grpaau8uuutaxbx1ib7x

20 år med Audi A3

  • 20 år med grundlæggeren af det kompakte premiumsegment
  • Over fire millioner biler siden 1996
  • Fra 3-dørs til cabriolet og RS 3

Audi præsenterede sin Audi A3 første gang for 20 år siden i 1996 på den internationale biludstilling IAA i Frankfurt. Den helt nyudviklede bil blev lanceret i 1997. Audi A3 har siden første generation haft innovationer og kvalitetselementer fra de højere klasser med i bilen, og derfor går den for at være grundlægger af den kompakte premiumklasse. Også i Danmark er Audi A3 en populær model, og der kører i dag 18.531 Audi A3 rundt på de danske veje.

I begyndelsen fandtes A3 kun som 3-dørs hatchback i tre udstyrsvarianter med fire forskellige benzin- og dieselmotorer. I september 1998 lancerede Audi i A3 for første gang det permanente firehjulstræk quattro i segmentet for kompakte biler. Fra marts 1999 blev en 5-dørs variant tilføjet til modelrækken.

Med første generation af den ekstra sportslige Audi S3 rundede mærket i 1999 en milepæl: en 4-cylindret rækkemotor med en slagvolumen på 1,8 l, turbolader og 5-ventil-teknik genererede en ydelse på 210 hk.

Kølergrillen, der fortsat var todelt i anden generation af Audi A3, blev i 2005 afløst af singleframen, som blev til mærkets prægende designelement. Endvidere supplerede Audi A3-familien med den første åbne variant: A3 Cabriolet blev lanceret i 2008 med en klassisk stofkaleche.

I den aktuelle tredje generation fås Audi A3 for første gang også som sedanmodel. I 2012 havde denne A3-version premiere på biludstillingen i Genève. I 2016 undergik alle modelrækkens varianter en teknologisk opdatering.

Audi RS 3 Sportback er modelrækkens sportslige spydspids. I 2011 blev første generation lanceret – med en 5-cylindret motor med 340 hk. I 2015 fulgte anden version af RS 3 Sportback med 367 hk.

På dette års biludstilling i Paris præsenterede Audi RS 3 Limousine – den første kompakte Audi sedanmodel med RS-mærkebetegnelse. RS 3 Limousine er udstyret med en 2,5-liters TFSI-motor med 400 hk; den stærkeste serieproducerede 5-cylindrede bil på verdensplan.

Cockpit: fra analogt til digitalt

Første og anden generation af Audi A3 kørte af samlebåndet med analogt speedometer og analog omdrejningstæller. Den aktuelle A3 fås som ekstraudstyr med Audi Virtual Cockpit. Dette helt digitale cockpit viser de vigtigste førerrelevante informationer i høj opløsning på en 12,3″ TFT-skærm. Med “View”-knappen på multifunktionsrattet kan føreren skifte mellem to visninger. I den klassiske visning vises instrumenterne i samme størrelse som de velkendte analoge instrumenter. I infotainmentindstillingen dominerer et centralt vindue, hvilket f.eks. giver mere plads til navigationskortet. Omdrejningstælleren og speedometret vises her som små runde instrumenter.

Drivlinje: fra konventionel til alternativ

I forhold til drivlinjevarianter er A3 også frontløber i Audi modelporteføljen. Ud over otte konventionelle benzin- og dieselmotorer har man siden lanceringen af tredje generation af A3-modelrækken kunnet vælge to alternative drivlinjer: en model med naturgasdrivlinje og en plug-in-hybrid.

Audi A3 e-tron er mærkets første plug-in-hybrid. Den kombinerer en 1,4-liters TFSI-motor med en elmotor. Forbrændingsmotoren yder 150 hk og genererer et drejningsmoment på 250 Nm, og elmotoren yder 102 hk og genererer et drejningsmoment på 330 Nm. Tilsammen giver det en systemydelsen på 204 hk. En komplet opladning af litium-ion-batteriet (8,8 kWh) varer lidt over 2 timer med en 380-volts-strømtilslutning.

Med A3 Sportback g-tron tilbyder modelrækken endnu en alternativ drivlinje: Den kompakte 5-dørs-bil kan ud over fossil naturgas også anvende den næsten klimaneutralt fremstillede Audi e-gas som brændstof. Takket være den bivalente konstruktion af den firecylindrede 1.4 TFSI-motor, der yder 110 hk, udgør rækkevidden på gas over 400 km ifølge NEDC-normen, og med benzin tilføres op til 900 km ekstra.

Kraftoverføring: første automatiske gearkasse med dobbeltkobling

Med den anden generation af A3 holdt den elektrohydrauliske dobbeltkoblingsgearkasse, som der var blevet hentet inspiration til fra motorsporten, for første gang sit indtog i stor serieproduktion hos Audi. Den giver mulighed for lynhurtige gearskift uden afbrydelse af trækkraften og dermed sportslig kørsel. I dag fås dobbeltkoblingsgearkassen S tronic til stort set alle modelfamilier.

Lys: fra halogen til Matrix-LED

A3 afspejler lysteknologiens udvikling i de forgangne 20 år: Den første Audi A3 blev lanceret med halogenlygter, mens den kompakte premiummodel i dag som standard er udstyret med xenonforlygter. Som ekstraudstyr oplyser Matrix-LED-forlygter vejen i et dagslyslignende lys uden at blænde andre trafikanter.

Matrix-LED-forlygternes fjernlys skabes af 15 lysdioder i hver lygte. De lyser igennem tre reflektorer. Et kamera ved bakspejlet forsyner styreenheden med informationer. Afhængigt af behovet slukker, tænder eller dæmper den enkelte lysdiode på 64 lysstyrker. Dermed kan Matrix-LED-forlygterne skabe flere millioner forskellige lysfordelinger. Vejskilte belyser Matrix-LED-forlygterne målrettet med en 30 % mindre lysstyrke. Dermed bliver føreren ikke blændet af refleksioner.

Assistentsystemer: på opløbsstrækningen frem mod selvkørende biler

Det store antal førerassistentsystemer i A3 eksemplificerer den hurtige udvikling hos Audi på det elektriske og elektroniske område. Den aktuelle modelgeneration byder på systemer som Audi active lane assist eller Audi pre sense front inklusive forudseende fodgængerbeskyttelse.

I den aktuelle A3 udgør den adaptive fartpilot og køassistenten fremtidsorienterede elementer. Den adaptive fartpilot holder bilen på afstand af det forankørende køretøj, og hvis systemet kombineres med S tronic, sætter A3 automatisk i gang igen efter kort stilstand. I tæt trafik med op til 65 km/t overtager køassistenten kortvarigt styringen af bilen – et vigtigt skridt i retning mod selvkørende biler.

En succesmodel med over fire millioner udleveringer

20 år med Audi A3: I Tyskland giver kombinationen af karrosseriform, motor, gearkasse og drivlinje 54 varianter af den kompakte premiummodel. Mærket fra det bayerske Ingolstadt er blevet til en global spiller, der frem til i dag har indtaget vejene i over 100 lande. På fabrikken i Ingolstadt producerer Audi modellerne Audi A3, A3 Sportback, A3 Sportback e-tron og A3 Sportback g-tron. I 2001 udvidede Audi koncernen dele af A3-produktionen med et produktionssted i ungarske Győr. Her kører Audi A3 Limousine og A3 Cabriolet i dag af samlebåndet. På fabrikken i Foshan producerer Audi A3 Sportback og A3 Limousine til det kinesiske marked. Den samlede produktion siden begyndelsen for 20 år siden beløber sig til over 4 millioner biler.

Audi A3 i Danmark

I Danmark er Audi A3 også en populær model, og der kører således 18.531 danske Audi A3 rundt på vejene. Især tredje generation af Audi A3 er populær herhjemme, og der er solgt ca. 10.000 biler af denne generation. Det er en kombination af A3, A3 Sportback, A3 Limousine, A3 Cabriolet, A3 Sportback e-tron, S3 Sportback, S3 Limousine, S3 Cabriolet samt RS 3 Sportback.

_______________

Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk