede Audi-ingeniørerne i starten af 1970’erne anvendelsen af femcylindrede og sekscylindrede rækkemotorer. Sidstnævnte blev fravalgt på grund af pladsbehovet og den upassende vægtfordeling. Derfor valgte man den femcylindrede rækkemotor, som var baseret på det dengang ret nye motorkoncept, EA 827. Denne firecylindrede rækkemotor blev i 1970’erne anvendt i hele VW-koncernen, fx i Audi 80 og Audi 100. Den deraf afledte 2,1-liters femcylindrede motor ydede 136 hk. Et moderne indsprøjtningssystem øgede effektiviteten og kraftudfoldelsen. Udleveringen af Audi 100 5E begyndte i marts 1977.

Allerede i 1978 præsenterede Audi den første dieselversion: en sugediesel med en slagvolumen på 2 l og 70 hk. Et år senere fik den første femcylindrede benzinmotor med turboladning debut – endnu et stykke pionerarbejde fra Audi. Med 170 hk og et drejningsmoment på 265 Nm sørgede den for fremdriften i den nye topmodel, Audi 200 5T.

Højdepunkter fra racerbanerne
Den femcylindrede benzinmotor var i endnu bedre form i Audi Urquattro fra 1980. Med turboladning, ladeluftkøling og permanent firehjulstræk udgjorde den en stærk teknikpakke til motorsporten og til gadebrug. Ved lanceringen havde den en ydelse på 200 hk. Finske Hannu Mikkola vandt kørertitlen i rallyverdensmesterskabet i 1983 med denne bil. Allerede samme år præsenterede Audi den 24 cm kortere Sport quattro med bredere sporvidde. Og her sørgede en nyudviklet femcylindret motor af letmetal med 4-ventilers teknik og en ydelse på 306 hk for fremdriften. Dermed var Sport quattro den hidtil kraftigste bil, som en tysk producent havde solgt til gadebrug. Modellen udgjorde grundlaget for en nye Gruppe B-rallybil, hvor den fireventilede motor straks fra begyndelsen havde en ydelse på 450 hk. Den blev anvendt for første gang ved det næstsidste løb i 1984, rallyet i Elfenbenskysten. De øvrige 11 løb i sæsonen kørte svenske Stig Blomqvist i den 360 hk stærke Audi quattro A2, Gruppe B-bil. Han endte med at vinde kørertitlen, og Audi vandt mærkeverdensmesterskabet.

Efter Audis afsked med rallysporten i 1986 fulgte en række andre højdepunkter på racerbanerne: Med Audi Sport quattro S1 (E2) vandt Walter Röhrl i 1987 bjergløbet på Pikes Peak (USA). Racerbilen havde ved den lejlighed en ydelse på 598 hk. Og IMSA-GTO-bilen brillerede i 1989 i det amerikanske touring car-mesterskab med sine 720 hk – stadig fra en slagvolumen på lidt under 2 l.

På den internationale biludstilling i Frankfurt am Main i 1989 præsenterede Audi endnu en milepæl inden for automobilhistorien: Audi 100 TDI. Den var den første serieproducerede personbil med en femcylindret turbodieselmotor med direkte indsprøjtning og fuldelektronisk motorstyring. Fra en slagvolumen på 2,5 l leverede motoren en ydelse på 120 hk. Audi blev ved med at fintune paletten med femcylindrede benzinmotorer. I 1994 kom Audi RS 2 med 315 hk på markedet. Som Avant med sportsvognspower grundlagde den en helt ny bilklasse.

Med lanceringen af Audi A4 (B5) i 1994 var det slut med de femcylindrede motorer i B-segmentet. De blev i midten af 1990’erne gradvist afløst af de nye V6-motorer. De sidste femcylindrede motorer – 2.5 TDI i Audi A6 og 2.3 Turbo i Audi S6 udgik i 1997.

Bedste motor 7 år i træk
I 2009 kom så det store comeback – med turboladning og direkte benzinindsprøjtning i Audi TT RS. Med en slagvolumen på 2,5 l leverede den tværliggende motor, der var udviklet af quattro GmbH, en ydelse på 340 hk. Den sørgede også for fremragende præstationer i RS 3 Sportback og i RS Q3*. TT RS plus, som Audi lancerede i 2012, havde endda en ydelse på hele 360 hk. Og i dag yder 2.5 TFSI-motoren i Audi TT RS 400 hk. En international jury bestående af motorjournalister har siden 2010 syv gange i træk valgt den femcylindrede motor til “International Engine of the Year” i sin klasse.

Mere information
Læs mere om de femcylindrede motorers milepæle i vedlagte dokument. 
For flere billeder, klik her.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller

Audi TT RS Coupé:

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,9-12,2**
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 187-192**

Audi TT RS Roadster:

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,8-12,0**
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 189-194**

Audi RS 3 Sportback:

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 20,0-20,8**
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 127-131**

Audi RS Q3:

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,6-11,9**
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 198-203**

Audi RS Q3 performance:

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 203

**Angivelserne afhænger af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk